Story Chief koppelt voortaan contentmakers met contentzoekers via een nieuwe matchmaking service. Zo wil de Gentse start-up bedrijven helpen die zelf niet de nodige expertise of tijd hebben om content aan te maken. En dat zijn er heel wat….

Story Chief werd eind 2016 boven het doopvont gehouden met een artikel op Bloovi. Sindsdien schoot het online content distributieplatform als een SpaceX-raket de hoogte in. “Vandaag tellen we zo’n achthonderd gebruikers en morgen starten we met de uitbreiding naar Nederland, Denemarken, Noorwegen, de UK en de VS”, vertelt oprichter Valeri Potchekailov niet zonder trots. “Twee weken geleden hebben we bovendien een grote nieuwe feature gelanceerd waarvan we veel verwachten.”

Het recept van Story Chief

Maar laten we beginnen bij het begin. Wat is dat eigenlijk, een online content distributieplatform? “Story Chief heeft drie belangrijke pijlers”, legt de co-founder uit. “Co-creatie, distributie en metrics. In de eerste pijler maakt Story Chief het bedrijven en andere contentmakers makkelijker om samen content te maken. Bij 90% van de bedrijven is contentcreatie echt nodeloos ingewikkeld. Iemand stelt een briefing op in een Word-document, stuurt dat door naar een copywriter die met wat geluk zijn tekst aanmaakt in Google Docs. Dat document wordt eindeloos heen en weer gemaild tot iedereen het eens is over de definitieve versie. En daarna moet die versie nog gecopypaste worden in het archaïsche CMS-systeem van het bedrijf. Eén gigantische tijdverspilling.

Bij Story Chief gebeurt die volledige flow van briefings aan copywriters tot approvals door eindredacteurs allemaal centraal op één plek. Alle track changes en comments van alle stakeholders worden bijgehouden, je kan moeiteloos terug naar vorige versies. Copywriters worden ondersteund met allerlei tools, zoals een SEO-tool waarbij je, terwijl je het artikel typt, meteen ziet wat de SEO-score is van je artikel en hoe je die kan verbeteren. Kortom, er is, aan alles gedacht om het aanmaken van content efficiënter te maken.”

Maar daar begint het volgens pas. “Story Chief versnelt daarna de distributie van de aangemaakte content. Gedaan met copypasten naar al je communicatiekanalen. In Story Chief publiceer je jouw content met één druk op de knop op alle kanalen van je keuze: sociale media, e-mails, je eigen website,… En als derde pijler zijn er mogelijkheden om de doeltreffendheid van je content te meten. Hoeveel mensen hebben je content effectief bekeken? Hoelang hebben ze het bekeken? Niet alleen op je eigen website, maar op alle kanalen waar je het hebt gepubliceerd? Op Story Chief zie je het allemaal meteen en kan je op basis daarvan je volgende content verbeteren.”

De content cupido

Naast de drie bestaande pijlers biedt Story Chief zijn gebruikers sinds enkele weken een nieuwe feature aan: de Matchmaking Service. “Tot nu toe hebben we bedrijven geholpen om content aan te maken. Maar niet iedereen kan schrijven”, verduidelijkt Valeri Potchekailov het doel. “Met onze nieuwe MatchMaking Service stel je op Story Chief razendsnel een briefing op: mijn bedrijf verkoopt bloemen, mijn doelgroep zijn vrouwen tussen 18 en 25, ik wil vijf artikels om mijn bestellingen te vergroten op moederdag. Ik zeg maar wat. Daarna klik je op de knop “Find Story Creators” en nauwelijks enkele uren later krijg je de meest geschikte kandidaten met ervaring in jouw domein toegestuurd, inclusief een duidelijke offerte en voorbeelden van hun voorgaande werk. In België worden die kandidaten voorgeselecteerd door onze partner CrossCast, die over een talentpool van meer dan 1.200 ervaren content creators beschikt. Daaruit kies jij dan opnieuw met een druk op de knop de kandidaat met wie je wil samenwerken, en die gaat dan voor jou aan de slag.”

Valeri Potchekailov, CEO & Founder van Story Chief

Met onze nieuwe Matchmaking Service willen we enerzijds kmo’s en andere bedrijven helpen die zelf niet over de nodige expertise beschikken om hun content aan te maken, en anderzijds ook bedrijven die hiervoor tijd of personeel tekort komen. Daar is echt nood aan. De service is nog maar twee weken actief, maar de aanvragen stromen binnen. We hebben net nog een aanvraag gekregen uit San Francisco.”

Toegang tot 6.000 blogs

De vierde pijler is nog maar net gelanceerd, of Story Chief heeft de vijfde al klaarstaan. “Waarom zouden onze gebruikers hun content moeten beperken tot hun eigen communicatiekanalen?” vraagt Potchekailov zich luidop af. “We zijn nu met partners aan het praten om onze gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun content op populaire blogs en websites te plaatsen. Tot nu toe beschikken we dankzij onze partner in Nederland al over een database van 6.000 populaire blogs en influencers in Europa. Stel dus dat jij content wil publiceren over je nieuwe tech product, dan zal je via Story Chief een zoekopdracht kunnen uitvoeren om bijvoorbeeld blogs te vinden met een B2B publiek, die meer dan honderdduizend lezers per maand hebben en over tech schrijven. Dan krijg je meteen een lijst te zien met blogs in Europa die bereid zijn om jouw verhaal tegen betaling op hun blog te plaatsen. Je zal hen rechtstreeks via Story Chief kunnen contacteren, waarna zij je content meestal zullen herschrijven in hun typische huisstijl. Zo bereik je op slag veel meer nieuwe, kwalitatieve leads dan via je eigen kanalen. Daar zijn wij trouwens zelf het beste voorbeeld van. Toen we eind 2016 van start gingen, hebben we nog vóór Story Chief was gelanceerd onze diensten voorgesteld via Bloovi. Twee uur nadat het artikel online stond, hadden we al meer dan achthonderd kwalitatieve leads. Het toont aan hoeveel effect een extern contentkanaal kan hebben.

Ook deze toekomstige vijfde pijler zal trouwens lang niet de laatste zijn. “Story Chief evolueert voortdurend. We communiceren immers voortdurend met onze gebruikers en onze leads, om hen te vragen wat ze nu eigenlijk echt nodig hebben. Op basis van hun feedback ontwikkelen we nieuwe tools. Daardoor blijven we onszelf voortdurend evalueren, blijven we dingen bouwen en Story Chief uitbreiden. En ik kan alleen maar hopen dat we dat nog superlang mogen blijven doen.”

Wil jij ook meer bereiken met je content? Probeer de matchmaking service van Story Chief dan gratis uit!