foto: shutterstock.com

De legendarische Welshe venture capitalist Mike Moritz, die in Silicon Valley aan het hoofd staat van Sequoia Capital, vertelde aan Business Insider welke trends hij kan afleiden uit de pitches van 146 startups die hij de jongste weken hoorde. Hij benadrukt dat hij als venture capitalist weliswaar heel goed naar elke individuele pitch luistert, maar hij ziet ook het totale plaatje voor zich. De ervaring leert hem namelijk dat er bij het legertje start-ups ook sprake is van golfbewegingen. Hij ziet alvast acht trends.

In welke sectoren zitten de nieuwe techbedrijven?

Het aantal startups dat activiteiten ontplooit in het domein van de veiligheid neemt sterk toe. Dat is niet verwonderlijk aangezien steeds meer bedrijven het slachtoffer worden van hacking. De veiligheidsstartups proberen elk op hun eigen manier de problematiek te benaderen, en niet zoals bij andere tech-startups elk op een vergelijkbare manier met een product te komen. Een universele oplossing lijkt echter nog niet in zicht.

Er is ook een toenemend aantal startups dat specifieke producten maakt, gaande van robots die broodjes smeren en nieuwe soorten douches. Voor het maken van slimmere producten, zoals een slimmer dekbed, is enorme belangstelling. 

Nogal wat startups spelen ook in op het feit dat we anders gaan werken en dat bedrijven dus op een heel andere manier talent gaan aanwerven. Vandaar dat enkelen komen met geautomatiseerde tests, anderen storten zich op de preselectie van de kandidaten, zodanig dat enkel de allerbeste talenten uiteindelijk interviews afleggen.

Startups die nu nog met sociale netwerken komen, zijn hopeloos te laat. Van de 146 pitches die Moritz hoorde, waren er slechts twee die een nieuw sociaal netwerk voorstelden, waaronder een dating app voor lesbische vrouwen. Maar zonder alternatief voor de gebruikelijke apps om foto’s te delen of de gebruikelijke boodschappendiensten, maken ze geen schijn van kans.

Hoe stellen ze zich tegenwoordig voor?

De nadruk ligt op het verdienen. Het viel Moritz op dat in de pitches heel veel de nadruk wordt gelegd op de mogelijk belangrijke inkomstenstroom. Een startup die een nieuw condoom op de markt wil brengen zonder dat giftige stiffen worden gebruikt in het productieproces en dat door vrouwen gegeerd zou zijn, legde niet uit welke technologie achter het design schuil gaat, wel dat het 5 cent kost om het te produceren en dat doosjes van 12 stuks 15 dollar zouden kosten.  

Vergelijkingen maken. Alle ondernemers van startups vergelijken zichzelf tegenwoordig met een ander bedrijf. Ze zijn de “Bloomberg” van dit of de “Tinder” van dat. Als we dat vertalen naar de Belgische markt betekent dit dat ze zich “de Teamleader” van dit of “de Zentrick” van dat zouden noemen. Moritz wijst erop dat dit nogal gevaarlijk is: “Wie zichzelf de Uber van de verhuiswereld noemt, creëert de verwachting dat de consument maar op zijn smartphone hoeft aan te geven dat hij een verhuiswagen nodig heeft en dat die er vijf minuten later ook staat.” 

Internationaler en zoeken naar duidelijke niches

De wereld is de markt. Het is Moritz ook opgevallen dat de nieuwe startups veel verder kijken dan Silicon Valley. Hij noemt de voorbeelden van Chaldal, een online besteldienst voor verse voedingsproducten in Bangladesh en Red Carpet dat voor een upgrading zorgt van het marktsysteem in India. 

Zowel voor producten als markten naar niches zoeken. Ook als behoeften al ingevuld zijn, zien startups soms nog gaatjes om een graantje mee te pikken. Moritz noemt het voorbeeld van studenten die de traditionele pizzakoeriers op de campussen van de universiteit beconcurreren omdat ze de campussen beter kennen, of de focus leggen op één voedingsproduct of drank in plaats van een totaalaanbod te willen leveren.

Moritz zegt dat het in dit geval moeilijk is om aan investeerders duidelijk te maken dat er ook voldoende return zal zijn, maar geeft anderzijds aan dat Facebook uiteindelijk ook als nichenetwerk voor universiteitsstudenten is gestart en uitgegroeid is tot hét voorbeeld van een wereldwijd netwerk.

Een vijftal nieuwe miljardenbusiness

Moritz geeft nog aan dat van de 146 startups waarvan hij de pitch heeft gehoord er wellicht een vijftal zijn die de potentie hebben om uit te groeien tot wereldwijde succesverhalen en tot bedrijven met een miljardenomzet.

Over welke dat zijn, durft hij zich niet uitspreken. Wat wij in België vooral moeten onthouden, is dat de wereld echt niet stil zit, want de pitches van 146 startups die Mike Moritz in twee weken hoorde, zijn nog maar een fractie van het totaal aantal voorstellen dat wereldwijd door startups aan mogelijke financiers wordt gedaan.