Dé 5 skills waar elke jonge marketeer over zou moeten beschikken? We vroegen het aan de winnaars van de Young Marketers Competition:

Dé 5 skills waar elke jonge marketeer over zou moeten beschikken? We vroegen het aan de winnaars van de Young Marketers Competition:

Dé 5 skills waar elke jonge marketeer over zou moeten beschikken? We vroegen het aan de winnaars van de Young Marketers Competition:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Brightfish

Als Belgische vertegenwoordiger strijden om een felbegeerde Leeuw op de Young Marketers Competition van het Cannes Lions Festival: het moet zowat dé droom zijn van elke jonge marketeer. Bloovi sprak met Josse Peremans en Alicia DuBois, het duo dat vorig jaar de Belgische voorronde van de Young Marketers Competition won, alsook met jurylid Marc Frederix. Met zijn jarenlange ervaring als marketingdirecteur bij Nationale Loterij is laatstgenoemde de geknipte persoon om een aantal tips & tricks op te sommen die je er als jonge marketeer laten uitspringen.

1. Focus op wat relevant is

Het winnend duo van vorig jaar Josse Peremans en Alicia DuBois, op dat moment respectievelijk Jupiler Senior Brand Manager en Leffe Senior Brand Manager bij AB InBev, wisten hun doorgedreven marketingkennis op de juiste manier te gebruiken om de wedstrijd te winnen. Josse Peremans licht toe: “Alicia en ik zijn een zeer complementair team. Waar zij uitblinkt in structuur en discipline en sterk dataminded is, ben ik eerder de creatieve helft van ons tweeën. Daarnaast helpt het zonder twijfel dat we vanuit AB InBev al snel in onze carrière de verantwoordelijkheid kregen om zelf briefings te schrijven. Vanuit die ervaring weten we wat belangrijk is en waar we moeten op focussen, wat nu natuurlijk wel van pas kwam.”

Josse & Alicia, winnaars van de Young Marketers Competition België 2017

Marc Frederix bevestigt dat alvast. “Als jonge marketeer moet je kunnen vereenvoudigen en focussen. Hypes van trends kunnen onderscheiden is daarbij een zeer belangrijke eigenschap”, steekt Marc Frederix van wal. “Binnen marketing heb je heel wat theorieën.Deze kunnen capteren, assimileren en focussen op wat relevant is voor de eindgebruiker en de strategie van de onderneming is niet gemakkelijk maar wel key.”

2.Gezonde obsessie voor de consument

Volgens Marc Frederix start alles vanuit een juist inzicht in de klantenbehoeften: “Ik benoem dit graag als een absolute obsessie voor consumer insights, of anders gesteld de goesting om de consument door en door te kennen.” Dat je die kennis niet alleen opdoet van achter het bureau, verwoordt hij als volgt: “Dat doe je niet enkel op basis van research en rapporten, maar ook door het te toetsen aan de realiteit. Daarmee heb ik het effectief over de straat op gaan en voelen wat er leeft bij de klant, op de winkelvloer, op café. Deze consumer insights dien je dan te vertalen naar concepten waar je praktisch mee aan de slag kan.”

3. Bruggen bouwen door empathisch vermogen

De derde eigenschap van een succesvolle marketeer is empatisch vermogen, de capaciteit om bruggen te bouwen. “Ik doel daarbij niet alleen op het verbindend werken naar de buitenwereld toe, maar ook binnen de onderneming. Je moet vermijden dat marketing een geïsoleerde silo wordt, maar het net in nauwe verbinding staat met business areas als sales, HR, finance, enzovoort. Je mag absoluut geen einzelgänger zijn binnen de onderneming, maar moet als team werken om de sterkste resultaten neer te zetten.”

4. Nieuwsgierigheid

“Als marketeer moet je openstaan voor alle mogelijke nieuwe inzichten en je niet neerleggen bij het meest voor de hand liggende. Ga op zoek naar nieuwe mogelijkheden en wees bereid om je grenzen te verleggen.”

Die nieuwsgierigheid spreekt zeker voor Josse Peremans, die zelf naar zijn management trok met de vraag om deel te nemen: “Omdat de wedstrijd me zo interesseerde, ben ik zelf naar onze marketingdirecteur gestapt. Zo is het idee ontstaan om met een AB InBev-team deel te nemen. We namen als duo deel aan de Belgische voorronde, waarbij we in Kinepolis Brussel een bijzonder interessante masterclass aangereikt kregen van enkele echt grote namen uit de reclame- en marketingwereld. Zij leerden ons hoe je als marketeer de ‘perfecte briefing’ schrijft.” Die opleiding alleen al was voor Peremans een grote meerwaarde voor zijn deelname. Het competitieaspect dat eraan vasthangt, is dan weer de ideale aanleiding om deze kennis zo goed als mogelijk te gaan toepassen: “De competitie zorgt ervoor dat je alles geeft, dat je jezelf naar een hoger niveau tilt. De motivatie om als duo een zo goed mogelijke briefing af te leveren, maakt dat je 100% toegewijd bent om de kennis in je op te nemen.”

Maak kans op een trip naar Cannes

Een bijkomende tip die Marc Frederix daarbij wil delen, is om je inspiratie ook verder te gaan zoeken dan enkel datgene waar je mee bekend bent: “Laat je voldoende inspireren door invloeden van buiten de marketing, zoals kunst, mensen, romans en films. Wanneer ik in mijn job kandidaten in hun laatste sollicitatieronde zag, vroeg ik hen altijd wat het laatste niet-marketinggerelateerde boek was dat ze lazen en wat ze daaruit geleerd hadden.” De reden daarvoor ziet hij als volgt: “Kunst en cultuur laten je toe inspiratie op te doen uit de wereld buiten de onderneming om je onderbewustzijn te voeden. Op die manier kan je intuïtief te werk gaan, een eigenschap die volgens mij belangrijk is in het werk dat je doet.”

5. Fantasie

Als laatste eigenschap haalt Frederix de verbeeldingskracht aan:“Met fantasie doel ik op de mogelijkheid om te kunnen dromen, de harten van mensen te kunnen veroveren door in te spelen op emoties. Als je mensen wilt laten dromen over jouw merk, dan moet je zelf ook iemand zijn die heel erg gehecht is aan fantasie en dromen.”

Dat een van die dromen voor Josse Peremans een deelname aan de hoogmis van de creativiteit in Cannes is, diende als mooie motivatie: “Enerzijds is het fijn je te meten met gelijkgestemde collega-marketeers, die competitieve geest zie je ook terugkomen in het DNA van AB InBev, anderzijds is naar Cannes gaan het hoogtepunt van een creatieve marketing en is dan ook iets wat op elke marketeer zijn professionele bucketlist moet staan.”

We vragen Marc Frederix waarom hetAB InBev-duo voor als winnaar uit de bus kwam: “In Josse en Alicia zagen we een combinatie van gedrevenheid, professioneel weten waar ze mee bezig zijn en de goesting om out-of-the-box te denken. Ik heb in hun ogen een twinkeling gezien die die goesting uitstraalde.”

Denk jij als marketer jonger dan 30 jaar ook over deze skills te beschikken? Rep je dan naar https://youngmarketers.brightfish.be/ en schrijf je voor 25 april 2018 in voor de Young Marketers Competition. Wie weet tilt het jouw carrière naar een hoger niveau !

Dé 5 skills waar elke jonge marketeer over zou moeten beschikken? We vroegen het aan de winnaars van de Young Marketers Competition:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Brightfish

nieuwsbrief
Connecteer met 26.858 abonnees