Recruiting ondergaat een technologische renaissance. Ervaren recruiters herinneren zich vast de opkomst van primitieve databases die scans van cv’s bevatten, maar de routine van de moderne recruiter is verweven met technologie die hen helpt sneller kandidaten te vinden en in dienst te nemen. Daarnaast halen zij betere resultaten dankzij de mogelijkheid tot een precieze aanpak.

De beste recruiters van dit moment hebben data in de arm genomen en gaan nauwkeurig te werk bij het werven en in dienst nemen van kandidaten. Toch is slechts acht procent van de bedrijven overtuigd dat ze dit aspect onder de knie hebben. En dat terwijl vijfenzeventig procent van de bedrijven vindt dat het gebruik van data en analytics in HR belangrijk is. Dus wat onderscheidt de beste data-driven recruiters van de rest?

Zet historische data om in inzichten

De beste recruiters gebruiken data om inzicht te verkrijgen in hun ideale kandidaten en de markt. Dit inzicht gebruiken ze vervolgens om hun recruitingtactieken aan te scherpen.

Omdat we al zo lang technologie toepassen op het gebied van recruiting, hebben we een aardige verzameling data gevormd die ons meer vertelt over de trends binnen de profielen van goed presterende medewerkers. Met deze data zijn onder andere de volgende vragen te beantwoorden:

  • Waar hebben ze hun opleiding gevolgd, en wat was hun hoofdrichting?
  • Wat waren hun eerdere functies?
  • Hoe hebben ze zich qua functie ontwikkeld?
  • Voor welke bedrijven hebben ze gewerkt?
  • Zijn er nog meer verborgen patronen en overeenkomsten te ontdekken?

We gebruiken deze data om gedetailleerde kandidatenprofielen en -personae te ontwikkelen. Zo identificeren we de beste eigenschappen voor een cultuurmatch, en bepalen we de recruitmentbronnen die ons voorzien van het beste resultaat.

Toepassen van een multichannel-aanpak

Dankzij de data waarover we beschikken zijn mensen makkelijk te vinden. En omdat mensen online zo makkelijk te vinden zijn, staan recruiters voor de uitdaging om de aandacht van deze kandidaten te trekken. Deze kandidaten zijn namelijk vaak overdonderd door de manier waarop en de mate waarin ze worden benaderd door recruiters. De beste recruiters weten dat ze de data die ze over deze kandidaat hebben zo moeten inzetten dat ze de kandidaat benaderen op een manier die opvalt en de aandacht trekt. Dat houdt in dat inzicht in de beoogde kandidaat slechts de eerste stap is – ervoor zorgen dat de kandidaat geïnteresseerd raakt, dát is de grootste uitdaging van dit moment.

Gelukkig weten goede recruiters dat data ze hierbij kunnen helpen. Bovendien weten veel recruiters dat ze hun recruitingdata op dezelfde manier moeten toepassen als marketeers dat doen met publieksdata. Deze recruiters nemen een voorbeeld aan het marketingtactiekenboek door een multichannel recruitingaanpak te hanteren en zo de kans op een reactie te vergroten.

Door data van je ATS, carrièresite, social-mediakanalen en alle andere relevante touchpoints van je kandidatenervaring te analyseren, identificeer je en verwijder je gemakkelijk obstakels bij belangrijke conversiepunten. Je zorgt ook voor uitgebreidere informatie over je beoogde kandidaat. Dat leidt tot betere personalisatiemogelijkheden tijdens je zoektocht naar de juiste kandidaat.

Weten hoe je data inzet voor inbound en outbound-tactieken

Data-driven recruiters weten hoe ze alle beschikbare data moeten inzetten om hun recruitingstrategie continu aan te passen en de juiste combinatie van inbound- en outboundtactieken te realiseren.

Wanneer inbound-kandidaten jou benaderen, draait het om de ervaring. De ervaringen moet overeenkomen met de ervaringen die een consument verwacht van ’s werelds beste merken. Je carrièresite moet bijvoorbeeld net zo naadloos, mooi en gebruiksvriendelijk zijn als de beste online-retailwebsite die je je kan bedenken.

De meest waardevolle bijdrage van data is de mogelijkheid tot personalisatie, omdat dit je de kans geeft om een bovengemiddelde kandidatenervaring te creëren. Je kan je data gebruiken om de inbound-kandidaten het meest relevante, gepersonaliseerde carrièreaanbod te tonen, en ook extra content die is toegespitst op hun locatie of expertise.

In het geval van outbound sourcing-tactieken gebruiken data-driven recruiters verzamelde historische data om hun zoekopdrachten naar kandidaten te finetunen. Als een groot percentage van je beste kandidaten dezelfde universitaire opleiding heeft gevolgd of voor dezelfde werkgever heeft gewerkt, of als veel van hen op een bepaald punt in hun carrière dezelfde functie hebben gehad, zijn deze inzichten te gebruiken om slimmere, meer doelgerichte zoekopdrachten in te stellen. Daarnaast kan je je richten op de bronnen die de beste kandidaten opleveren en ervoor zorgen dat je eerste contact met kandidaten geïnformeerd, gepersonaliseerd en persoonlijk is.

De recruitmentsector bevindt zich nog aan de oppervlakte van wat big data allemaal te bieden heeft. De komende jaren zullen nieuwe tools nog meer datamogelijkheden onthullen. De recruiters die op dit moment inzien hoe belangrijk data zijn, leiden de weg naar de toekomst van precisierecruiting.