foto: Apple CEO Steve Jobs presenteert de iPhone aan het grote publiek op 9 januari 2007 tijdens Macworld in San Francisco. 

Dat de mening van experts en visionairs vaak met een korreltje zout te nemen is, staat als een paal boven water. Dat bleek ook voor de experts die kort na de aankondiging van de iPhone - die recent zijn tiende kaarsje uitblies -  zo te zijn. Tijdens de presentatie op 9 januari 2007 vertelde Steve Jobs hoe dit apparaat de volledige telefoonmarkt op zijn kop zou zetten. Een opmerking die toon honend werd onthaald door toenmalige techmastodonten zoals Steve Ballmer, die kort na de lancering de iPhone met de grond gelijk maakte. Wetende dat de iPhone in 10 jaar tijd uitgegroeid is tot een van de meest succesvolle producten allertijden, is het extra vermakelijk om de eerste reacties op het toestel eens terug vanonder het stof te halen. 

Overladen met bakken kritiek

Bij de voorstelling omschreef Steve Jobs de iPhone als "een revolutionair en magisch product". Dat niet iedereen Steve Jobs' profetische woorden geloofde is een understatement. Critici noemden het toestel te duur (499 dollar voor een toestel met 4GB geheugen) en was er veel te doen over de beperkte 2G-verbinding. De iPhone leek té duur, té ambitieus en té vooruitstrevend. Daarenboven vreesden velen dat de iPhone minder goed zou werken dan Apple liet uitschijnen. Er waren natuurlijk ook heel wat mensen - misschien zelfs het merendeel - die wél in de iPhone geloofden. 

Ook de concurrentie maakte zich weinig zorgen

Een van de non-believers was toenmalig Microsoft CEO Steve Ballmer. "Apple zal er veel geld aan verdienen, maar de kans is onbestaande dat de iPhone een significant marktaandeel kan veroveren," klonk het toen. "Ik heb liever dat 80 procent van de smartphones op Windows-software draait dan te ijveren naar een marktaandeel van 2 à 3 procent die Apple wellicht met de iPhone zal behalen".

Ook Palm CEO Jon Rubinstein zag het niet. "Is er ook een broodrooster die een potje koffie kan zetten? Neen. Zo'n apparaat bestaat niet, omdat het niet beter werkt dan een individuele koffiezet of broodrooster. Dat is ook zo voor de iPod, de digitale camera en de mobiele telefoon. Het is belangrijk om gespecialiseerde apparaten te hebben".

"Of de komst van de iPhone voor Blackberry een gigantisch verschil zal maken? Ik denk het niet. Dat is een overstatement," zei Jim Balsillie van RIM (nvdr. het bedrijf achter Blackberry). 

Maar ook veel journalisten waren sceptisch

"Apple zou de stekker uit de iPhone moeten trekken. Het bedrijf riskeert haar reputatie van een onfeilbaar hot techbedrijf te verliezen. Als het slim is zou Apple het design aan iemand anders moeten geven zodat - als het mislukt - ze er hun handen van kunnen afhouden," zei John C. Dvorak van MarketWatch. 

"Het is niet meer van een luxe-product dat slechts enkelingen zal bekoren. De impact op de telefoon-industrie zal beperkt blijven aangezien de iPhone niet relevant genoeg is," schreef journalist Matthew Lynn van Bloomberg. 

"Inzetten op telefonie is een gok voor Apple. Zelfs met het succes van de iPod en hun Mac-computers is Apple niet immuun om te falen. Denk maar aan de Macintosh Cube," schreef John Markoff, van The New York Times. 

Ondanks de critici waren er ook veel mensen die wél in het product geloofden. Toch is het leuk om nog eens terug te grijpen naar de reacties die tien jaar geleden over de iPhone werden geschreven. Intussen is de iPhone uitgegroeid tot hét belangrijkste product voor Apple en wellicht het meest gehypete product ooit. Benieuwd wanneer Apple de volgende revolutie lanceert. Een ding is zeker: iedereen snakt naar een nieuw iPhone-moment... :)