foto: shutterstock.com

Sommige klanten of collega's zijn met vakantie, er is minder werk en je hebt meer tijd over dan gewoonlijk: hét moment om je digitale kennis op te frissen! We geven je 3 redenen om daar deze zomer nog werk van te maken: 

1. Het tijdperk van digitale transformatie dringt zich op

Ongeveer 3 jaar geleden sprak iedereen van 'customer experience'. Maar nog geen 6 maanden geleden voegde onze sector daar de buzz-woorden 'agile marketing' en 'Internet of Things' aan toe, ondanks we nog niet helemaal weten hoe we daar munt kunnen uitslaan. 

Maar dit jaar draait het allemaal om disruptie en digitale transformatie. Kortom: de bedrijven die erin slagen om anders te gaan denken over hun business, hun dienstverlening heruitvinden, net als hun interne en externe processen, die zijn helemaal gewapend om verandering te sturen.

Menige digitale professional zet Uber en Airbnb op de piëdestal als boegbeelden der digitale transformatie. Kleine kanttekening: deze spelers waren wel start-ups, dus hadden ze de vrijheid om vanaf de startlijn te innoveren zonder dat bepaalde processen in de weg zaten

Voor de grotere jongens is het echter andere koek: zij beseffen dat er geen ontkomen is aan die kleine disruptors die het digitale speelveld veranderen. Bijbenen en mee veranderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Al is een doordachte combinatie van technologie, IT-infrastructuur en het besef dat klanten de lakens uitdelen al een mooi begin.  

Onze tip? Zorg dat je tot dat selecte kransje van kleine of grote bedrijven behoort dat mee de digitale transformatie stuurt. 

2. Jouw klanten koesteren andere verwachtingen

Marketing verandert en de klantverwachtingen evolueren sneller dan ooit tevoren. Je klanten willen een premiumbehandeling, en zijn heus wel bereid om wat meer neer te tellen voor gebruiksgemak, flexibiliteit en personalisatie. 

Hoog tijd dus om effectief klantgericht te beginnen handelen, in plaats van constant te redeneren vanuit je eigen organisatie. Eigenlijk heb je zelfs geen keuze meer.  

3. Traditionele pushmarketing bestaat niet meer

Iedere generatie heeft zijn eigen regels en unieke manier van communiceren. Die onmiskenbare evolutie werd al een tijd geleden in gang gezet door nieuwe socio-economische en technologische ontwikkelingen. We durven zelfs te stellen dat het bedrijfsleven afgelopen twee jaar sterker veranderde dan de voorbije twintig jaar. 

Deze preek heb je waarschijnlijk al honderden keren gehoord, maar in de praktijk is het al flink wat moeilijker. Want traditionele pushmarketing werkt niet meer. De tijd waarin tv, billboards en radio de enige opties waren is voorbij. Ja, vandaag de dag maakt het eenrichtingsverkeer plaats voor tweerichtingscommunicatie. Om met je klant een band op te bouwen. Om met je klant een duurzame relatie te behouden

Pullmarketing is met andere woorden de weg die je best inslaat, waarin gepersonaliseerde oplossingen het pad van de klant doorkruisen. Aan jou om er vandaag nog mee te beginnen. 

Klaar om je digitale kennis bij te schaven? Schrijf je dan in voor de Sitecore Summer School, die 100 live sessies uitzendt op aanvraag. Enkele digital marketing toppers zoals Forrester Research, Vanson Bourne en Avanade bieden antwoord op je prangende vragen om je digitale strategie bij te sturen. Wacht niet langer en registreer meteen