3 Redenen waarom steeds meer Belgische bedrijven inzetten op een realtime reclamefolder:

3 Redenen waarom steeds meer Belgische bedrijven inzetten op een realtime reclamefolder:

3 Redenen waarom steeds meer Belgische bedrijven inzetten op een realtime reclamefolder:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

Gebruik je de papieren folders in jouw brievenbus nog altijd om een barbecue of open haard op te stoken? Dan sla je vanaf nu best een voorraadje op, want steeds meer retailers zeggen de papieren folder vaarwel. De reden? Steeds vaker zetten bedrijven in op digitale reclamefolders. Wij spraken met enkele merken die de papieren folder achter zich hebben gelaten en staken ook ons licht op bij het Belgische bedrijf Netmedia Europe, die erin geslaagd zijn prijzen in realtime aan te passen in hun digitale folders.

Vooralsnog lijkt dynamische content in online folders nog niet doorgebroken te zijn in de retailsector. Enkele voorlopers als Selexion of speelgoedketen Toychamp nemen het voortouw. Maar heel binnenkort zal dit type content de standaard zijn, denken Sofie Geyskens, Chief Customer Officer bij Selexion, en Koen Nolmans, CEO van speelgoedketen ToyChamp. Zij zetten nu al volop in op een online folder. Wij gingen hun vragen waarom ze afstappen van papieren folders. Hun bevindingen op een rijtje:

Fysieke folder is op sterven na dood

Koen Nolmans, CEO van ToyChamp

“Je moet begrijpen dat een fysieke folder al een week of vier voor hij in de brievenbussen ligt, in productie gaat”, legt Koen Nolmans het nakende einde van de offline folder uit. “Twee weken voor hij wordt verdeeld, is hij gedrukt en kunnen de prijzen dus niet meer gewijzigd worden. Maar in drukke periodes zoals het najaar, veranderen de prijzen erg snel bij onze concurrenten, zeker bij de online aanbieders. Omdat wij een laagste prijsgarantie hanteren, proberen we die prijzen zoveel mogelijk te volgen of zelfs eronder te duiken. Daardoor komen de prijzen in de fysieke folder vaak helemaal niet meer overeen met de prijzen in de winkel. Uiteraard vergelijken onze klanten de prijzen online. Dan zien ze elders een goedkopere prijs in vergelijking met de prijs in onze folder, en haken ze af. Terwijl we in de winkel waarschijnlijk goedkoper waren.”

Voorbeeld van een online folder: Selexion - Cook & More

Bij Selexion zijn ze zelfs al helemaal gestopt met de offline folder, vertelt Sofie Geyskens: “Onze laatste huis-aan-huisfolders zijn in september vorig jaar de deur uit gegaan. Bij de start van dit jaar hebben we nog een aantal campagnes gevoerd in de kranten. Maar sinds eind maart bestaat onze folder enkel nog online. Consumenten die een folder uit de bus halen waarvan de prijzen al niet meer kloppen, dat is toch niet meer relevant vandaag? De wereld is veel te transparant geworden door de digitale veranderingen.”

2. Prijzen worden automatisch aangepast

ToyChamp paste daarom al langer zijn prijzen aan in zijn digitale folders met behulp van de boxtechnologie van Netmedia Europe. Dat is een technologie die eigenlijk dient om interactieve content toe te voegen aan een folder. Eenvoudig gezegd komen de boxes van Netmedia Europe neer op kaders die over de digitale folder heen worden gezet, en waarin de klant interactieve content kan plaatsen. Toychamp gebruikte die boxes al langer om zijn digitale folder te actualiseren. “Maar dat was een tijdrovende tussenoplossing”, geeft Koen toe. “We moesten iedere keer een pdf aanmaken en vervolgens een box over de oorspronkelijke folder plaatsen. Daarom hebben we Netmedia Europe om een technologie gevraagd die (prijzen) automatisch aanpast. Die technologie is nu klaar. Over een week of twee gaan we live!”

De dynamic pricing-technologie is volgens Koen veel gebruiksvriendelijker geworden: “Het komt erop neer dat we voortaan nog maar één keer een pdf van onze folder moeten aanleveren, waarin op de plek van de prijzen enkel lege vakjes staan. Netmedia Europe vult die op met prijzen uit een automatische live feed. Telkens een prijs in de winkel of op onze webshop wijzigt, verandert die ook automatisch in de folder.”

Sofie Geyskens, Chief Customer Officer bij Selexion

Ook Sofie is in de wolken met de nieuwe oplossing: “Vroeger moesten we telkens opnieuw de pdf aanpassen en weer aanleveren. Nu hoeven we het nog maar één keer op te zetten, en loopt het vlot en correct voor de rest van de campagne. De tijdwinst is enorm. Ik verwacht dan ook dat andere bedrijven met eenzelfde structuur als wij, binnenkort ons voorbeeld zullen volgen.”

3. Je kan een online folder 100% personaliseren

Volgens Patricia Verbovsek, Managing Partner van Netmedia Europe, zijn de realtime prijzen echter nog maar het puntje van de ijsberg. “Waarom zouden retailers zich beperken tot de prijzen, als ze alles dynamisch zouden kunnen maken in hun digitale folders? Jouw interesses zijn immers niet dezelfde als die van mij, waarom krijg ik dan dezelfde producten te zien? We hebben de technologie vandaag al. Met digitale folders kunnen we perfect analyseren op welke pagina’s en bij welke producten jij langer blijft hangen of doorklikt. Op basis daarvan en met behulp van onze artificiële intelligentie technologie kunnen we folders volledig gaan personaliseren en perfect afstemmen op jouw voorkeuren. Of op trends, het weer van die dag … noem maar op. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

Wil jij ook je digitale folders en je tijd optimaliseren met dynamische content? Ontdek er hier alles over!

3 Redenen waarom steeds meer Belgische bedrijven inzetten op een realtime reclamefolder:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

Connecteer met 28.296 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief