In het vermaarde tv-programma Zomergasten was afgelopen zomer kunstenaar, sociaal-ontwerper, ondernemer Daan Roosegaarde te gast. Hij nam je mee in zijn kijk op de toekomst. Van palen die smog opzuigen, energiezuinige snelwegen tot lichtgevende planten. In een interview in Vrij Nederland dat voorafgaat aan de tv-uitzending maakt Roosegaarde de opmerking: ‘Flikker op met je mening, kom met een voorstel. Wat gaan we DOEN?’. Dit triggert Bloovi-auteur Mischa Verheijden en hij schrijft een voorstel …

In het weekend las ik in Vrij Nederland (24/8/2013) een interview met Daan Roosegaarde. Ter introductie op zijn aanwezigheid in het VPRO-programma Zomergasten op 1 september 2013. Heb je die Zomergasten gezien, dan weet je genoeg. Wat mij bijblijft, is zijn drive, enthousiasme en passie om de wereld te verbeteren. Met technologie. 

Die indruk maakt hij opnieuw in het interview. Hij zegt over Nederland, en voor België geldt dat ook steeds meer: “We zijn het land van de mening geworden. Die mening, waar we trots op zijn en die deel uitmaakt van onze democratie, is vrijblijvend geworden. Iedereen kan maar wat roepen, maar meedoen, ho maar. Flikker op met je mening, kom met een voorstel. Wat gaan we DOEN?”

Wat doen we.

Roosegaarde: “Er is een nieuwe bewustwording nodig. We moeten wakker worden. We kunnen zoveel doen met techniek en dan gaan we met z’n allen op Facebook een beetje lopen turen en lopen liken. We leven in een grot man!.”

Moest ik hard om lachen … maar ik zit dan ook niet op Facebook.

Ik schreef voor Bloovi een opiniestuk (jawel, ik heb een mening): Waar was jij toen de wereld veranderde?

De opmerking van Roosegaarde: ‘Kom met een voorstel, wat gaan we DOEN?’, triggerde me.

In de 8 jaar die ik nu professioneel met schrijven voor het web bezig ben, is er veel veranderd. De verschuiving die ik de laatste jaren merk, is dat ik mijn klanten niet meer hoef te overtuigen dat content belangrijk is.

Integendeel. Content is vandaag zo belangrijk dat content strategie en content marketing een plek hebben ingenomen tussen de enorme verscheidenheid aan webdiciplines.

Maar is dat het doel? Is dat wat klanten echt nodig hebben?

Ook onder webprofessionals is een nieuwe bewustwording nodig.

Ik ervaar het als webprofessional als een voorrecht om met een medium te werken dat
de wereld op zijn kop zet. Een wereld waarin het niet meer draait om ‘klanten vinden’ (organisatiegericht denken), maar om ‘door klanten gevonden worden’ (klantgericht denken).

En lezers, leden, kiezers … Dat zijn ook klanten.

Content marketing en content strategie, maar ook usability, webdesign, online marketing, linkbuilding strategie … Het is allemaal praten vanuit wat belangrijk is aan wat we zelf doen en dat is organisatiegericht denken.

Zo trappen we in dezelfde valkuil als veel van onze klanten: denken dat wat er toe doet voor ons, er ook toe doet voor onze klanten.

Het doel moet zijn mensen helpen doen wat ze willen doen.

Voilà, dat is het begin van mijn antwoord op de vraag: ‘Wat gaan we DOEN?’.
Wat ik wil doen, is samenwerken met webprofessionals om onze klanten online succesvol te maken.

Mensen helpen doen wat ze willen doen, is wat we delen. Nooit was het makkelijker dan vandaag om mensen (onze klanten en hun klanten) te helpen doen wat ze willen doen. En als we de klanten van onze klanten helpen doen wat ze willen doen (ook mobiel of via een app), dan helpen we ook onze klanten doen wat ze willen doen. En zo helpen we ook onszelf doen wat we willen doen.

Dan maken we samen iets dat waarde heeft voor iedereen en gebruiken we het web om de wereld menselijker te maken.

Doe je mee?