Inbound marketing werkt en het is er om te blijven. Of zouden we dat woord gewoon moeten schrappen, zoals Tom De Bruyne hierboven stelt?

Op 12 oktober organiseerde Dallas de Inbound Marketing Day 2017. Een dag vol inspiratie, waarbij 11 topsprekers hun inzichten kwamen delen over inbound marketing, contentstrategie, conversie-optimalisatie en marketing automation. Dit zijn mijn takeaways van het evenement:

1. Baseer je contentstrategie op klantvragen

Je bent op zoek naar meer informatie over een bepaald product of een bepaalde dienst en komt op de site van een potentiële leverancier. Na lang zoeken, stuit je eindelijk op de prijspagina. Hier moet je nog je gegevens achterlaten om “een prijs op maat” te ontvangen. Maar je wilt helemaal niet wachten op die mail. En je wilt al zeker geen gesprek voeren met een lastige verkoper wanneer je later op diezelfde dag samen met je partner staat te koken.

Komt dit je bekend voor?

Als consument is het erg frustrerend om lang te moeten zoeken voor je bepaalde informatie kan terugvinden. Het wekt frustraties en zelfs wantrouwen op.

Wees geobsedeerd door vragen van je klanten

Wanneer we online zoeken naar producten of diensten willen we direct antwoorden vinden op onze vragen. Als content marketeer kan je hier op inspelen.

Volgens Marcus Sheridan, consultant bij The Sales Lion, moet je geobsedeerd zijn door klantvragen en je contentstrategie daar volledig op baseren. Dat is in het kort hoe hij zijn zwembadbedrijf redde van de financiële crisis en omtoverde tot een leider in zijn industrie. Sindsdien adviseert hij andere bedrijven om dezelfde successen te behalen via inbound marketing.

Klantvragen beantwoorden

Marcus zweert bij het 'they ask, you answer'-principe. Weet jij wat er door het hoofd van je doelgroep spookt in de verschillende fases van de customer journey? Dan weet je ook welke content je moet maken.

Toch hebben bedrijven het er lastig mee om bepaalde onderwerpen aan te brengen. Informatie over prijs en kosten wordt vaak vermeden. De voornaamste redenen? Omdat ze niet de goedkoopste zijn of omdat het niet mogelijk is, het hangt sterk af van de wensen van de consument. Maar wanneer consumenten interesse hebben, is dat wel waar ze op Googelen.

Betekent dat dat je steeds alles in detail moet vermelden op je blog? Neen, je dient het alleen maar aan te brengen en je bezoekers zoveel mogelijk nuttige informatie te bieden op de vraag waar ze mee worstelen.

Bouw vertrouwen op

De 'they ask, you answer'-strategie heeft verschillende voordelen, maar het belangrijkste is dat je je potentiële klanten echt helpt. Bij jou vinden ze een antwoord op hun vragen, frustraties en zorgen. Op deze manier bouw je vertrouwen op. En dat is een belangrijke stap richting een verkoop!

2. Te veel inbound marketing tactieken, te weinig strategie

Tom De Bruyne stelt de aanpak van de inbound marketeers van vandaag in vraag. Tactieken genoeg volgens hem, maar vaak ontbreekt de strategie: “De uitdaging is om opmerkelijk relevant te blijven voor de consument in elke fase van zijn customer journey.”. Dat kan enkel door een concrete, voorbedachte aanpak.

En eigenlijk zou hij het liefst van al het woord ‘inbound marketing’ schrappen: “Praat niet over inbound marketing. Praat over intelligente marketing waarbij technologie, data, creativiteit en psychologie met elkaar spelen.”

3. Distributie. Distributie. Distributie

Je investeert uren in het schrijven van blog posts en het creëren van andere soorten content. Waarom zou je na één keer delen op Facebook al ophouden met het verspreiden van je content?

Aantal uren om content te creëren = aantal uren om content te verspreiden

Thierry De Vynck raad content marketeers aan om evenveel tijd te steken in het verspreid van content als het eigenlijke creëren van de content. Stel niet enkel een contentplan op, maar ook een distributieplan waarbij je op voorhand de promotie van je content aankaart.

Combineer inbound & outbound marketing

Zet daarbij in op alle mogelijke kanalen via eigen media, betaalde media en verdiende media. Merk je dat een post ‘werkt’ en op een organische manier engagement opwekt? Steek er wat promotiebudget achter, zodat het een zo groot mogelijke deel van je doelgroep bereikt. Conclusie: combineer inbound en outbound, want deze zijn complementair aan elkaar!

4. Ken je doelgroep

Als je content wil maken die je doelgroep aanspreekt, is het vanzelfsprekend dat je je doelgroep zo goed mogelijk probeert te leren kennen. “Begrijp wie ze zijn, welke kanalen ze gebruiken en wat hen ‘s nachts wakker houdt.” Maar hoe ver ga je hier precies in?

Persona’s

Om een concreet beeld te verkrijgen van je doelgroep, kan je persona’s opstellen. Buyer personas zijn fictieve representaties van je ideale klanten: personen die jouw product of dienst nodig hebben en gek zijn op je bedrijf. Door een concrete beschrijving op te stellen van verschillende persona’s, heb je een duidelijk zicht op je doelgroepen. Zo kan je ook efficiënt segmenteren.

Persona’s ontwikkelen vergt tijd en energie. Je moet op verschillende methodes je doelgroep en andere betrokken partijen interviewen. Heb je écht geen tijd om zo’n onderzoek te verrichten? Dan raad Thierry aan om toch ten minste vijf klanten aan te spreken.

Verschillende kanalen per fase

Je moet niet enkel weten wie je doelgroep is, maar ook wie zich in welke fase van de funnel begeeft. Voor elke fase van de funnel zijn er namelijk verschillende kanalen die het beste werken.

Hopelijk waren deze inzichten voor jou even verrijkend als voor mij!