Door het inzetten van affiliate marketing kan je in korte tijd grote groepen consumenten bereiken. Binnen dit domein werk je samen met vergelijkers, blogs, review websites, email bestanden en social media accounts. Deze affiliates (partners) promoten jouw product of dienst. Ze verwijzen bezoekers door naar jouw webwinkel. Op het moment dat een doorgestuurde bezoeker een aankoop doet, ontvangt de affiliate een commissie. Door een grote groep van deze affiliates te verzamelen en de promotie op te laten starten, kan je als adverteerder hard groeien.

1. Interessant voor jouw product of dienst?

Een belangrijke vraag: is affiliate marketing een kanaal dat past bij jouw product of dienst? Succesvolle affiliates kijken naar volume in combinatie met opbrengst per doorgestuurde bezoeker. Als de doelgroep van jouw product of dienst klein is en de marge laag, dan wordt het moeilijk om affiliates te overtuigen.

De grootste affiliate programma's richten zich op de consumentenmarkt en verkopen producten of diensten die door grote groepen consumenten worden gebruikt. Dit in combinatie met hoge marges (lees: hoge affiliate vergoeding).

Als de doelgroep van jouw product of dienst klein is en de marge laag, dan wordt het moeilijk om affiliates te overtuigen

Voorbeelden van grote affiliate markten zijn: energie, verzekeringen, telecom en reizen. Richt jouw e-commerce bedrijf zich echter op een kleiner doelgroep en zijn de marges voldoende hoog, dan liggen er ook kansen voor affiliates.

Tip: Onderzoek door welke affiliates je gepromoot zou willen worden. Bel ze op en vraag of ze kansen zien voor een samenwerking. Bekijk hier een overzicht van voorbeelden van affiliate websites.

2. Concurrentie onderzoek

Onderzoek hoe je directe concurrenten het aanpakken. Bekijk de programma voorwaarden van het affiliate programma: hoe hoog is de commissie? Welke affiliates laten ze toe? Hoe lang is de cookietijd? Bekijk daarnaast het consumenten aanbod: zijn de prijzen laag of hoog? Hoe lang is de levertijd?

Door er achter te komen wat de concurrentie op dat vlak doet, kan je zien waar jouw kansen liggen. In de promotie van het affiliate programma is het immers goed om de USP's te benadrukken die ontbreken bij de concurrenten. Worden jouw producten bijvoorbeeld sneller geleverd? Of is jouw affiliate commissie hoger? Zijn de prijzen van jouw product het laagste in de markt? Geef dit allemaal duidelijk aan in de communicatie naar de affiliates.

Tip: Zijn er weinig gebieden waarin jouw bedrijf zich kan onderscheiden? Denk dan goed na of affiliate marketing op dit moment de beste stap is. Wellicht is het in dat geval een beter idee om eerst aan de slag te gaan met de USP's van jouw bedrijf.

3. Affiliate netwerk keuze

Liggen er echter voldoende kansen om te starten met affiliate marketing, dan is de volgende stap: een affiliate netwerk keuze maken. Een affiliate netwerk is een marktplaats waar affiliates en adverteerders elkaar vinden. De affiliate kan binnen een netwerk op zoek gaan naar producten en diensten van webshops die hij of zij kan promoten. Binnen het netwerk kunnen banners, productfeeds en tekstlinks worden opgenomen door de affiliates. Een adverteerder kan via zo’n affiliate netwerk de affiliates bereiken. Een netwerk zorgt voor de meting van de orders, de uitbetaling van de affiliates en de promotie van jouw affiliate programma.

Bij de keuze van een affiliate netwerk is het van belang om rekening te houden met volgende 3 zaken:

Expertise

Heeft het netwerk ervaring binnen jouw branche? Voorbeeld: jij verkoopt sneakers via het internet. Bekijk waar de concurrenten er actief zijn. Zijn de grote sneakerwinkels allemaal binnen één netwerk actief, dan is de kans groot dat de accountmanagers er veel weten over de markt. Daarnaast zullen de belangrijkste sneaker affiliates bij dat netwerk aangesloten zijn. Een nadeel hiervan kan zijn dat je 'een van de velen’ bent.

Account Management

Onderzoek in het oriëntatieproces wat je kan verwachten van het account management. Wat gaat het affiliate netwerk voor jou doen? Gaan ze actief op zoek naar nieuwe affiliates? Waar zien ze kansen? Probeer een gevoel te krijgen bij de rol die het netwerk gaat vervullen om met jouw programma aan de slag te gaan.

Kosten

Onderzoek wat de kosten zijn. Affiliate netwerken werken met verschillende kosten (afhankelijk van het netwerk):

Tip: Wees kritisch over de kosten per transactie. Deze kosten stijgen mee met de aantallen. Lage variabele kosten geven ruimte om de affiliate commissie te verhogen. Dus mochten er mogelijkheden zijn tot onderhandeling, richt je dan op deze kosten.

4. Bepalen programma voorwaarden

Binnen de programma voorwaarden wordt bepaald volgens welke regels een affiliate jouw product of dienst kan promoten. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Cookietijd: binnen welke periode na een affiliate klik mag de transactie nog worden toegekend aan een affiliate?
  2. Keyword marketing: Is het inkopen op zoekwoorden toegestaan? Is de inkoop op merknaam toegestaan?
  3. Kortingscode sites: Zijn kortingcode sites toegestaan?
  4. Cashback: Is cashback toegestaan en is cashback op de klik toegestaan? Cashback affiliates delen een deel van de affiliate vergoeding met hun leden.
  5. Commissie: Wat is de hoogte van de commissie?
  6. Afkeur: Op welke manier worden de leads of sales gekeurd? Wat zijn de redenen van afkeur?

Dit zijn slechts enkele onderwerpen waar goed over nagedacht moet worden bij de opstart.

Tip: Door transparant en duidelijk te zijn naar de affiliates over de voorwaarden voorkom je onduidelijkheden en mogelijk teleurstelling bij jouw partners.

5 . Promotie affiliate programma

Als de overeenkomst met het netwerk is getekend, de tracking van de orders werkt en het promotiemateriaal is beschikbaar, kan het programma live. Het doel is dan om zoveel mogelijk kwalitatieve affiliates aan te sluiten.

  1. De meeste affiliate netwerken sturen dagelijks een nieuwsbrief naar de aangesloten affiliates, zorg dat je regelmatig mee gaat in deze nieuwsbrief: door relevante informatie te delen met de affiliates over het programma of de producten en diensten stijgen het aantal aanmeldingen.
  2. Benader affiliates rechtstreeks: door direct contact ontvang je vaak meer informatie over hoe het programma verbeterd kan worden.
  3. Organiseer een affiliate borrel. Via informeel contact, bijvoorbeeld door middel van een gezellige borrel, wordt er een relatie opgebouwd met de affiliates. Dit kan leiden tot een langdurige samenwerking.