Jouw subject line? Die is de absolute binnenkopper. Je leest het goed, Google laat je voortaan nog sneller scoren bij je klanten. Gmail gebruikers weten al lang waar het over gaat: die e-mails met call-to-action knoppen in de onderwerpregel zelf. Deze CTA’s zijn eigendom van Schema.org markup voor email. Een functie die in het leven werd geroepen om jouw email subject line te versterken. Toch is ze niet aan iedereen besteed. Hoog tijd om in te zoomen op de feature. Zo ontdek je meteen of deze een toegevoegde waarde heeft voor jou.

Call-to-actions als conversieboosters

Klinkt allemaal mooi, maar wat doen die call-to-action buttons nu precies? Wel, ze werken drempelverlagend. Concreet betekent dit dat je ontvangers je mail zelfs niet meer hoeven te openen. Zoals je ziet op onderstaande afbeelding, kun je hen vanuit hun inbox – met name de subject line – letterlijk een bepaalde actie laten ondernemen. Conclusie: met deze feature kun je die ene prospect sneller laten converteren. 

To markup or not to markup?

Om te kijken of email markup relevant is voor je bedrijf, dien je rekening te houden met enkele zaken. Laten we alvast beginnen bij het begin.

Werp een kritische blik op je klantenbestand. Scan je contactenlijst op Gmail-adressen om een beter beeld te krijgen van het aantal gebruikers. Let wel: er zijn heel wat professionals die Gmail gebruiken met hun eigen domeinnaam. Daarom overweeg je best het gebruik van email tracking.

Stel jezelf de volgende vraag: hoe belangrijk acht je het in kaart brengen van emailparameters om marketing automation acties te triggeren? Je wil namelijk voorkomen dat jouw subscribers je email wegklikken alvorens deze zelfs nog maar werd geopend. Nu je een beeld hebt van het aantal Gmail-gebruikers in je lijst, kun je écht nagaan of email markup iets voor jou is.

Email markup met Google: zo registreer je

Wil je gebruik maken van de email markup feature, moet je geregistreerd zijn bij Google. Logisch. Google zal beslissen of je voldoet aan een aantal protocollen, zoals de email sender quality guidelines, de bulk sender guidelines en de zogenoemde action/schema quality guidelines.

Dit moet je onthouden:

  • Dubbelcheck de domeinnaam van jouw ‘afzender’ email: sluit deze aan bij de ‘signed-by’ of de ‘mailed-by’ hoofding? Emails dienen steeds te worden geverifieerd via DKIM of SPF.
  • Verstuur minimum honderd e-mails per dag naar al jouw Gmail contacten. Dit doe je best enkele weken alvorens je registreert voor markup. Google wilt immers zeker zijn dat het aantal spam klachten aan de extreem lage kant ligt.
  • Om bulk mails te versturen gebruik je best eenzelfde IP-én afzenderadres. Voeg enkel contacten toe die je expliciete toestemming hebben gegeven (opt-in).
  • Geef gebruikers de mogelijkheid om zich uit te schrijven in één enkele klik.
  • Vergewis je ervan de juiste action markup te gebruiken.

Naast de goedkeuring om email markup te gebruiken, bieden deze richtlijnen je nog een tweede voordeel: jouw e-mails worden bij meer Gmail-gebruikers afgeleverd. En dat zonder dat de mails worden gemarkeerd als spam.

Het email markup woordenboek: de digi-taal

Tijd om letterlijk in actie te schieten met een gelijknamige feature. Het gaat over de inmiddels gekende email markup actions, die binnen Gmail een open deur creëren voor interactiviteit met je klanten. Je hebt keuze uit 4 verschillende acties.

1. One-click actions

Dankzij One-click actions kun je met één enkele klik een bepaalde actie uitvoeren binnen Google Inbox/Gmail. Daarbij maken we een onderscheid tussen confirm actions en save actions. Met deze laatste kan je een item in de wachtrij plaatsen of een coupon bewaren. 

Hieronder vind je alvast een voorbeeld van confirm actions.

Zowel confirm als save actions zijn eenmalige (inter)acties.

2. RSVP actions

Intussen weet iedereen wat het RSVP concept inhoudt. Maar wat zijn die specifieke RSVP Actions? Wel, deze acties geven de details van een event weer, inclusief ja/nee/misschien antwoorden. Waarom dit nuttig is? Heel eenvoudig: het evenement in kwestie verschijnt automatisch in de Google kalender van deelnemers. Zo worden de desbetreffende personen zeker tijdig herinnerd aan je event. 

3. Review actions

De review actions laten Gmail gebruikers toe om beoordelingen te plaatsen over jouw bedrijf. En dat regelrecht vanuit hun inbox. Gemakkelijk, nietwaar?


 

 

 

 

4. Go-to actions

Al gehoord van Google’s Go-to actions? Deze worden gebruikt om je klanten en contacten naar je website te leiden. Daar ondernemen ze een bepaalde actie die te complex is om te worden geïntegreerd binnen Gmail of de inbox app.

Inleiding tot email markup Highlights


Email markup wordt ook gebruikt voor Highlights. Deze feature vat informatie samen over specifieke emailtypes. En dat voor alle gebruikers van de inbox app.

Vandaag de dag maken talloze bedrijven gebruik van de zes verschillende Highlights: vluchtreservaties (flight reservations), bestellingen (orders), pakketleveringen (parcel deliveries), hotel & restaurant reservaties en event reserveringen.

 

 

 

Email markup integreren: hoe doe je dat dan?

Gestructureerde data

Klaar om van start te gaan met je eerste email markup? Mooi. Eerst en vooral moet je weten dat email mark-up gebruik maakt van gestructureerde data. Inbox en Gmail ondersteunen drie formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Deze formaten definiëren nieuwe HTML-attributen. Hiermee kun je in de code aangeven welke zichtbare waarden op de pagina overeenkomen met de Schema.org-veldnamen.

Klinkt ingewikkeld?

Dan kan dit voorbeeld een en ander verduidelijken. Stel, je verstuurt een email campagne waarbij je de ticketverkoop van een bepaald event wil boosten. De bedoeling is dat de ontvanger tickets kan boeken in één enkele klik. In dat geval is het nuttig om bepaalde tijdstippen, aantal tickets en de locatie op te nemen in de code. Kortom: alle relevante informatie die bepalend zijn voor een gemaakte boeking.

Codetaal

Bedoeling is dat iedereen die tickets heeft besteld voor het Google I/O 2013 event een bevestigingsmail ontvangt. Daarbij wil je semantische markup gebruiken. Wat de code betreft, zal de HTML-taal van de bevestigingsemail er ongeveer als volgt uitzien:

Markup toepassen op deze email is een koud kunstje. Zo kun je uit de email body relevante stukjes informatie selecteren en deze invoeren in de body van de HTML. Dat gebeurt in een gestructureerd formulier dat beantwoordt aan de ondersteunde formaten. Zo zal je email er nu uitzien:

<html>

  <body>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context":              "http://schema.org",
      "@type":                 "EventReservation",
      "reservationNumber":     "IO12345",
      "underName": {
        "@type":               "Person",
        "name":                "John Smith"
      },
      "reservationFor": {
        "@type":               "Event",
        "name":                "Google I/O 2013",
        "startDate":           "2013-05-15T08:30:00-08:00",
        "location": {
          "@type":             "Place",
          "name":              "Moscone Center",
          "address": {
            "@type":           "PostalAddress",
            "streetAddress":   "800 Howard St.",
            "addressLocality": "San Francisco",
            "addressRegion":   "CA",
            "postalCode":      "94103",
            "addressCountry":  "US"
          }
        }
      }
    }
    </script>
    <p>
      Dear John, thanks for booking your Google I/O ticket with us.
    </p>
    <p>
      BOOKING DETAILS<br/>

Reservation number: IO12345<br/>

      Order for: John Smith<br/>
      Event: Google I/O 2013<br/>
      Start time: May 15th 2013 8:00am PST<br/>
      Venue: Moscone Center, 800 Howard St., San Francisco, CA 94103<br/>
    </p>
  </body>
</html>

Eersten testen, dan verzenden: zorg ervoor dat jouw email markup werkt

Alvorens je in al jouw enthousiasme je email verzendt via de Schema.org markup functie raden we je aan eerst enkele tests uit te voeren:

  • Knip en plak je code in de Email Markup Tester om een check uit te voeren voor standaardfouten.
  • Voeg je email markup toe aan emails in Gmail, die je naar jezelf verstuurt.
  • Extra: ontdek hoe je test emails naar jezelf stuurt via script.google.com dankzij deze tutorial.

Conclusie?

Ten slotte zijn er nog een paar vragen die je jezelf moet stellen alvorens je investeert in email markup.

  • Zal ik met Schema.org email actions sneller je verwachte resultaten behalen? Maak een schatting van de toegevoegde waarde.
  • Is het reviseren van mijn emails een tijdrovende zaak? Bepaal of het niet loont om even te wachten totdat email markup is genormaliseerd. 
  • Zullen email actions in de toekomst worden ondersteund door andere platformen? Probeer in te schatten of jouw email acties schaalbaar zijn.


Is het antwoord op deze vragen positief? Check dan of jouw business voldoet aan de Google guidelines en registreer jou voor de email markup. Deel hieronder zeker je ervaringen!