“Ook in technologiebedrijven blijft de toegevoegde waarde van mensen komen. Als wij de mensen reskillen of upskillen, verbeteren we ook het bedrijf”

“Ook in technologiebedrijven blijft de toegevoegde waarde van mensen komen. Als wij de mensen reskillen of upskillen, verbeteren we ook het bedrijf”

“Ook in technologiebedrijven blijft de toegevoegde waarde van mensen komen. Als wij de mensen reskillen of upskillen, verbeteren we ook het bedrijf”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

Volgens Agoria bestaat de helft van de jobs in 2030 vandaag nog niet. Combineer die voorspelling met de razendsnelle digitalisering en automatisering en de conclusie is helder: medewerkers upskillen is een must! Sommige werkgevers, zoals technologiespecialist Ricoh, gaan zelfs nog een stapje verder en kiezen voor reskillen van medewerkers. Ricoh ging hiervoor in zee met Cevora en liet tien medewerkers deelnemen aan een reskill-programma, zodat ze konden evolueren van service engineer naar IT’er.

“Als technologiebedrijf evolueren wij per definitie mee met de technologie, vandaar onze tagline imagine.change”, begint Eric Gryson, CEO van Ricoh. “Zo sprak niemand tien jaar geleden over voice-over IP, nu is het schering en inslag. Als ons bedrijf niet non-stop focust op upskilling (werknemers nieuwe vaardigheden aanleren om hen future proof te maken), reskilling (opleidingen aanbieden om medewerkers klaar te stomen voor een nieuwe functie binnen hetzelfde bedrijf) en anticipatie, zullen we niet meer in staat zijn om aan de noden van onze klanten te beantwoorden.

Om dat concreet te duiden: onze corebusiness-producten vertegenwoordigen vandaag 46 procent van de omzet, terwijl maar liefst 54 procent komt van nieuwe activiteiten als IT-services, outsourcing, document management, audiovisuele communicatie en software. Maar als bedrijf anticiperen op de markt is uiteraard niet voldoende. Ook onze mensen moeten evolueren en meegroeien met de organisatie en de veranderende behoeften van de klanten, zowel wat technologische skills als andere competenties betreft. Anders gezegd: we evolueren samen. En dat liefst voor het onvermijdelijk geworden is.”

Meer leerbereidheid

“Om die reden hebben we, in samenwerking met Cevora en in samenspraak met tien collega’s, een traject opgestart. Het doel was om die collega’s van service engineers op te leiden tot IT’ers. Zo creëerden we een win-winsituatie: enerzijds kregen onze medewerkers, dankzij het reskill-programma van Ricoh, kansen om te groeien binnen de organisatie, anderzijds kunnen wij op die manier de juiste mensen inzetten voor moeilijk in te vullen functies.”

Julie Belmans, HR director BeLux bij Ricoh, bevestigt: “We hebben met Cevora samengewerkt omdat het een strategie rond personeelsontwikkeling betreft: we geloven in onze mensen en willen in hen investeren. Werknemers die hun comfortzone wilden verlaten, werden uitgenodigd om hun dagelijks leven een nieuwe dynamiek te geven.”

Julie Belmans, HR director BeLux bij Ricoh

“Het opleidingstraject werd mee uitgetekend door Cevora. Zo konden we samen inspelen op de noden van ons bedrijf en van onze mensen. Dat was voor ons zeer belangrijk omdat we de nadruk wilden leggen op netwerktechnieken en Windows Server 2016. Nu zijn wij voorbereid op de toekomst, ook al weten we niet goed wanneer deze toekomst juist van start zal gaan.

Omscholingsprogramma’s en interne trainingen

Heel wat medewerkers beseffen de noodzaak van upskilling en reskilling, maar een deel blijft liever in de comfortzone zitten. Uit cijfers van Cevora blijkt inderdaad dat medewerkers best een zetje kunnen gebruiken. Want hoewel bijna honderd procent van de bevraagden aangaf opleidingen belangrijk te vinden, bleek maar één derde daarvan effectief een opleiding te hebben gevolgd in het afgelopen jaar. “Uit de resultaten van de enquête bleek duidelijk dat de meeste werknemers bereid zijn om anders te gaan werken, maar het besef is daar dat ze dat niet alleen kunnen”, reageert de CEO.

Daarom besloot Ricoh een veilige en ondersteunende sfeer te creëren voor zijn medewerkers om - indien ze dat wensten - nieuwe uitdagingen te kunnen aangaan. “We hebben een duidelijk beeld van onze medewerkers, waardoor we hun potentieel alsook hun motivatie kunnen screenen. Het traject met Cevora is een onderdeel van die veilige en ondersteunende sfeer die we creëerden” aldus Belmans. “Zes jaar geleden zijn we het proces gestart waarbij verschillende medewerkers hebben afgesproken om hun functies te wijzigen en de nodige trainingen te volgen. Aan het begin van hun transitie werd elk van hen vergezeld door een sponsor. Het gevolg van dit proces is dat werknemers meer tevreden en succesvoller zijn en dat we hier een echte bedrijfscultuur rond hebben gecreëerd.

Mensen zorgen voor toegevoegde waarde. Dus als wij de mensen beter laten worden in hun job, verbeteren we het bedrijf

“Het is een cliché, maar los van alle technologie blijft het in bedrijven gewoon om mensen draaien”, besluit CEO Eric Gryson. “Ik citeer graag Henry Ford, die zei dat zijn bedrijf elke avond 95 procent van zijn assets verloor, maar dat hij die de ochtend daarop weer door de fabriekspoort naar binnen zag wandelen. Mensen zorgen voor toegevoegde waarde. Dus als wij de mensen beter laten worden in hun job, verbeteren we het bedrijf. Zo eenvoudig is het.

Herken jij je als bedrijf ook in het verhaal van Ricoh? Wil je ook een reskill-traject starten, zodat medewerkers andere rollen kunnen opnemen in je bedrijf? Neem dan een kijkje op de website van Cevora en ontdek hoe.

“Ook in technologiebedrijven blijft de toegevoegde waarde van mensen komen. Als wij de mensen reskillen of upskillen, verbeteren we ook het bedrijf”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

Connecteer met 28.296 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief