Elk jaar wordt de klant machtiger. Technologie, social media, toegang tot informatie met één muisklik waar ze ook zijn – het heeft de klant werkelijk koning gemaakt. Klanten kunnen alles opzoeken, bestellen, prijzen vergelijken, iedereen om raad vragen, reviews lezen, delen en nog veel meer. Hierdoor ontstaat de verwachting dat ze alles wat ze nodig hebben kunnen krijgen, precies op het gewenste moment, waar ze ook zijn. Het feit dat klanten eraan gewend zijn geraakt alles te krijgen wat ze willen, exact op het gewenste moment, hoeven we niet alleen als uitdaging te beschouwen – het is tegelijk ook een geweldige kans. In deze blogpost tonen we hoe je in 9 stappen dé ideale klantenrelatie opbouwt:

*Meer weten? Deze whitepaper met praktische stappen om personalisering onder de knie te krijgen zet je op weg! Hier kan je de gratis whitepaper downloaden*

Personaliseren binnen context

Een stevige klantenrelatie vergt dat je in detail weet met wie je te maken hebt, wat de actuele intentie is en op welk punt en moment hun vorige interactie met jouw merk plaatsvond. Dat is nog niet alles. Je moet ze ook goed genoeg kennen om te kunnen voorspellen wat ze op een gegeven contactpunt willen. Ze zullen het bijvoorbeeld niet waarderen als je op een bepaald punt reclame maakt voor een product dat ze al hebben gekocht.

Daarom ben je gedwongen de aangeboden ervaringen te personaliseren, ongeacht of dit jouw website, e-mails of social media campagne betreft. Hiervoor moet je content leveren die rekening houdt met de context van de huidige en vroegere interacties van de klant met jouw merk.

Wij noemen dit 'context marketing'. Dit is een benadering die meetbare, relevante ervaringen levert, voor betere prestaties, hogere loyaliteit en tastbare resultaten via elk beschikbaar communicatiekanaal. Met context marketing kunnen bedrijven al hun klanten kennen en hun ervaringen onmiddellijk en op de juiste schaal vormgeven. 

Jouw checklist voor personalisering 9 stappen naar succes

Personalisering om het personaliseren zelf zal weinig resultaat opleveren. Er is een weloverwogen aanpak nodig met een stappenplan om te verzekeren dat je waar voor jouw geld krijgt. Wij hebben 9 stappen vastgelegd om succes te garanderen – een checklist voor personalisering zogezegd, waarmee je aan de slag kunt.

  1. Formuleer jouw doelstellingen – Benoem de redenen voor personalisering van jouw klantervaringen en stem ze af op jouw bedrijfsdoelen en doelstellingen. Personalisering moet een doel dienen.
     
  2. Vind segmenten – Elke klant heeft verschillende behoeften. Ontdek welke klanten iets bepaalds zoeken en segmenteer jouw doelgroepen.
     
  3. Verbind segmenten met doelen – Op basis van behoeften en het stadium in de levenscyclus brengen we elk segment in kaart aan de hand van de belangrijkste meetpunten die een cliënt wil bereiken.
     
  4. Analyseer data – Vooral heldere en betrouwbare data vormen de hoeksteen voor het personaliseren van ervaringen. Hoe meer je weet over jouw klanten, des te meer diepgang en inhoud je kunt geven aan de interacties die je ontwikkelt. 
     
  5. Bepaal de belangrijkste inzichten – Voor het geselecteerde segment moet u specifiek kijken naar kennis over de manier waarop bezoekers op jouw website terechtkomen. Zijn er specifieke bronnen waaraan je het segment kunt herkennen? Welke content en pagina's roepen zij op, en waar bevinden ze zich?
     
  6. Breng het traject van de klant in kaart – Het is essentieel te begrijpen hoe jouw klanten zich door jouw website bewegen. Als je weet welke route(s) klanten meestal volgen, kun je veel beter bepalen welke pagina's bij uitstek geschikt zijn voor personalisering.
     
  7. Maak componenten doelgericht – Maar het gaat niet alleen om personalisering. Essentieel zijn effectieve en efficiënte personalisering. Wij adviseren het aanwijzen van specifieke blokken content voor personalisering – bijv. de hero carousel op een homepage.
     
  8. Pas personaliseringsregels toe – Met regels kun je efficiënt personaliseren, heel effectief op grote en kleine schaal. Je kan ze gemakkelijk opstellen en ze zorgen dat jouw klanten de content krijgen die ze nodig hebben bij de acties die ze ondernemen.
     
  9. Content – in combinatie met data: personalisering is zonder inhoud absoluut ondenkbaar. Het is de bouwsteen voor elke campagne, communicatie, website, social media en noem maar op. Maar relevantie is op dit punt essentieel – marketing en personalisering binnen context. Tenslotte moet je observeren wat de effecten zijn van personalisering, om jouw tactiek te kunnen aanpassen voor een nog betere ervaring.

Ontdek hoe u conversies nieuwe impulsen kunt geven in onze nieuwste white paper

In onze jongste white paper in de serie over personalisering, "How to personalize your website to boost conversions", ondersteunen wij u met praktische stappen om personalisering onder de knie te krijgen, gecombineerd met marketing binnen context. Download onze white paper meteen hier: http://www.sitecore.net/en/resources/personalization of bekijk onze andere handige hulpmiddelen.