De nieuwe plannen van Anthony Viaene (ex-Bubble Post): “Mijn optimisme heeft me overeind gehouden”

De nieuwe plannen van Anthony Viaene (ex-Bubble Post): “Mijn optimisme heeft me overeind gehouden”

Toen bpost twee jaar geleden de koerierdienst Bubble Post overnam, broedde medeoprichter Anthony Viaene al een tijdje op een nieuw idee. Uiteindelijk pakte hij eind vorig jaar uit met de start-up Dropon, die met transport management software bedrijven helpt met hun logistieke planning. Maar welke lessen en inzichten neemt Viaene mee uit Bubble Post? En wat zijn de plannen met Dropon? Hij vertelt het allemaal in de nieuwste Techmag aflevering en geeft een paar exclusieve findings aan Bloovi.

Bubble Post in een (niet zo) nieuw jasje

Op zijn minst merkwaardig te noemen: de basis van Dropon is de planningssoftware van Bubble Post. De voormalige CTO besloot de IP en software terug over te kopen van bpost om daar verder op te bouwen. Per slot van rekening had die het door bpost overgenomen Bubble Post een aanzienlijke tijdsbesparing opgeleverd.

Eerlijk gezegd wilde ik de software bij Bubble Post al verder ontwikkelen en commercialiseren”, lacht Viaene. “Ondernemen zit in mijn bloed, dus ik had zelfs al een mini businessplan ontwikkeld. Maar het managementteam heeft samen met alle aandeelhouders dan toch beslist om het te laten voor wat het was. Niet zo onbegrijpelijk: Bubble Post was niet rendabel en had haar maturiteit nog niet bereikt.”

Met de Dropon software kunnen transportbedrijven en kmo’s hun leveringen plannen. Een slim algoritme bepaalt het snelste traject, waarvoor het bedrijfje een beroep doet op historische en actuele verkeersdata. “De routes worden verstuurd naar de smartphones van de koeriers en chauffeurs”, legt Viaene uit. “Ze krijgen hapklare instructies om de pakjes te bezorgen. Verder wordt elke ronde ook opgevolgd, waardoor snelle bijsturing van bijvoorbeeld trajecten mogelijk is.”

Dropon moet frustraties wegwerken van zowel de bezorger als de ontvanger. Het zweert bij transparantie, dus kunnen beide partijen de route in real-time volgen. Verandert de geschatte levertijd? Dan krijgt de ontvanger een update. “Files en dergelijke gooien vaak roet in het eten”, zegt Viaene. “Treedt er vertraging op, dan laten veel leverdiensten de ontvanger in het ongewisse. Dankzij onze software kan het anders. Ik denk dat we daarmee echt een gat in de markt dichten.”

Eerst klanten kennen, dan klanten kiezen

Bijna elke onderneming heeft baat bij Dropon, al maakte het prille bedrijf de beslissing om niet zomaar de volledige markt te bedienen. Een heel bewuste keuze, die de start-up enkel kon nemen door in dialoog te gaan met haar doelmarkt.

“In het verleden heb ik moeten leren om met klanten te praten en te luisteren naar hun noden”, bekent Viaene. “En dat was niet gemakkelijk, want ik ben van nature een introvert persoon. Gelukkig werd ik bij Bubble Post echt gedwongen om uit mijn kot te komen. En net door voortdurend in gesprek te treden met onze gebruikers, heb ik geleerd welke noden en frustraties ze hadden.”

“Samen met Jonathan (Carette, co-founder van Dropon; nvdr) hebben we een reeks functionaliteiten opgelijst die een meerwaarde konden betekenen. Maar je kan niet alles voor iedereen doen, dus hebben we strenge maar toch doordachte keuzes gemaakt. Klantensegmentatie: ik druk elke start-up op het hart om dat te doen. Want zo zagen we dat kmo’s die aan productie en thuisleveringen deden in aanmerking kwamen, maar dat ook transportbedrijven interessant waren. Alleen heb je voor die laatste groep een andere set van features nodig dan voor de eerste. Dus hebben we geëvalueerd bij welke groep onze oplossing het meeste tot haar recht zou komen. En hebben we op basis daarvan onze lijst met functionaliteiten vernauwd.”

Zelfkennis en tegenslagen: de beginselen van wijsheid

Viaene kent niet alleen de Dropon-klanten tot in de puntjes: de jongste jaren heeft de Gentenaar flink wat zelfkennis verworven. Naar eigen zeggen was dat het onvermijdelijke resultaat van het turbulente Bubble Post-avontuur en de verwante tegenslagen. “Ik ben mezelf daar tegengekomen, ja”, zegt Viaene volmondig. “Als ik terugkijk op alles wat er gebeurd is, mag ik stellen dat mijn optimisme me overeind heeft gehouden.”

Als ik terugkijk op alles wat er gebeurd is, mag ik stellen dat mijn optimisme me overeind heeft gehouden

“Nog geen seconde heb ik eraan gedacht om er de brui aan te geven. Ik ben dan ook de enige overgebleven founder toen Bubble Post aan bpost werd verkocht. Zelfs wanneer het bedrijf minder goede resultaten had of toen Ben vertrok, bleef ik de dingen rooskleurig zien. Sommige mensen zien enkel het probleem, maar ik kijk steeds naar de oplossing. Wat kan ik anders doen om uit deze situatie te geraken? Hoe houd ik in deze omstandigheden het hoofd koel? Begrijp me niet verkeerd - ik zat nooit op een wolkje, maar ik wel altijd proberen te relativeren. Je kunt niet anders.”

Bijgevolg heeft Viaene ook geleerd om de controle gewoon los te laten. Dat gaat over stressmanagement, maar ook over verantwoordelijkheden uit handen geven. “Als CTO wilde ik vroeger zicht hebben over alles wat er gebeurde”, blikt hij terug. “Maar als je team groeit, dan mag je dat niet meer doen of het beschadigt je bedrijf. Leren loslaten betekent dus ook leren delegeren en leren managen.”

Sluiten menselijkheid en KPI’s elkaar uit?

Net zoals in het koerierbedrijf wil Viaene bij Dropon fors investeren in het menselijke van het bedrijf. Toch zijn er volgens hem wel een aantal aandachtspunten. “In het begin was Bubble Post heel waardegedreven, en hadden we een uitzonderlijk vlakke bedrijfsstructuur”, gaat Viaene verder. “Dat was een fantastische tijd, maar dat gaat niet zodra je honderd man in dienst hebt. Plots ben je een scale-up, en ben je volledig gericht op KPI’s en kostenbesparing. Als iedereen in je bedrijf op zo’n moment beslissingsrecht heeft, dan loop je vertraging op.”

Zelf ben ik enorm hard gegroeid door leuke dingen te doen buiten mijn comfortzone, dus reik ik die kans ook aan in het team

Viaene mag dan wel nog steeds introvert zijn van karakter, hij geeft aan dat hij gevoelig is en het belangrijk vindt om iedereen in het team beter te leren kennen. “Ik wil weten wat onze teamleden al dan niet graag doen, en hen ook de ruimte bieden om zich verder te ontplooien”, klinkt het. “Zelf ben ik enorm hard gegroeid door leuke dingen te doen buiten mijn comfortzone, dus reik ik die kans ook aan in het team. Zo mogen onze ontwikkelaars op vrijdagnamiddag doen waar ze zelf zin in hebben. Dan denken ze bijvoorbeeld na over coole features, waarmee ze extra betrokken zijn en blijven bij het product. Die samenhorigheid in een team, daar doe je het als ondernemer uiteindelijk ook voor.”

Benieuwd naar meer? Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 28.250 abonnees