Moeten we het jaarlijkse beoordelingsgesprek in 2018 uit onze agenda schrappen? Als het aan Kilian Wawoe lag, docent Human Resources Management aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, zouden jaarlijkse evaluaties verleden tijd worden. Volgens hem leveren ze vooral frustratie op. Hij kan het weten, want zeven jaar lang deed hij onderzoek naar beoordelingsgesprekken onder honderden managers en medewerkers.

Geld- en tijdverlies

Uit dat onderzoek komt naar voren dat de overgrote meerderheid het een verspilling van tijd en geld vindt. Bovendien werken ze demotiverend en hebben ze geen positief effect op de prestatie. Medewerkers hebben namelijk het gevoel dat jaarlijkse evaluaties niet eerlijk tot stand komen en maar een klein deel van hun werkelijke prestaties reflecteren.

Terecht, want uit het onderzoek blijkt dat ook andere factoren, die helemaal niks te maken hebben met hun prestaties, toch een belangrijke rol kunnen spelen. Zo worden mannen bijvoorbeeld beter beoordeeld dan vrouwen, niet omdat ze hun werk beter uitvoeren, maar wel omdat ze eerder hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict.

Doorlopende coaching

Toch houden veel bedrijven er graag aan vast. Het is transparant en biedt zekerheid. Vaak wordt er gewerkt met doelstellingen die in het begin van het jaar worden vastgelegd en dan in december worden beoordeeld. Maar die doelstellingen zijn vaak niet flexibel en houden geen rekening met de complexiteit van iemands job. Daardoor zijn ze tegen het einde van het jaar vaak al lang achterhaald. Iemand beoordelen op basis van gedateerde doelstellingen, leidt tot frustratie en teleurstelling.

Wawoe pleit ervoor om het beoordelingsgesprek te vervangen door een doorlopende coaching. Dat laatste is namelijk niet gericht op het verleden - zoals een evaluatiegesprek -, maar op de toekomst. Bovendien krijgen werknemers het hele jaar door te horen hoe ze presteren en wat er beter kan. Dat verhoogt hun prestaties en tevredenheid, én verlaagt de kans op een burn-out.

Iets om te overwegen in 2018?