De verwachtingen lagen hoog voor Super Mario Run, de nieuwe mobile game van Nintendo. De Italiaanse loodgieter zou moeiteloos het succes van Pikachu en z’n 150 vriendjes evenaren. Maar voorlopig lijkt het spelletje dat allesbehalve te doen.

Mario valt namelijk niet bij iedereen in de smaak. Waar Pokémon Go gratis was, moet je bij SMR na enkele levels tien euro dokken. Zoveel kost het blijkbaar om een hulpeloos prinsesje te bevrijden. Te veel? Veel spelletjesapps zijn gratis of kosten maar enkele euro’s. Natuurlijk is Super Mario Run een volwaardige game, maar zelfs in die categorie behoort het tot de dure vogels. Ter vergelijking: de laatste versie van Rollercoaster Tycoon kan je al voor vijf euro spelen, voor Minecraft tel je zo’n zeven euro neer

Gebuisd

Nochtans waren de eerste cijfers voor Super Mario Run niet slecht. Momenteel vertoeft Mario in de top van de meest gedownloade spelletjes in de App Store. Op de dag van de release werd de app op 2,85 miljoen toestellen verwelkomd. Maar: slechts één op tien gebruikers ziet het zitten om te betalen. Ook reageren veel gebruikers maar lauw. Dat je altijd en overal internet nodig hebt om Mario z’n kunstjes te laten uitvoeren, is een echte dooddoener. Het spel scoort dus ook maar 2 sterren in de App Store. Nog niet eens de helft dus. 

Super Mario Run

Beleggers zien er geen brood in

Geen leuk nieuws voor Nintendo, die met Super Mario Run haar échte debuut in de mobile gaming maakte. Een boot die de gamereus al gemist had, en nu lijkt hun paradepaardje ook nog eens meer weg te hebben van een Shetland pony.

Ook de beurs liet weinig waardering blijken. Sinds het debuut van de game, verloor Nintendo al 11 procent. Concreet betekent dat dat de Japanse spelletjesmaker zo’n 4 miljard dollar minder waard geworden is. Nintendo’s partner DeNa Co., die mee het spel ontwikkelde, zakte zelfs 14 procent. Geen cijfers om mee uit te pakken dus.

Toch kent Nintendo een goed jaar, voornamelijk dankzij Pokémon Go. Dankzij de virtuele beestjes staat het aandeel op 45 procent jaarwinst. Al komt Nintendo met haar volgende mobile game maar beter een tikkeltje straffer uit de hoek.