Bron foto: Shutterstock

In 2004 begonnen de Franse dertigers Augustin Paluel-Marmont en Michel de Rovira een bedrijfje dat gewoon hun voornamen draagt: « Michel et Augustin ». De naamkeuze mag dan nog lijken te wijzen op een gebrek aan inspiratie en creativiteit, de manier waarop ze hun merk later in de markt hebben gezet, geeft eerder het tegendeel aan. De jongste jaren ontpoppen ze zich steeds meer als startup waar ook grote ondernemingen van willen leren. Hun jongste stunt? Via een goed uitgekiende campagne op de sociale media zijn ze erin geslaagd om leverancier te worden van Starbucks. De campagne kostte niets maar levert miljoenen euro omzet op.

Onruststokers

Michel en Augustin noemen zichzelf en hun medewerkers “les trublions du goût », wat we zouden kunnen vertalen als de onruststokers van de smaak. Ze begonnen indertijd met het maken van kleine zandkoekjes in hun eigen oven, maar konden al snel bakkerijen en patissiers overtuigen om met hun recepten te werken. Vervolgens brachten ze ook een gamma yoghurts op de markt. De jongste jaren vulden ze hun assortiment voor aan met aperitiefkoekjes, verse desserts en fruitsappen.

Originele aanpak

Mede door hun originele aanpak rond het personeelsbeleid– ze houden bijvoorbeeld nooit aanwervingsgesprekken maar organiseren “ontmoetingen om te zien of we een stukje weg samen kunnen afleggen” –, die erg inzet op geven van vertrouwen en verantwoordelijkheid aan de medewerkers, kregen ze heel wat media-aandacht. Sinds enige tijd lonkt het duo, van wie het verhaal eigenlijk nogal wat op dat van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerdevan Wasbar lijkt, ook naar het buitenland. Zo zijn een aantal producten van Michel et Augustin sinds vorig jaar ook in ons land bij Delhaize te vinden.

American dream

De zaakvoerders zochten vanaf de lente van dit jaar naar een strategie om naar de Verenigde Staten te kunnen exporteren. Met name Starbucks, met zijn duizenden koffieshops leek hen een gedroomde hefboom om ook het land van Uncle Sam te veroveren. Maar hoe begin je daar als klein bedrijf aan?  Om in het oog te springen bij een dergelijke gigant, zijn op het eerste gezicht mediacampagnes nodig die enorm veel geld verslinden. Toch is het hen gelukt om Starbucks te overtuigen. Het toeval, commerciële flair, vertrouwen in jonge medewerkers en de sociale media waren daarvoor de ingrediënten.  

Een verhaal als een soap

Terwijl Michel en Augustin droomden van Starbucks, kregen ze als bij toeval van een medewerker van de Amerikaanse nummer één in koffie de vraag om eens een proefpakketje met een aantal koekjes op te sturen. Toen ze zagen dat dit verzenden hen duizend dollar ging kosten, gingen ze in op het idee van Charlotte en Hassan, twee van hun commerciële medewerkers, die voorstelden om de koekjes dan maar zelf tot bij topman Howard Shultz van Starbucks te brengen.

De twee commerciële medewerkers creëerden een Twitteraccount en lieten weten dat daarop afgelopen zomer gedurende enkele dagen aan de hand van grappige filmpjes te volgen zou zijn hoe zij zouden proberen om een afspraak te maken met Shultz om samen een koffie te gaan drinken. Op een merkwaardig humoristische manier brachten  ze hun avonturen en beeld en de hashtag #AllezHowarduncafe werd snel een hype.

Even leek het nog verkeerd te lopen als ze in het hoofdkwartier van Starbucks in Seattle niet verder dreigden te raken dan de receptie, maar omdat de echtgenote van de topman via de sociale media ondertussen ook lucht had gekregen van hun queeste mochten ze uiteindelijk toch binnen. 

Miljoenencontract

Het leidde tot een contract dat Michel et Augustin alleen al via de levering van de producten voor de Starbucksvestigingen in New York dit jaar verzekert van enkele miljoenen euro extra omzet. Maar dat is nog maar het begin, want het partnerschap is onlangs versterkt voor de rest van de Verenigde Staten.

Het illustreert nog maar eens dat ondernemerschap, durf om de platgetreden paden te verlaten en een goede kennis van digitale marketing een gouden recept vormen om de wereld te veroveren.

Ook de Belgische kmo kan daar lessen uit trekken: er is geen enkele reden waarop het recept van de inbound marketing dat we in eigen land toch meer en meer toepassen, ook niet zou lukken in het buitenland. Met andere woorden: in plaats van te focussen op exporteren kunnen ze focussen op “zich laten importeren.” 

Daar zijn geen dure marktstudies voor nodig, alleen het talent om zich goed te laten opmerken op internet. De vele ingestuurde cases voor de Digital Marketing awards tonen dat we op dit vlak op de goede weg zijn, het verhaal van Michel et Augustin leer dat de slogan van Adidas “Impossible is nothing” ook hier geldt. Als Michel et Augustin als kleine onderneming erin slagen om een Amerikaanse multinational te overtuigen, dan moet dat voor Belgische bedrijven ook mogelijk zijn.

 

Bron foto: Shutterstock