Yannick Khayati: “Growth marketing bij start-ups betekent vooral de wil om te experimenteren”

Yannick Khayati: “Growth marketing bij start-ups betekent vooral de wil om te experimenteren”

Growth hacking of growth marketing: wat schuilt er achter dit buzzword? En welke technieken kan je als start-up toepassen om het onderste uit de kan te halen? In de vierde aflevering van Techmag vertelt Yannick Khayati (founder en CEO van The Growth Revolution) welke traction channels er meestal werken, telkens gestaafd aan de hand van goede voorbeelden.

Growth marketing als alternatief

Praktijkervaring leert Khayati dat je als start-up op een ‘lean and mean’ manier aan growth marketing kan doen. Kan het vak een alternatief bieden voor jonge groeibedrijven die geen enorme marketingbudgetten hebben? De ondernemer gelooft van wel, al zijn er een aantal voorwaarden aan verbonden.

Als start-up kan je gerust in elke stage aan growth marketing doen”, legt hij uit. “Alleen dien je wel op z'n minst een product-market fit te hebben gevonden. Je moet nu eenmaal wel weten voor wie je een product of dienst hebt ontwikkeld. Wanneer je dan aan de slag gaat en verschillende tactieken test, moet je ervoor zorgen dat ze zowel testbaar, meetbaar als schaalbaar zijn.”

Echt belangrijk blijft natuurlijk wel het bereiken van een kritische massa. Als start-up zou dat je absolute focus moeten zijn

“Voor de food start-up FLAVR creëerden we ooit een Tinder bot om spaghetti te verkopen. Heel cool, maar Tinder blokkeerde de bot voortdurend. Dus was het niet schaalbaar. Oké, het is leuk dat je daar achteraf een blogpost over kunt schrijven. Maar echt belangrijk blijft natuurlijk wel het bereiken van een kritische massa. Als start-up zou dat je absolute focus moeten zijn.”

De derde voorwaarde is misschien wel een cliché, maar volgens Khayati niets minder dan de waarheid. “Eigenlijk moet vooral de mindset goed zitten”, legt hij uit. “Daar zien we toch een verschil tussen corporates en start-ups. Die laatste groep wil vooral zijn product voeden met klanten, en is bereid om te testen en te testen. Ze durven te experimenteren - zeer belangrijk binnen growth marketing - en winnen daarmee aan snelheid. Bij corporates duurt het dikwijls wat langer om nog maar goedkeuring te krijgen. En dat kan nadelig werken.”

Welke traction channels voor start-ups?

De bereidheid om aan growth marketing te doen is een ding, een goede uitvoering is overduidelijk een ander. En dat brengt me meteen bij de vraag: welke traction channels werken er voor start-ups, of welke net niet? “Ken je het boek ‘Steal like an artist’ van Austin Kleon? ”, repliceert Khayati. “Dat is hier wel van toepassing. Check de basics. Kijk op platformen als growthhackers.com, en er zijn Facebook-groepen waar heel wat tactisch advies wordt gepost. Een aanrader voor iedereen die met growth marketing wil beginnen. Maar vooral: experimenteer, experimenteer, experimenteer.”

Benieuwd welke tips Yannick Khayati nog meer heeft voor beginnende growth marketeers en start-ups? Bekijk dan hieronder de volledige vierde aflevering van Techmag!

Connecteer met 28.250 abonnees