In de marge: Pakjes op werk laten leveren bespaart ons 45.000 euro per dag

In de marge: Pakjes op werk laten leveren bespaart ons 45.000 euro per dag

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Ikea laat speelgoedbootjes te water om afval te ruimen

Het lijkt wel een kunstproject, de twee reusachtige ‘speelgoedboten’ in felle kleuren die momenteel ronddobberen op een zijrivier van de Thames, in Zuidoost-Londen. Het gaat echter om twee uitvergrote replica’s van Ikea’s meest verkochte badspeeltje (SMAKRYP). Ze maken deel uit van een duurzaam project -‘The Good Ship’- dat werd gelanceerd ter gelegenheid van de nieuwe vestiging in Greenwich. Volgens de Zweedse meubelgigant is het ‘de meest duurzame Ikea-winkel ooit’.

De twee boten kunnen vanop afstand bediend worden en zijn gemaakt om plastiek en andere troep uit de zwaar vervuilde Londense binnenwateren te halen. Per keer kunnen ze elk tot 20 kilogram afval opvissen. Met het verzamelde afval wordt een kunstwerk gecreëerd dat een prominente plaats zal krijgen in de nieuwe Ikea-winkel in Greenwich.

SMÅKRYP, Ikea's meest verkochte badspeelgoed

Pakjes op werk laten laten leveren bespaart ons 45.000 euro per dag

Het is een vertrouwd fenomeen: werknemers die hun online bestellingen op kantoor laten leveren. Niet elke werkgever laat dit toe, vaak omwille van de overlast voor de receptie, maar de meeste bazen zien het als een extra geste aan hun personeel die daardoor niet langer hoeven aan te schuiven in postkantoor of krantenwinkel. Elnert Coenegrachts, een 23-jarige student handelsingenieur, onderzocht voor zijn masterproef aan UAntwerpen de pro's en contra's van B2C-pakjesleveringen op het werk en berekende dat dit de maatschappij 45.000 euro per dag kan besparen.

“Bij thuislevering staan bezorgers vaak voor een gesloten deur, waardoor ze de dag nadien een nieuwe poging moeten ondernemen”, zegt Coenegrachts. “Die extra kilometers zijn enorm belastend, zowel voor de mobiliteit als voor het milieu. Daar waar je op de werkvloer een 100% succesratio van de leveringen hebt.”

BeerSelect droomt van grootste brouwerij van Gent na kapitaalinjectie

BeerSelect, een Gentse start-up die kleine, lokale brouwerijen ondersteunt op vlak van marketing, sales en distributie, haalde onlangs 900.000 euro vers kapitaal op. Accelerator The Birdhouse fungeerde daarbij als katalysator. Belfius en PMV brengen samen 700.000 euro in. De overige 200.000 euro komt van 10 verschillende investeerders, waaronder voormalig Coca Cola-topman Guy Wollaert.

Het vierkoppige team achter BeerSelect

Een aanzienlijk deel van het geld wil het vierkoppige team achter BeerSelect, allemaal jonge twintigers, gebruiken om een eigen brouwerij op te starten. “We hebben een schitterende locatie op het oog in Gent, en willen er de grootste brouwerij van de stad laten verrijzen”, aldus co-founder Wout Meuleman.

De nieuwe brouwerij moet ook een hub voor smaakinnovatie worden, klinkt het. “Lokale craftbrouwers zullen er nieuwe dingen kunnen uitproberen. Zo willen we de toekomst van onze rijke biercultuur helpen verzekeren.”

Negen op tien kantoormedewerkers voelt zich gefrustreerd

Meer dan negen op tien kantoormedewerkers voelt zich gefrustreerd in zijn of haar werkomgeving. 84% zou daarom graag aan zijn of haar huidige kantoorleven ontsnappen. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Staples.

De verwachting dat het gras elders groener is, doet de meeste kantoorbedienden dan ook overwegen om van job te veranderen. Maar diegenen die deze stap ook echt zetten, merken vaak dat het slechts een tijdelijke oplossing was. Volgens het onderzoek voelt ruim een derde (34%) zich binnen het half jaar net zo gefrustreerd in zijn of haar nieuwe baan, als in de oude.

Organisatiepsycholoog professor Cary Cooper van de Universiteit van Manchester licht de resultaten toe: “De meesten onder ons zitten meer van hun wakkere uren op kantoor dan thuis. De werkplek is dus uiterst belangrijk voor de gezondheid, het welzijn en de prestaties van de medewerkers. Dit rapport laat zien dat 89% van de Europese kantoormedewerkers behalve een inkomen, ook voldoening uit zijn of haar werk wil halen.”

“Om dat te bereiken zijn psychologische én fysieke omgevingsfactoren van groot belang. Een belonende managementstijl, redelijke werkuren en flexibele werktijden, en een kwalitatieve kantooromgeving dragen fundamenteel bij tot een grotere jobtevredenheid. De fysieke omgeving is niet alleen belangrijk om de jobervaring zelf rijker te maken, maar ook omdat je je medewerkers dan de boodschap geeft: ‘wij geven om jou’.”

Belgische start-up lanceert TripAdvisor voor B2B-leveranciers

Deze week zag het Belgische Cuustomer het levenslicht. Dat is het eerste onafhankelijke platform dat de beoordelingen van bedrijven en zelfstandigen centraliseert. “Cuustomer wil een concreet antwoord bieden op de hindernissen die bedrijven tegenkomen in hun zoektocht naar gepaste leveranciers door hun een overzicht van professionele diensten aan te bieden, ingedeeld in een vijftigtal categorieën zoals energie, telecom, leasingmaatschappijen en sociale secretariaten”, vertelt initiatiefnemer Florent Hainaut. Het platform werd volledig ontworpen door developers van de BeCode coderingsschool.

Het team van Cuustomer met linksboven oprichter Florent Hainaut

Vanaf het begin werd het gevaar rond gemanipuleerde en/of foute reviews zeer serieus genomen. “Om de kwaliteit en de objectiviteit van de beoordelingen te garanderen hebben we een radicale keuze gemaakt: gebruikers die hun ervaringen willen delen op ons platform zijn verplicht zich eerst te authenticeren via hun LinkedIn-profiel. Alle aanbevelingen gepost door onze leden zijn hierdoor publiek en authentiek”, aldus Hainaut. De keuze om de verschillende bijdrages via het LinkedIn-netwerk te valideren lag voor de hand, aangezien het volledig B2B-gericht is.

Naast een Belgische doorbraak koestert Cuustomer ook grote internationale ambities. In de volgende maanden zal het platform uitgebreid worden naar andere Europese landen en overwegen ze om hiervoor een nieuwe financieringsronde te organiseren.

Connecteer met 28.243 abonnees