Steeds meer start-ups zien het levenslicht in België. Een heleboel jonge maar ook minder jeugdige ondernemers staan te springen om hun idee in uitvoering te brengen. Alleen: hoe overleef je nu anno 2018 als start-up? Waar moet je als startende ondernemer allemaal op letten? We vroegen het aan niemand minder dan Jeroen De Wit (CEO Teamleader) en Robin Geers (Start-up Survival), die op 27/09 komen spreken op de nacht van de inspiratie van bizidee.

#1 Goede afspraken maken goede vrienden

Samen schreven Jeroen De Wit en Robin Geers het boek ‘Start-up Survival’ dat dieper ingaat op de verschillende fasen van een start-up. Recent maakte Geers van Start-up Survival zogeheten masterclasses dat de nodige expertise moet bieden aan startende ondernemers. Naar eigen zeggen omdat niet elke ondernemer weet hoe hij of zij de tips kan implementeren in een eigen start-up. De Wit is coach, en helpt Geers mee timmeren aan de weg naar succes. Intussen is het duo goed bevriend geraakt, en heerst er naar eigen zeggen een blindelings vertrouwen.

Sfeerbeeld boekpublicatie Start-up Survival

“Hoe groot dat vertrouwen ook is - we erkenden beide de nood aan duidelijke afspraken”, steekt Geers van wal. “Ik denk dat heel veel ondernemers dat onderschatten. Daarom: bespreek nog vóór je van start gaat hoe je het grotere én financiële plaatje ziet.”

“Vanuit mijn ervaring met Teamleader kon ik al beamen hoe fantastisch het is om een complementaire co-founder te vinden”, weet Jeroen De Wit. “

“Voor het boek interviewde ik Brendon Grunewald, de CEO van Moovly”, vult Geers aan. “Die vertelde me terecht dat je je co-founder in het prille begin meer ziet dan je eigen partner. Als je met je man of vrouw een huwelijksovereenkomst hebt, waarom zou je dan geen gelijkaardige overeenkomst sluiten met je co-founder?”

#2 Laat je omringen door mensen die het beter weten dan jij

De Wit weet als geen ander dat het people aspect van een bedrijf diens overlevingskansen bepalen. Dan heeft hij het niet alleen over een goede co-founder, maar vooral over de eerste aanwervingen die je als start-up doet. “Talent rondom jou verzamelen: dat is waarschijnlijk het moeilijkste ooit”, meent de ondernemer. “Je wil mensen met ervaring aantrekken, maar je kunt als piepjong bedrijf nog geen hoge salarissen bieden. Hopelijk trek je echt mensen aan met expertise, maar het is niet makkelijk die aan je start-up te binden wanneer die nog geen track record heeft. Ik weet alvast dat je er goed aan doet om medewerkers aan te nemen die het beter weten dan jij.”

“Het is altijd slim om je te omringen met mensen die binnen hun specifieke domein meer kennis en expertise hebben dan jijzelf”, vindt Geers. “Niet alleen in je team, maar ook in je advisory board. Ik geloof dat elke start-up in het begin al een informeel advisory board moet samenstellen. Als founder is er veel dat je níet weet, alleen al op financieel of juridisch vlak.”

#3 Wees schaalbaar en focus

Hoewel er vandaag duidelijk beterschap in zicht is, hadden Belgische start-ups vroeger de neiging om zich te beperken tot eigen land. ‘Ze mogen de dingen soms wat groter zien’, hoorde je vaak. “In onze sector is dat heel belangrijk, hé”, beaamt Geers. “Nog voor de start van de Start-up Survival Masterclass dachten we al hoe we later het concept naar Parijs of Berlijn kunnen schalen.”

"Focus houden is niet simpel:  je moet zeer vaak opportuniteiten weigeren en neen zeggen"

“Schaalbaar zijn van in het begin betekent ook een zeer enge focus hebben”, getuigt De Wit. “Dat heeft te maken met tijdreductie, en daarom moet je in het allerbegin al je prioriteiten stellen. Mijn punt is: er is altijd werk. Aan het einde van elke dag kan je jezelf op de borst kloppen voor de harde inspanningen. Maar stel jezelf eens de vraag: hoe maakt dat een impact? Een voorbeeld daarvan is de start-up die na enkele maanden al aan zijn logo begint te sleutelen. Maar in zo’n vroege fase is dat wellicht nog niet nodig. De kans is groot dat je andere katjes te geselen hebt. Met Teamleader hebben we gewacht tot we de eerste klanten hadden, om na enkele jaren een complete rebranding uit te voeren. Ik besef dat focus houden niet simpel is, want je moet zeer vaak opportuniteiten weigeren en neen zeggen.”

#4 Vind zo snel mogelijk die eerste, betalende klanten

Natuurlijk komt het er als start-up op aan om zo snel mogelijk die eerste klanten te vinden. “Je wil een product bouwen waar ze van houden, en dat is de allergrootste uitdaging”, zegt Geers. “Die klanten zorgen voor jouw omzet: voor jouw start-up betekent dat zuurstof om te evolueren.”

“En vergeet niet: het is niet zo omdat mensen jouw product willen gebruiken, dat ze bereid zijn ervoor te betalen”, nuanceert De Wit. “Als start-up mag je dus niet enkel op productfunctionaliteiten testen, maar moet je ook het commerciële luik onder de loep nemen. Value en pricing. Met Teamleader konden we bewijzen dat we bedrijven ondersteunen in hun groei. En als je dat als SaaS-bedrijf kunt aantonen, dan heb je meer kans dat je klanten bereid zijn voor je product of dienst te betalen.”

“Feedback van je klanten is inderdaad een van de meest betrouwbare databronnen”, stemt Geers in. “In mijn ogen is dat ook weer een bewijs van focus: focus op die klant.”

#5 Bepaal zorgvuldig je groeistrategie, en haal niet te snel geld op

Zijn die eerste klanten een feit, en heb je ook al enkele medewerkers in dienst? Dan is het moment aangebroken om je groeistrategie in kaart te brengen. “Op een gegeven ogenblik wil je als start-up nog sneller groeien”, licht Geers toe. “Een van de groeistrategieën is een kapitaalronde. Maar doe dat pas wanneer je voldoende betalende klanten en een goede cashbuffer hebt. Dan start je hoger in de onderhandelingspositie met potentiële investeerders. Per slot van rekening moet je aantonen dat je als bedrijf ook zónder die durfkapitalist kunt overleven. Toon aan dat je een groeiplan hebt, maar dat je vooral snelheid wil maken. Dan ben je in de juiste positie om meer op te halen. En in ruil daarvoor ook minder aandelen af te staan.”

“Sommige bedrijven halen vroeg geld op en werven daar een hoop medewerkers mee aan”, vindt De Wit. “Dan loop je natuurlijk het risico dat je jezelf opbrandt. Als je plots over een pak meer budget beschikt, heb je de neiging om minder stil te staan bij de uitgaven.”

“Ik snap dat het niet voor elke start-up makkelijker is om elk van deze tips toe te passen op het eigen bedrijf”, geeft De Wit toe. “Iedereen is op zoek naar een manier om ze zo goed mogelijk om te zetten naar de praktijk.”

Ook benieuwd hoe Geers en De Wit de tips hapklaar maken voor jouw start-up? Schrijf je dan nu in voor de Start-up Survival Masterclass voor een snelle en duurzame groei!

Wil je liever eerst een voorproefje? Registreer je dan gratis langs op de nacht van de inspiratie op 27/09 in Leuven.