To start-up or not to start-up: hoe je de knoop doorhakt om sprong naar het ondernemerschap te wagen

To start-up or not to start-up: hoe je de knoop doorhakt om sprong naar het ondernemerschap te wagen

Je hebt de voor- en nadelen van al dan niet starten met ondernemen al honderd keer opgelijst in je hoofd. Je eigen baas zijn en de volledige vrijheid lonken… maar je blijft twijfelen, want als je er je boterham niet mee kan verdienen, zal de fun snel voorbij zijn. En dus kies je maar de weg van de minste weerstand: alles blijft bij het oude. Je blijft keurig zitten op je huidige werknemersstoel. En het blijft maar malen in je hoofd. Hoe je dan wel die hardnekkige knoop ontwart, dat ontdek je in dit artikel.

Dat de lijstjesmethode zo zijn limieten heeft, dat is duidelijk. In dit artikel gooien we het over een andere boeg. Dat doe ik door jouw twijfels over de stap naar het ondernemen eens goed binnenstebuiten te keren, concreet te maken en je te helpen om daarmee te experimenteren vooraleer je een keuze maakt. Het doel is niet zozeer om je te overtuigen om de stap naar ondernemerschap te zetten. Wél om een bewuste keuze te maken in plaats van voor de ‘default option’ te gaan.

1. “Ondernemen: kan ik dat wel?”

Misschien vraag je je af wat je allemaal moet kunnen om succesvol te ondernemen. En of jij dat wel kan. Je bent succesvol in je huidige job maar om te slagen als ondernemer moet je andere skills hebben, toch!? En wat als je de sprong waagt en… faalt? Wat als je ongelofelijk veel goesting hebt om te ondernemen, als je er voluit voor gaat en recht tegen de muur loopt?

De eerste stap is om de vraag ‘Kan ik dat wel?’ meer specifiek te maken.

Grosso modo zijn er twee categorieën skills die je onder de knie moet zien te krijgen. De typische ondernemersvaardigheden, zoals doorzettingsvermogen, zicht op de markt of overtuigingskracht enerzijds en de expertise in jouw niche anderzijds. Of je goed scoort op de algemene ondernemersvaardigheden kan je testen aan de hand van een vragenlijst, zelfreflectie of input vanuit je omgeving.

En hoe zit het met jouw specifieke vakkennis in het domein waarin je wil ondernemen? Sta je daar stevig in je schoenen? Er zijn een aantal concrete vragen die je jezelf kan stellen: Waar ben jij zo verdomd goed in dat jij een gigantische meerwaarde kan betekenen voor klanten en hier tegelijkertijd enorm veel plezier aan kan beleven? Waar ben je erg goed in én wat geeft je energie? Of met andere woorden: wat zijn jouw talenten? Deze specifieke talenten bepalen wat jouw niche wordt en of je klaar ben om die niche te ‘claimen’.

Daarnaast is er een – vaak minder smakelijk bevonden – brok administratie en formaliteiten. Eerlijk? Ik ken weinig ondernemers die er kaas van gegeten hebben. Maar het hoeft geen obstakel te zijn om te ondernemen: het is een kwestie van door de zure appel heen bijten en/of je laten bijstaan door mensen die wel vlinders in hun buik krijgen van statuten, contracten en balansen.

Extra tip: Als je de stap zet van werknemer naar ondernemer, zal je sowieso heel veel moeten (mogen!) leren. Leer je graag en snel? Dan is dat alvast een gigantisch voordeel, want de meeste competenties kan je ontwikkelen. Laat je dus niet onmiddellijk ontmoedigen als je bijvoorbeeld op één of meerdere ondernemerscompetenties voorlopig nog niet hoog scoort.

2. “Wil ik echt ondernemer worden?”

Je voelt je getriggerd door het ondernemerschap, zoveel staat vast (wedden dat je anders al een ander artikel aan het lezen was?). Probeer eens helder te maken wat jouw precieze drijfveren zijn om te ondernemen.

En neem ook eens de tegengestelde stelling in: wat schrikt je af in het ondernemen? Werkt de angst voor het onbekende verlammend? Bang om de positieve elementen van je huidige job te missen?

Als je het, ondanks je angsten, erg voelt kriebelen, ga dan een stukje mee in de ondernemerspiste en zoek uit of je het leuk vindt en er energie van krijgt.

Dit kan je allemaal doen in je eigenste ondernemerslaboratorium:

  • Ga in gesprek met andere ondernemers
  • Doe een testproject bij een vriend(in) die tot je doelgroep behoort
  • Praat met potentiële klanten
  • Sluit je aan bij ondernemersnetwerken
  • Lees boeken en blogs om een duidelijker beeld te krijgen van ondernemen
  • Start een activiteit in bijberoep

Extra tip: Is je voornaamste drijfveer de afkeer van je huidige job? Dan is ondernemen wellicht geen duurzame oplossing. Bekijk eerder je opties als werknemer: een andere functie, een andere werkgever of nieuwe afspraken/een andere invulling op je huidige job.

3. “Ben ik bereid die gouden kooi op te geven?”

Hate to break it to you, maar je stelt de verkeerde vraag. In plaats van ‘Ben je bereid die gouden kooi op te geven’, luidt de vraag eigenlijk: ‘Ben je bereid een paar stappen uit de gouden kooi te zetten om te zien of daar iets gigantisch interessants is dat je meer aantrekt dan de volgende loonsverhoging?’

Wat ik bedoel, is dit. Toen ik zelf de sprong naar ondernemerschap overwoog, vroeg ik me af: als mijn ondernemersverhaal niet lukt, kan ik mijn situatie dan terugdraaien? Kan ik opnieuw een ‘corporate job’ vinden? Een eenvoudige vraag en een eenvoudig antwoord: ‘ja’. Een paar voorzichtige stappen in ondernemersland zijn niet onomkeerbaar.

4. “Hoe vind ik dan het gat in de markt?”

Fact check: een goed idee start niet bij het gat in de markt, maar wel bij jou. Want je kan alleen succesvol én gelukkig zijn in je onderneming als je iets doet wat aansluit bij wat jij echt belangrijk vindt en bij jouw talenten en interesses. Wat dat dan precies mag wezen, kan je uitvissen in drie stappen.

Stap 1: jouw talenten en interesses

Waar ben jij erg goed in én wat geeft je energie? Dat is het vertrekpunt als je een succesvolle onderneming wil bouwen waarin je gelukkig bent.

Stap 2: inspiratie opdoen

Tijd maken om je te verdiepen in je interesses, daar komt het allemaal op neer. We hebben vaak gewoonweg geen ruimte in ons hoofd of onze agenda. Maar ik verzeker je, wanneer je de tijd neemt om je te laten inspireren, dan komen de ideeën vanzelf.

Stap 3: niche kiezen

Dan toch op zoek naar het gat in de markt? Niet helemaal. Je gaat wel op zoek naar jouw ideale klanten, hun ‘struggles’ en een manier om jouw aanbod te onderscheiden van de oplossingen die al bestaan.

Aan de hand van die drie puzzelstukken, kan je al een goed idee krijgen van waar het heen moet met je nieuwbakken bedrijf. Als dat een moeilijke oefening blijkt, kan je steeds bij een jobcoach terecht.

5. “Ga ik daarvan kunnen leven?”

Let’s talk money. Want als je droom om je eigen baas te worden niet geschraagd wordt met een strak maar realistisch financieel plan, dan zakt die wellicht al snel als een pudding ineen.

Want je kan nog zo lean & mean te werk gaan in je fonkelnieuwe onderneming, als er na een tijdje alleen nog bokes met choco op de plank komen, dan houdt het op nog voor je “nutella” kan zeggen.

Wat kan helpen is om je initiële vraag te herformuleren. Vraag dus niet “Ga ik ervan kunnen leven?”, maar vraag liever “Kan ik met mijn ondernemersidee een echt probleem oplossen voor echte klanten, die bereid zijn daarvoor te betalen?”.

Een antwoord vinden op die vraag is in dit stadium jouw absolute topprioriteit. Je zet dus je eigen marktonderzoek op. Geen dure online bevragingen, maar wel een reeks face-to-face gesprekken met jouw potentiële klanten. Daarin bevraag je hen over hun struggles, de oplossingen die ze daarvoor inzetten, wat ze daarin missen en over het product of de oplossing waar jij aan denkt.

Bouw op basis van de feedback een snel prototype dat je kan testen bij je potentiële klanten. Een prototype maakt je abstract concept tastbaar en laat je toe te kijken hoe je doelgroep reageert op jouw prematuur product, vooraleer je gaat investeren in de productie of uitwerking. Het geeft je super waardevolle feedback om de markt te testen én jouw product van bij het begin te verbeteren.

Benieuwd of de rook in je ondernemen-of-niet-hoofd hiermee wat is opgeklaard! Mocht je verder aan de slag willen met verhelderende oefeningen over de keuze richting ondernemerschap, dan vind je in dit gratis e-book ‘ondernemen of niet?’ nog meer spek naar je bek.

Connecteer met 28.250 abonnees