Hoe deze Gentse scale-up razendsnel internationale furore maakt: “Een goede bedrijfscultuur is meer dan gewoon een hip kantoor met een pingpongtafel”

Hoe deze Gentse scale-up razendsnel internationale furore maakt: “Een goede bedrijfscultuur is meer dan gewoon een hip kantoor met een pingpongtafel”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & OTA Insight

De Gentse scale-up OTA Insight, in 2013 opgericht door Matthias Geeroms, Adriaan Coppens en Gino Engels, heeft de wind in de zeilen. In amper zes jaar tijd groeide het businessidee van het drietal uit tot een gevestigde waarde in de hotelsector. “We zijn een bedrijf dat wil bewijzen dat niet alleen technologie en innovatie, maar het menselijke aspect en de teamgeest voor snelle groei zorgen”, klinkt het bij Mathias Verhoeven (Director Of Engineering) en Peter De Moor (Director People & Talent). Dat vraagt om een gesprek!

Groeibedrijf met een missie

Elk hotel mikt natuurlijk op een bezettingsgraad van 100%. Founderstrio Matthias Geeroms, Adriaan Coppens en Gino Engels merkte ruim 5 jaar geleden op dat er in de sector goud te rapen viel met een combinatie van de juiste data. “De oprichters ontdekten tijdens de Olympische Spelen in Londen dat er verrassend veel hotelkamers leeg bleven”, vertelt Verhoeven. “Hotelketens missen zo potentieel en omzet. Door de juiste data te verzamelen, te centraliseren en hen aan te reiken, gingen Matthias, Adriaan en Gino hen helpen.”

Al sinds het begin zijn we enorm missiegedreven, en dat is niet anders nu ons team veel groter is

Aangezien Adriaan en Gino dan al in Londen woonden, werd OTA Insight als Brits bedrijf opgericht. Het leek haast alsof het succes van het bedrijf in de sterren geschreven stond. “Gino had al een pak commerciële kennis, terwijl Adriaan heel veel ideeën had rond productontwikkeling”, vervolgt Verhoeven. “Matthias had vanuit zijn opleiding een pak kennis verworven over alles wat met finance te maken had. Een gedroomde complementariteit. Zelf ben ik er trots op dat ik vanaf het prille begin samen met Joeri De Turck het technische verhaal heb kunnen schrijven. We waren een hecht team en we wisten wat we aan elkaar hadden. Dag of nacht, week of weekend: we hadden samen een missie, en we wilden ervoor gaan. Het is fijn om te zien dat, ook al zijn we vandaag met een pak meer medewerkers, we nog steeds zo missiegedreven zijn.”

Ongebreideld doorzettingsvermogen

Vandaag is OTA Insight een volwaardig business intelligence platform dat meer dan 40.000 hotels in niet minder aan 168 landen helpt aan een optimale bezetting. Maar hoe succesvol de onderneming ook is - De Moor laat weten dat bescheidenheid primeert. “Als bedrijf mag je niet vergeten waar je vandaan komt”, meent hij. “We nemen niets vanzelfsprekend: bescheidenheid is zeer belangrijk.”

We opereerden in een vastgeroeste industrie, maar we hebben koppig doorgezet om de eerste klanten te overtuigen

“Je moet ook weten dat we in het eerste jaar tegen de grenzen van faillissement hebben aangeschurkt”, vertelt Verhoeven in alle ernst. “Dat kwam enerzijds doordat de meeste spelers uit de sector echt met dinosaurusproducten werkten en dus tijd nodig hadden om nieuwe producten te omarmen. Anderzijds had niemand in het oprichtersteam marktkennis over die specifieke industrie. Maar gelukkig volhardden we, net omdat we zo fel in ons product geloofden. Onze analyses konden zwart op wit aantonen dat veel hotelketens geld aan het verliezen waren. En door koppig door te zetten, hebben we toch de eerste grote klanten gestrikt. Die werden later omgetoverd tot goede referenties, en zo zijn we uiteindelijk gegroeid.”

Ook al gaat het OTA Insight anno 2019 voor de wind, De Moor laat weten dat iedereen in het bedrijf bij de pinken blijft en keihard doorzet wanneer het even moeilijk wordt. “Succes is geen vast gegeven”, zegt hij. “Elke dag opnieuw moet je aan de lange weg timmeren.”

Waardengedreven bedrijf met teamgeest

Maar het team krijgt daar veel voor terug, dat is duidelijk. Teambuildings, conferenties en dergelijke uitjes met het team zijn terugkerende initiatieven. Voorts bevat het mooie, ruime kantoor een schommel en netjes ingerichte zithoeken. Verpozen kan met een muntenschuiver, die je normaal enkel in het lunapark op de kermis terugvindt. Opvallend: in het bedrijf staat er zelfs een memewall.

“Het is leuk om veel lof te krijgen over dit kantoor, maar volgens de buitenwereld lijkt dat de enige voorwaarde voor een leuke sfeer”, vertelt Verhoeven. “Pas op - hier heerst een fantastische vibe, maar dat komt niet doordat we veel aandacht hebben besteed aan de inrichting van de ruimte. Een pingpongtafel is geen garantie op een fijne bedrijfscultuur. Eerder de teamgeest en de entrepreneurial spirit maken het verschil. Toen we nieuwe bureaustoelen nodig hadden, zijn we in groep naar Ikea getrokken. Tijdens de lunchpauze hebben we die gemonteerd. En dat alles in een ongedwongen sfeer. Hier wil iedereen elkaar helpen en initiatief nemen.”

Cultuur is geen oppervlakkig begrip: als bedrijf moet je daarin willen investeren. Zeker als je groter wordt

“Ongetwijfeld is dat samenhorigheidsgevoel het resultaat van ons waardengedreven karakter”, vult De Moor aan. “Cultuur is geen loos begrip: als bedrijf moet je daarin willen investeren - zeker naarmate je groter wordt. Zo kent ieder teamlid de missie: wij willen de business intelligence expert worden in de hotelsector. Een ander voorbeeld is transparantie, een vast begrip waar we over willen waken. Mensen moeten openstaan voor kritiek en zelf ook feedback durven geven. Zo behoud je een open blik op alles wat er in het bedrijf gebeurt.”

“Die houding komt ook terug in de manier waarop we met klanten en hun feedback omgaan”, knikt Verhoeven. “Natuurlijk willen we elke klant een geweldige ervaring bezorgen. Maar we gaan niet zomaar ons product veranderen omdat één iemand daar om vraagt. We hebben een vaste roadmap en blijven steeds bij onze visie. Dat is niet altijd zo eenvoudig, maar het geeft blijk van dat doorzettingsvermogen dat ons zo typeert.”

Mindset als belangrijkste criterium

Daarom gaat OTA Insight er ook prat op dat ze enkel nieuw talent aanwerven met dezelfde mentaliteit. “Het is niet altijd gemakkelijk en er zijn harde tijden”, zegt De Moor onomwonden. “Net om die reden gaan we altijd op zoek naar nieuwe medewerkers die even gedreven zijn als ons. Passie zorgt ervoor dat je kan doorzetten als het even heet wordt onder je voeten. En daar gaan we ver in: mindset is even belangrijk als skills, en daarin leggen we de lat heel hoog. Zelfs rekrutering is hier een data-driven gebeuren! (lacht)

Vooral de wil om bij te leren is hier belangrijk

“We merken dat nieuwe gelijkgezinde medewerkers zich ook meteen thuisvoelen in het team”, getuigt Verhoeven. “En dat is zo leuk aan dit bedrijf: we bevinden ons in een scale-upstadium, maar blijven die toffe hechte bende van in het begin.”

“Maar in een scale-up gaan de dingen snel, en veranderen ze soms aan een razendsnel tempo”, kaart De Moor aan. “Daarom zijn we vooral op zoek naar dynamische generalisten. Wie OTA Insight vervoegt, hoeft daarom niet per se alles al te kennen of kunnen. Vooral de wil om bij te leren is belangrijk.”

Kan jij je vinden in de visie en cultuur van OTA Insight? De datagedreven scale-up is momenteel op zoek naar ondernemende enthousiastelingen. Solliciteer hier voor een van de openstaande functies!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & OTA Insight

Connecteer met 28.127 abonnees