Amper 23 jaar is Oliver Op de Beeck, en toch runt hij al vijf jaar lang een succesvol marketingbureau. Dat de Antwerpenaar reeds in zijn studententijd bezig was met ondernemerschap is op zich niet zo uniek, maar Op de Beeck werd vanwege zijn skills al vaker ‘de Vlaamse Gary Vaynerchuk’ genoemd. Hoe heeft de prille twintiger dat allemaal klaargespeeld? In de nieuwste Techmag aflevering speelt hij open kaart!

Authentieke autodidact

“Voetjes op de grond”, zegt Oliver Op de Beeck meermaals tijdens ons gesprek. De 23-jarige CEO timmert aan zijn eigen weg naar succes sinds zijn twaalfde, en weet daardoor perfect wat hij al dan niet kan. “Ik heb bitter weinig problemen en als ik er heb, dan zoek ik wel zelf op hoe ik ze moet oplossen”, vertelt hij in de Techmag-studio. “We hebben onze allereerste webshop verkocht zonder dat we wisten hoe we die moesten bouwen. Samen met mijn co-founder hebben we online en via YouTube gezocht hoe de vork in de steel zat. Intussen weet die klant dat ook (lacht), maar hij is nog steeds bij ons!”

Met authenticiteit bedoel ik vooral dat we proberen niet al te veel een bedrijf te zijn

Op de Beeck benadrukt hoe belangrijk hij authenticiteit vindt. Dat dat meer inhoudt dan zijn gekende, oprechte LinkedIn-schrijfsels, staat als een paal boven water. “Met authenticiteit bedoel ik eigenlijk vooral dat we proberen niet al te veel een bedrijf te zijn”, gaat hij verder. “Zo weigeren we bijvoorbeeld Facebook-posts te maken voor onze klanten. Let op: we begeleiden hen wel daarin. Maar we geloven dat de beste posts de meest natuurlijke, niet al te afgelikte content is die ze zelf produceren.”

De authenticiteit komt ook terug in de manier waarop Oliver Op de Beeck zweert bij een goede work-life-balance. “In het begin van Kreatix was ik student-ondernemer, en werkte ik veel tussendoor en soms in de vroege uurtjes”, geeft hij toe. “Vandaag heb ik het vaker over het belang van een goede work-life-balans, en ik wil dan ook de daad bij het woord voegen. Dat betekent dan ook dat klanten weten dat ze in het weekend zelden een antwoord op hun mail krijgen.”

Hoe als start-up groeien met online marketing?

De CEO geeft start-ups en zijn klanten in het algemeen graag mee hoe belangrijk het is om die authenticiteit toe te passen op online marketing. Om zo uiteindelijk een betere klantenbinding be verkrijgen. “Het grootste probleem is dat we, net zoals we dat op maatschappelijk niveau al doen, ook met online marketing te veel mikken op kortetermijnresultaten”, vindt Op de Beeck.

Meer weten over de kneepjes van het online marketing vak? En welke weg Oliver Op de Beeck zelf heeft afgelegd? Bekijk de aflevering hierboven én mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!