Bron foto: Shutterstock

Je leest het overal: de gemiddelde aandachtsspanne van mensen is de voorbije jaren spectaculair afgenomen, van ongeveer twaalf seconden in in het jaar 2000 naar zowat acht seconden vandaag. Nog minder dan de gemiddelde goudvis, wordt er dan vaak lachend aan toegevoegd. Die zou het nog negen seconden uithouden.

Acht tips om de acht seconden te overleven

Los van de wetenschappelijke waarde van deze studie en van de gratuite vergelijking met goudvissen - “Kunnen goudvissen een reeks als Stranger Things bingewatchen misschien ?”, vraagt deze auteur zich af , naast meer wetenschappelijke argumenten - klopt het inderdaad dat websites en e-mails minder tijd krijgen om de aandacht van de bezoeker/lezer te trekken en vooral om ze vast te houden. Door de onophoudende stroom van nieuwe informatie en impulsen moeten we gewoonweg veel sneller beslissen of we ergens al dan niet meer dan enkele seconden aandacht aan willen besteden.  


Wat betekent dit voor digital marketeers? Die verkorte spanningsboog kan een uitdaging zijn, maar ook een kans. Als je maar acht seconden de kans krijgt om de aandacht vast te houden, kan je maar beter zorgen dat jouw content er echt uitspringt. Dat geldt voor websites, maar wellicht nog meer voor e-mails, die om onze aandacht vechten met honderden andere mails. Daarom hierbij alvast acht tips voor het schrijven van e-mails die moeiteloos door de acht-secondenbarrière knallen. We hopen dat je het einde haalt.

1. Plaats belangrijke tekst niet in afbeeldingen

Dit maakt jouw e-mails niet alleen toegankelijker, maar het zorgt er ook voor dat het belangrijkste deel van de e-mail - de boodschap - meteen in het oog van de ontvanger springt, nog voordat de beelden zijn geladen of, erger nog, voor de lezer al is afgehaakt.

2. Besteed aandacht aan de onderwerpregel

We weten allemaal dat een goede onderwerpregel het verschil kan maken tussen doorklikken en afhaken. 33 procent van de ontvangers baseert zijn keuze om de mail wel of niet te openen op de onderwerpregel. Volg de best practices voor onderwerpregels en spring gerust eens uit de band met een emoji of gekke letter. Nagenoeg elk bericht is doeltreffender wanneer het visueel aantrekkelijker is. Wees je er ook bewust van dat  mobiele devices en e-mailprogramma’s soms onderwerpregels afkorten die op een desktop wel prima te lezen zijn.

3. Maak het persoonlijk

Weet voor wie je schrijft en stem je content daarop af. Gepersonaliseerde e-mails kunnen rekenen op een 14 procent hogere click-through rate en op 10 procent meer conversie. Als je nog gebruik maakt van subscriber data of segmentatie om betere e-mails te schrijven, adviseer ik je bij deze om daar nú mee te beginnen.

4. Gebruik scanbare, mobile-first templates

We verwachten dat de informatie die we nodig hebben of interessant vinden, meteen in het oog springt, en we filteren zelf automatisch weg wat we niet relevant vinden. Daarom is het belangrijk om weten dat 56 procent van de verzonden e-mails vandaag de dag op een mobiel apparaat wordt geopend. Als je ontvangers dwingt om in- of uit te zoomen, kan dat ervoor zorgen dat jouw click-through rate keldert. Maak het de ontvanger makkelijk met visuals, duidelijke koppen, een fijn font en een mobile-first, single-column format te gebruiken.

5. Maak gebruik van interactieve content

Interactieve content komt in veel verschillende vormen, van geanimeerde gif’s over polls tot zelfs hele video’s. Het uiteindelijke doel is de ontvanger uitnodigen om deel te nemen aan de actie : schakelen tussen verschillende afbeeldingen, bijvoorbeeld, of een spelletje spelen of vraag beantwoorden zonder de mail te hoeven verlaten of door te klikken naar een andere locatie. Het gebruik van interactieve elementen in jouw volgende mailing kan jouw boodschap helpen om eruit te springen. Deze voorbeelden kunnen je helpen inspiratie op te doen! 

6. Gebruik een beknopte, duidelijke call to action

Bovenstaande tips zullen wellicht al volstaan om de acht seconden aandachtsboog te overleven. Maar let op! Jouw spitsvondige onderwerpregel, interactieve content en strakke, scanbare format leveren helemaal niets op als jouw lezers aan het einde van de rit niet weten wat van hen wordt verwacht. Voeg een ‘call to action’ toe die aan de lezer heel duidelijk maakt wat de bedoeling is, zoals bijvoorbeeld een “Bekijk de video” button.

7. Outside the box

Je kunt een fantastische, mobile-first e-mail maken met een duidelijke call to action die huizenhoge click-through rates oplevert, maar als je mensen dan doorstuurt naar een verouderde, gammele website, haakt de bezoeker meteen af. Bovendien zullen lezers helemaal niet meer klikken als dit vaker voorkomt. 90 procent van de marketeers geeft aan dat zij ervan overtuigd zijn dat e-mail marketing een belangrijk onderdeel is van hun overall marketingstrategie. Zorg er dan ook voor dat de gebruikerservaring optimaal blijft doorheen het hele traject.

8. Timing is alles

Er bestaan heel veel theorieën over wat precies de ideale verzendtijd is. In de praktijk blijkt echter dat jouw ideale verzendtijd afhankelijk is van wat werkt in jouw industrie met jouw publiek. Een B2B-publiek bereik je beter tijdens kantooruren; young professionals, met hun korte aandachtsboog, zijn halverwege de namiddag het meest op zoek naar afleiding en staan dus vooral rond 15 uur open voor het ontvangen van een nieuwsbrief. En, ik kan het niet vaak genoeg zeggen: test, test, test alles wat je doet totdat je de optimale omstandigheden voor jezelf gecreëerd hebt.

Wat is jouw gouden tip?