Als we de geruchten mogen geloven rommelt het binnen Google+. Nadat Vic Gundotra, de man achter het sociaal medium na 8 jaar zijn afscheid aankondigde, is Google+ volgens TechCrunch een aflopende zaak. Nonsense aldus Bloovi-auteur Mischa Verheijden, content strateeg bij digitaal communicatiebureau Marbles dat Google+ openlijk de liefde verklaart.

Bij digitaal communicatiebureau Marbles gaat alle communicatie via Google+. Als Bloovi dit artikel heeft gepubliceerd delen we dat als eerste op Google+ en via de handige toepassing Friends+Me automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook.

Actief de conversatie starten doen we nog maar zelden via Twitter en nooit op Facebook

Ikzelf heb sowieso niets met Facebook, nooit gehad. Ik had een account, maar verwijderde het. Filosofe Stine Jensen schudde me wakker met haar term intiem kapitaal. Onder intiem kapitaal verstaat ze alles wat betrekking heeft op waardevolle persoonlijke informatie. Die informatie wordt pas intiem en persoonlijk als je die exclusief met een paar mensen deelt.

Dat is een persoonlijk motief.

Businesswise mag je niet uit het oog verliezen dat Facebookers hun Facebookvrienden vertrouwen om hen producten of merken aan te bevelen. Bovendien kun je een bedrijfspagina aanmaken, zodat je je business van je persoonlijke profiel kunt scheiden.

En veel bedrijven hebben zo hun weg naar Facebook en het web gevonden, maar ze dienen zich er aan te passen. Het gaat online niet om aandacht trekken, het gaat om aandacht geven. En toch, is er voor ons ook businesswise reden genoeg om Google+ boven Facebook te verkiezen.

Redenen genoeg om Google+ boven Facebook te verkiezen

We weten dat een deel van onze klanten ook op Facebook aanwezig is. En toch verkiezen we Google+ boven Facebook.

Mijn collega en één van de oprichters van Marbles Pieter Brat is daar ook stellig in, hij gelooft niet in het businessmodel van Facebook. Voor Marbles welteverstaan. Er zijn klanten bij ons digitaal communicatiebureau die veel baat hebben bij actieve aanwezigheid, en zelfs adverteren, op Facebook.

Waarom?

1. Omdat Google+ veel overzichtelijker is dan Facebook.

2. Omdat bij Google+, in tegenstelling tot bij Facebook, vanzelfsprekend de integratie met andere Googlediensten fantastisch is.

3. Omdat via Google’s Adsense Google+ posts niet alleen mensen in je kringen, maar ook mensen buiten sociale media bereiken.

4. Omdat de search van Google social is, waardoor er meer kansen en mogelijkheden zijn om Google+ te laten bijdragen aan de vindbaarheid in Google (SEO).

5. Omdat content op Google wordt gezocht en zo een grotere waarde heeft voor de zoeker, terwijl content op Facebook verloren raakt.

6. Omdat door het gebruik van kringen bij Google+ de privacy-instellingen gemakkelijker zijn opgesteld, dan bij Facebook.

Zal Google+ het van Facebook winnen?

Zonder twijfel. Het is een kwestie van tijd.

Tot Google Chrome leek Internet Explorer ook onaantastbaar als meest gebruikte webbrowser. We hebben in de statistieken van onze klanten gezien hoe snel Google Chrome het marktaandeel van Internet Explorer overnam.

Met Google+ is Facebook hetzelfde lot beschoren.