Dankzij deze 8 Google Ads-tips brengen je online B2B-campagnes straks een stuk meer op

Dankzij deze 8 Google Ads-tips brengen je online B2B-campagnes straks een stuk meer op

Het advertentieplatform van Google is ondertussen een expertisegebied op zichzelf geworden. Zeker voor B2B-bedrijven kan het er erg lelijk aan toe gaan. Je hebt er vaak te maken met laag zoekvolume en veel concurrentie, wat de klikprijzen enorm hard doet oplopen. Echt niet ok. In plaats van je budget door inefficiënte campagnes te laten opbranden, kan je beter op zoek gaan naar die ene vonk die jouw Google Ads campagnes doet knetteren. Hier zijn acht tips, tweaks en strategieën die je vandaag nog kan implementeren om jouw campagne beter te laten renderen.

1. Ga voor long-tail keywords

Het klopt dat generieke en korte zoekwoorden een hoger zoekvolume hebben. Maar dat betekent ook dat er ook veel meer concurrentie aanwezig is op die zoekwoorden. Om die eerste plaats op de SERPs te halen, kan de prijs die je per klik betaalt daardoor erg snel hoog oplopen.

Long-tail keywords zijn over het algemeen een effectievere manier om te adverteren en dat om volgende redenen:

  • Long-tail keywords spelen in op een specifieke intentie, wat hen beter maakt in het pre-kwalificeren van verkeer dat naar je website doorklikt.
  • Ze liggen dichter tegen het einde van de sales funnel, wat hen over het algemeen hogere conversieratio’s geeft.
  • Long-tail keywords hebben een lager zoekvolume, dus ook minder concurrentie. Daardoor kan je adverteren aan lagere ppc-prijzen.

2. Ad optimalisaties

A/B testing, dynamic keyword insertion en algemene ad copy technieken zijn verschillende manieren om een verschil te maken tussen jouw advertenties en die van de concurrentie. Een manier om je advertenties te blijven optimaliseren, is steeds twee of meerdere advertenties per ad group uit te bouwen. Die dan parallel naast elkaar laten lopen, geeft je inzicht in bijvoorbeeld welke ad copy de hoogste CTR haalt, om zo meer mensen naar je website te trekken.

Bovendien geeft het uitbouwen van meerdere ads per ad group Google de kans om zelf ads te laten roteren en optimaliseren wat het beste werkt.

3. Negative Keywords

Nadenken over welke zoekopdrachten je advertenties niet mogen triggeren, is even belangrijk als nadenken op welke keywords je wél wilt ranken. In het search terms report krijg je een overzicht van alle zoekopdrachten die je advertentie hebben getriggerd.

Irrelevante zoekopdrachten of zoekopdrachten met een foute intentie uit je campagne snijden kan de kwaliteit van je campagne erg omhoog doen gaan.

Irrelevante zoekopdrachten uitsluiten, kan gaan om misspellingen of zoekopdrachten die in een foute context geplaatst zijn. Stel dat jouw softwarepakket, product of service de naam ‘Nexus’ draagt, dan is het niet interessant om te adverteren op zoekopdrachten van mensen die op zoek zijn naar een nieuwe smartphone van LG.

Zoekopdrachten uitsluiten die een verkeerde intentie meedragen, doe je om clicks te vermijden van mensen die (nog geen) koopintentie hebben. Dit kan bijvoorbeeld gaan om zoekwoorden zoals:

  • Jobs: vacature, job, salaris, loon, …
  • Budget hunters: gratis, goedkoop, freelance, ...
  • Nieuwsgierigaards: workshop, cursus, boek, …

Het kan perfect zijn dat je als IT consultancy wel workshops aanbiedt, wat betekent dat een zoekterm zoals ‘java script workshop’ wél iets is waar je op wilt ranken.

4. Koop jezelf gratis ruimte en extra clicks via ad extensions

Ad extensions zijn snippets die je aan je advertentie kan toevoegen om je selling proposition meer naar voren te schuiven. Indirect koop je met ad extensions meer ruimte op de SERP, aangezien je extra links kan toevoegen aan je ads om gebruikers makkelijk naar de juiste plaats op de website te leiden.

Ook dat zorgt op zijn beurt voor hogere CTR’s en daarmee ook mogelijks een hogere kwaliteitsscore van je advertentie.

5. Gebruik je Quality Score als hefboom

De kwaliteitsscore van je campagnes is super belangrijk. Een hoge score verlaagt je kost per klik. Het verlaagt je kost per conversie. En het zorgt voor een betere ranking op de SERPs.

Hoge click-through-rates, en sterke landingspaginas zijn twee belangrijke factoren voor het halen van een hoge kwaliteitsscore.

6. Zorg voor relevante landingspagina’s

Hoe relevanter Google de landingspagina van je advertentie vindt ten opzichte van de zoekterm die je advertentie triggerde, hoe meer het platform geneigd zal zijn je advertentie door te drukken.

Het opnemen van relevante keywords en informatie op je landingspagina is dus van cruciaal belang. Die keywords dan laten terugkomen in je ad copy kan de kwaliteitsscore van je advertentie drastisch doen stijgen.

7. Target je concurrentie op een effectieve manier

Adverteren op de naam van je concurrent moet altijd een bewuste keuze zijn. Tegen de schenen schoppen van de concurrentie kan verschillende gevolgen hebben zoals je concurrent die ook op jouw naam adverteert, of een boze telefoon pleegt om je vriendelijk te vragen of je ermee wil stoppen.

Als je het mij vraagt, is adverteren op de naam van concurrentie zeker wel mogelijk in bepaalde omstandigheden. Stel dat je CRM software verkoopt, dan is het wel interessant en relevant om te adverteren op zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld ‘Zoho crm alternatief’.

Deze keywords enkel uitbouwen in ‘exact matches’ zorgt ervoor dat je enkel en alleen op die specifieke zoektermen verschijnt.

8. Kijk verder dan Google alleen

De kracht van Google is dat het een intentie-gedreven advertentie platform is, waarbij je mensen target specifiek in hun zoektocht naar een oplossing voor hun probleem. Alleen is Google vandaag een overbevolkte plek geworden voor adverteerders, en dus een lastig platform voor bedrijven met weinig budget.

In dat geval kan je perfect kijken naar andere intent-gedreven platformen zoals Bing of Quora, die vaak minder crowded zijn.

Connecteer met 27.985 abonnees