De Gentse scale-up Showpad blijft groeien. Het bedrijf van Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten kondigde vandaag aan dat ze het Londense Hickup overneemt, die zich al jaren specialiseert in mobiele verkoopmethoden. "De overname brengt een nieuw product met zich mee: Showpad Experiences. Bloovi redactrice Magali De Reu belde met Pieterjan Bouten in San Francisco en vroeg wat de plannen nu precies zijn.

Rol als marktleider in sales enablement verzegelen

Aanvankelijk was Hickup een vaste, jarenlange partner van Showpad. Bouten vertelt dat het bedrijf flink wat klanten had en een pak apps had ontwikkeld voor Showpad-klanten. “Experiences noemen we het,” knikt Bouten, “een soort van navigation templates waarmee verkopers moeilijke producten of diensten nóg makkelijker aan de man kunnen brengen. Met de nu genoemde Showpad Experiences kunnen zij dankzij een duidelijk, visueel verhaal een grote meerwaarde creëren tijdens verkoopgesprekken. Daarbij kunnen verkopers gebruik maken van contextuele en gesegmenteerde navigatie om gemakkelijk bij de meest relevante informatie uit te komen. Productiviteit staat hier dus voorop. Tegelijk reiken we de marketingafdeling meer controle aan over de content en inzicht in de presentatie van verkopers. Zij kunnen voortaan veel complexere ‘experiences’ bouwen, wat de impact van marketing op het salesproces enkel kan vergroten.

“De consument heeft minder tijd, maar meer verwachtingen. Het is tijd dat salesteams die nieuwe noden invullen”
 

Met de overname wil Showpad haar rol als marktleider in sales enablement verzegelen. “Geen enkel ander bedrijf kan op niveau van sales enablement doen wat Showpad biedt”, vindt Bouten. “Nu Experiences wordt toegevoegd aan het Showpad-product, verstevigen we onze positie als marktleider in het sales enablement landschap. Als concurrenten iets gelijkaardig willen ontwikkelen, dan hebben ze meteen een hele lading aan project managers, consultants en dergelijke meer nodig. Het wordt steeds uitdagender om met een schaalbaar product te beantwoorden aan de consument van nu. Want die is beter dan ooit geïnformeerd, maar heeft minder tijd en tegelijk hogere verwachtingen. Ik zeg enkel: het is tijd dat we die nieuwe noden invullen!


Vanaf het begin focussen op het product

In het gesprek vorig jaar met Bloovi gaf Pieterjan Bouten altijd al aan vanaf het begin volledig te zijn gefocust op het product:

“Dat is eigenlijk meteen ook het succes van Showpad geweest. Vanaf dag één timmeren we aan de weg naar succes en groter worden. Keihard werken, niets meer en niets minder. Met een duidelijke visie voor ogen en liefst zonder al te veel compromissen.”

“Het juridische aspect van zo’n overname mag je absoluut niet onderschatten”


In die zin is de overname natuurlijk een belangrijke strategische keuze geweest. “Tegelijk mag je niet zomaar toehappen op elk bod dat je krijgt”, vertelt Bouten. “Je moet jezelf altijd, altijd, altijd de vraag stellen: versnelt dit mijn bepaalde strategie en vooral - differentieert ons dat? Anderzijds moet er een goede wisselwerking zijn, en toch tenminste een zekere basis van vertrouwen. Tussen Hickup en Showpad was er al een goede complementariteit. We werken al 3 jaar samen, en dan weet je dat je voor weinig verrassingen kunt komen te staan. Veel due diligence is er niet nodig, dan wordt het eerder een kwestie van punten en komma’s. Toch mag je het werk dat erbij komt kijken absoluut niet onderschatten. Hickup heeft een vennootschap in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk. Dat gaat dan over aandelen overnemen, maar ook contracten. Dat juridische aspect is een hele brok informatie om te verwerken.”

Toekomstplannen

Met de overname zijn de toekomstplannen van Showpad er niet minder ambitieus op geworden - integendeel. Het team kent een mooie uitbreiding, en ook de Hickup-medewerkers trekken binnenkort in de Belgische en Britse kantoorgebouwen van de scale-up. Ook Hickup-oprichter Julien Lescure gaat bij Showpad aan de slag om de overname in goede banen te leiden. “Afgelopen maanden werd ons nieuwe product uitvoerig getest door een aantal grote Showpad-klanten”, zegt Bouten. “De feedback is veelbelovend, en ik ben gewoonweg super excited voor onze klanten”

“We bereiken bijna de kaap van 20 miljoen euro in jaarlijkse omzet, dus we zijn verdomd goed bezig”
 

In een eerder gesprek tussen Pieterjan Bouten en Magali De Reu sprak Bouten over ‘world domination’, en die lijkt alvast om de hoek te staan. Bouten:  “Zolang we maar blijven beseffen dat niets vanzelf komt - je moet blijven knallen. Als je erin gelooft dat je van je bedrijf een enorme kaskraker kunt maken, dan zal je dat ook uitstralen in je communicatie. En dat heeft een enorme impact op succes.”

Die visie heeft Bouten geen windeieren gelegd, en het enthousiasme waarmee hij Showpad oprichtte, is nog steeds zichtbaar. “Ik blijf me amuseren terwijl we timmeren aan de weg naar succes. We bereiken bijna de kaap van 20 miljoen euro in jaarlijkse omzet, dus ik mag stellen dat ons team verdomd goed bezig is”, aldus de Gentenaar nog.

Meer info: experiences.showpad.com


Extra: op WebTomorrow zal co-founder Louis Jonckheere het hebben over de laatste trends en opportuniteiten die AI biedt voor sales en marketing professionals.