“In het ondernemerslandschap zijn weinig blueprints beschikbaar - je probeert gewoon maar wat”, vertelt Showpad’s co-founder en -CEO in Techmag. Wat hij heeft geleerd tijdens het schaalproces van het Gentse SaaS-bedrijf? Zijn advies voor andere founders? In aflevering 1 van Techmag heeft de ondernemer het tijdens een openhartig, diepgaand gesprek over de ins & outs van het schalen.

Niet langer product-market fit als focus

Zijn er precieze regels voorgeschreven die aangeven wanneer je als start-up in de scale-up fase bent beland? Waarschijnlijk. Maar die heeft Jonckheere bij Showpad alvast niet gevolgd. Het besef dat het bedrijf transformeerde, kwam toen het bedrijf een businessplan schreef voor de komende 2 à 3 jaar.

“ls scale-up heb je meer processen nodig, maar die veranderen voortdurend

“We hadden toen ongeveer 25 medewerkers en een jaaromzet van enkele honderdduizenden euro’s”, herinnert Jonckheere zich. “Met net een kapitaalronde achter de rug van ongeveer 1,5 miljoen euro beseften plots we dat alles in het teken stond van groei. Op zo’n moment draaien de dingen niet langer om de product-market fit, maar om de schaal. Waar de dingen in een start-up organischer groeien, vereist een scale-up meer afgelijnde processen en structuur. Alleen moet je op dat moment goed onthouden dat een proces iets iteratief is. Het verandert voortdurend, en meestal zijn processen slechts ideeën van de founders die ze hebben neergeschreven.

De term scale-up behelst vooral een mentaliteit

In die zin duidt de evolutie naar een scale-up vooral op een mentaliteitsverandering. Toch heeft Jonckheere de transformatie van start-up naar scale-up niet bewust beleefd. “Ik denk dat je als founder sowieso heel wendbaar moet zijn”, gelooft hij. “En vooral: je moet je snel genoeg laten omringen door mensen met ervaring. Dat is het voornaamste advies dat ik alle start-up founders op het hart druk.”

Laat je vooral niet beperken door geografie. Anno 2018 is de wereld een dorp

Natuurlijk is het geen evidentie om in België zomaar experts te vinden die groeibedrijfjes hebben geholpen in hun schaalproces. “Hoewel we ook in de VS actief zijn, blijven wij een Belgisch bedrijf”, gaat Jonckheere verder. “En in onze adviesraad zetelen al heel lang specialisten uit the valley die andere ondernemers al hebben geholpen in het schalen. Die heb je nodig als bedrijf, want zij kunnen anticiperen op fouten die je waarschijnlijk gaat maken. En laat je vooral niet beperken door geografie. Anno 2018 is de wereld een dorp.”

Wil je meer weten over het scale-up proces? In de eerste aflevering van Techmag heeft Jonckheere het over veelvoorkomende fouten, het belang van overnames, omgaan met cultuurverschillen, en exits. Bekijk de hele video hier: