De Nederlandse scale-up Mollie schudde de logge, ouderwetse en complexe wereld van het online betalingsverkeer stevig door elkaar. Met 55.000 klanten is de onderneming al lang geen kleine challenger meer, maar het blijft de grote traditionele providers opjagen. Zo schrapt Mollie als allereerste de variabele kosten voor een online betaling via Bancontact, waardoor de kosten in één klap met 70% dalen. Een logische stap, vindt oprichter Adriaan Mol. “Het is net onze missie om het betalingsverkeer eenvoudiger en transparanter te maken.”

Mollie-oprichter Adriaan Mol heeft net als de andere teamleden van het eerste uur een achtergrond als developer. Hij begon als jonge kerel al zelf dingen te bouwen op de computer. “Ik ben altijd al allergisch geweest voor websites en apps die slecht werken: traag, inefficiënt, niet-intuïtief, complex. Daar begin ik dan automatisch tegenaan te schoppen.”

Adriaan in 1999 die de eerste lijnen code schrijft waar later Mollie is uit voortgevloeid

Toen Adriaan Mol de wereld van het online betalingsverkeer leerde kennen, borrelden er heel wat frustraties op. Er was veel ruimte voor verbetering . “Die wereld is log en ouderwets. Hij wordt traditioneel gerund door enkele grote providers. En die zijn traag. Het kost webshops weken, soms zelfs een volledige maand, om een betaalsysteem te implementeren. Ze moeten langs meerdere afdelingen passeren, moeten lang wachten op groen licht van compliance, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de batterij aan ingewikkelde technische vereisten die de traditionele spelers opleggen.”

"Het was vanaf dag één onze ambitie om de wereld van het online betalingsverkeer open te gooien"

“Zo is Mollie ontstaan. Het was vanaf dag één onze ambitie om de wereld van het online betalingsverkeer open te gooien. Te verjongen, te innoveren. Met onze API’s kunnen organisaties relatief eenvoudig zelf ons betaalsysteem integreren in hun webshop. Ze moeten geen eindeloze procedures meer doorlopen. Tien minuten, en ze zijn vertrokken. De gebruikerservaring, de convenience, staat centraal.”

Kosten voor online betaling met Bancontact dalen met 70%

Eenvoud is voor Mollie onlosmakelijk verbonden met transparantie, benadrukt Adriaan Mol. En die vertaalt zich in de prijspolitiek die de scale-up hanteert. “De grote providers werken met minimumkosten die webshops moeten ophoesten, met vaste contracten en met verborgen kosten. De klant is daar de dupe van, want de webshops rekenen die kosten natuurlijk door. Bij ons betaal je alleen per geslaagde transactie.”

“Ook daar zit een opvallend verschil met de grote providers. Ze hanteren heel ingewikkelde, en vooral ondoorzichtige, prijsmodellen voor hun betaalsystemen. Het is heel moeilijk voor webshops om een duidelijk zicht te krijgen op de variabele vergoedingen die ze aanrekenen voor elke transactie. Wij zijn daar altijd heel helder in geweest, en we hebben die vergoeding ook altijd heel duidelijk geafficheerd.”

"De evoluties in de betaalmarkt en onze eigen schaalgrootte laten ons toe om de variabele kost van Bancontact te schrappen"

Speciaal voor Belgische klanten gaat Mollie nu nog een stapje verder. Bij transacties met Bancontact – met bijna 150.000 online betalingen per dag in België een van de populairste betaalmethodes - vallen de variabele kosten nu volledig weg. “Vroeger hanteerden we een vaste prijs van 0,25 euro per transactie met Bancontact, en een variabele kost van 1,5 procent”, legt Adriaan Mol uit. “Maar de evoluties in de betaalmarkt en onze eigen schaalgrootte laten ons toe om die variabele kost te schrappen. Voor elke transactie met Bancontact, maakt niet uit hoe klein of hoe groot, betaal je 0,39 euro.”

“Geen variabele kosten meer, geen verborgen kosten. Niets in de handen, niets in de mouwen. What you see, is what you get. Dat nieuwe, eengemaakte tarief haalt de vergoeding voor een online betaling via Bancontact met gemiddeld 68 procent naar beneden.

*Bereken via deze link hoeveel je kan uitsparen met Bancontact bij Mollie* 

Focus op de middle market

Mollie richt zich voluit op de middle market, en die heeft volgens Adriaan Mol het meeste baat bij het verdwijnen van de variabele kosten voor Bancontact. “De heel grote spelers, de echte reuzen van de e-commerce, nemen zulke gigantische volumes af dat ze deals kunnen sluiten met de grote betaalproviders. Hun betalingen zijn goedkoper dan die van de middelgrote spelers. Zo hoeven die webshops minder kosten door te rekenen aan de klanten. Ze kunnen hun prijzen drukken, én tegelijkertijd grotere marges overhouden. Dat is niet fair.”

“Wij willen dat de spelers uit de middle market ook kunnen profiteren van nieuwe, innovatieve betaalmogelijkheden. We willen de afhankelijkheid van de grote providers, de banken, minder groot maken.”

Bootstrappen om pijlsnel te groeien

Mollie heeft ondertussen 55.000 klanten. Dat zijn grote winkelketens als GameMania, bedrijven als Studio 100, ngo’s als het Rode Kruis en Oxfam, mediabedrijven als Medialaan & de Persgroep Publishing, concertzalen als de AB concerts & Botanique, maar evengoed digitale platformen zoals Ticketswap. “Stuk voor stuk spelers die heel erg inzetten op de gebruikservaring en de connectie met de klant. Dan is een eenvoudig, transparant betaalsysteem een must.

Het team van Mollie

De voorbije jaren groeide Mollie elk jaar met meer dan 100 procent. In totaal telt Mollie 110 werknemers, waarvan vier Belgische collega’s. “We vinden het erg belangrijk om een markt als lokale speler te betreden en hebben daarom vanaf de start voor Belgische collega’s gekozen. Op korte termijn verwachten we dat het team in België nog sterk zal groeien. We openen namelijk op 1 november officieel ons kantoor in België, de locatie is nog geheim.”

Na Nederland en België richt de scale-up nu zijn pijlen op de rest van Europa: eind dit jaar opent Mollie nog een kantoor in Berlijn . Ook om die groei te realiseren, vaart Mollie een eigenzinnige koers. “We zweren bij bootstrapping”, zegt Adriaan Mol. “We hebben geen externe investeerders en groeien volledig op eigen middelen. Dat is niet altijd de gemakkelijkste weg, maar het garandeert dat we altijd zélf in de driver’s seat zitten.”

Meer weten over hoe Mollie jouw e-commerce op transparante wijze kan helpen? Neem dan snel een kijkje op hun website.