Waarom freelancers voor schwung zorgen in bedrijven: “Ze dagen de status quo uit en schudden ingedommelde collega’s opnieuw wakker”

Waarom freelancers voor schwung zorgen in bedrijven: “Ze dagen de status quo uit en schudden ingedommelde collega’s opnieuw wakker”

Waarom freelancers voor schwung zorgen in bedrijven: “Ze dagen de status quo uit en schudden ingedommelde collega’s opnieuw wakker”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CrossCast

Het aantal freelancers op de arbeidsmarkt stijgt zienderogen. Bij techreuzen als Google bestaat al de helft van de workforce uit freelancers, maar ook andere sectoren en markten volgen. In België zal die evolutie eveneens in een stroomversnelling terechtkomen, voorspelt Remi Maddens, oprichter van CrossCast dat zichzelf een ‘datingkantoor’ tussen freelancers en bedrijven noemt. “Freelancers brengen niet alleen de juiste skills binnen op het juiste moment. Ze zorgen ook voor een nieuwe dynamiek: doordat ze bestaande culturen en processen in vraag stellen, en kunnen ingedommelde collega’s uitdagen.”

Remi Maddens werkte voor een aantal digitale bureaus, en zag daar het gat in de markt voor freelancers. “We werkten grote digitale strategieën uit waar bedrijven veel geld voor betaalden. Maar vaak werden die strategieën niet of amper geactiveerd. De bedrijven hadden er de mensen of de expertise niet voor. Freelancers kunnen die missing link invullen. Ze kunnen de dure digitale strategieën beheren en doen draaien. Ze kunnen de investering nog beter doen renderen.”

Vandaag is CrossCast uitgegroeid tot een talentpool van zo’n 2.200 freelancers. Een brede mix van content creators, technische specialisten en strategische profielen. Die staan bedrijven tijdelijk bij.

Freelancers boomen

In België groeit de freelancemarkt jaar na jaar. “Misschien wat trager dan gedacht en misschien wat trager dan elders in de wereld. Maar de trend is wel duidelijk: meer en meer mensen kiezen er bewust voor om hun job zelf in te vullen.”

Remi Maddens, oprichter CrossCast
Ik zie mensen die een goedbetaalde, stabiele job laten staan om iets te doen waardoor ze gepassioneerd zijn

Maddens ziet verschillende redenen voor die toename. “Je hebt het debat rond de pensioenleeftijd. Mensen zijn zich ervan bewust dat ze langer moeten werken. Ze zijn daar ook toe bereid, maar dan wel op hun manier en op hun voorwaarden. Een andere groeiende groep freelancers is die van de dertigers en de veertigers. Ze hebben leningen stilaan afbetaald, zijn van een aantal verplichtingen verlost, en hun carrière heeft hen de nodige financiële vrijheid gegeven. Dus durven ze risico’s nemen en hun hart volgen. Ze durven uit hun comfortzone te treden. Ik zie mensen die een goedbetaalde, stabiele job laten staan om copywriter te worden. Of iets anders waar ze misschien geen ervaring in hebben, maar wel gepassioneerd door zijn.”

“Ook jonge mensen kiezen steeds vaker voor een bestaan als freelancer. Nu spreek ik tegen mijn eigen winkel, maar ik raad toch af om te vroeg freelancer te worden. Probeer eerst te ontdekken wat je graag doet en waar je goed in bent, bouw een netwerk op. Dan gaat je freelanceloopbaan veel sneller van de grond komen.”

Juiste talent op het juiste moment

Aan de andere kant van het spectrum ziet Maddens dat bedrijven sneller een beroep doen op freelancers. “Deels noodgedwongen natuurlijk, door de schaarste op de arbeidsmarkt moeten ze nieuwe en andere oplossingen zoeken maar ook doordat meer projectmatig willen werken. Door de razendsnelle technologische evolutie worden ondernemingen ook vaker geconfronteerd met een tekort aan het juiste talent op het juiste moment. Trouwens ook overheden gaan in de toekomst meer freelancers inschakelen.Freelancers laten hen toe om kort op de bal te spelen, en die noden snel en efficiënt in te vullen.”

Freelancers kunnen een frisse wind door een onderneming laten waaien. Ze brengen een nieuwe schwung en een nieuwe dynamiek binnen

“Ook de mindset verandert. Bedrijven (net als werknemers) beseffen dat het klassieke vaste contract niet meer de enige optie is om talent binnen te halen. Freelancers kunnen bovendien een frisse wind door een onderneming laten waaien. Ze brengen een nieuwe schwung en een nieuwe dynamiek binnen. Ze kunnen culturen en processen in vraag stellen, ze kunnen ingedommelde collega’s uitdagen.”

“Bedrijven vragen ons vaak naar freelancers met ervaring in sector X. Wij stellen dan voor om eens een freelancer te kiezen zonder ervaring in hun sector. Een buitenstaandersblik kan net helpen om te innoveren. En door de aard van hun werk en loopbaan hebben freelancers bijna per definitie een groot adaptatievermogen. Ze kunnen zich snel in een nieuwe sector inwerken, en er tegelijkertijd met een zekere verwondering naar kijken.”

Verwachtingen helder krijgen bij het daten

Nu alle prognoses een verdere toename van het aantal freelancers voorspellen, wil CrossCast bedrijven en freelancers naar elkaar toe laten groeien. “Ik omschrijf CrossCast wel eens als een datingkantoor tussen freelancers én organisaties. Wat is de belangrijkste reden waarom het zo vaak misloopt bij het daten? Verschillende verwachtingen. Voor we de juiste match kunnen vinden, moeten we de verwachtingen zo helder mogelijk krijgen.”

Ook op de freelancersmarkt woedt een war for talent

“Talent is vandaag niet alleen schaars, goede freelancers zijn zich ook bewust van hun waarde en zijn best wel veeleisend. Bedrijven moeten de jobs die ze aan freelancers aanbieden aantrekkelijk maken. Ook op de freelancersmarkt woedt een war for talent.”

Bedrijven zoeken nog te vaak die ene witte raaf. Ze stellen een eindeloze lijst van taken en vereisten op, en plakken daar dan een functietitel op. Ze zoeken een copywriter, maar die moet ook nog eens grafisch designer zijn en met video overweg kunnen. Begin er maar eens aan. Dan gaan we het gesprek met dat bedrijf aan, en dan ontdekken we dat 80 procent van het takenpakket eigenlijk copywriting is. Hun website is zo dood als een pier, ze hebben dringend blogs nodig om trafiek te genereren. Video is minder dringend, daar is de site toch nog niet klaar voor. Wel, zoek dan een copywriter die héél goed is in die 80 procent, en probeer voor die 20 procent iemand anders te vinden die daar weer heel goed in is.”

Human touch

Artificiële intelligentie kan helpen om freelancers en bedrijven steeds doeltreffender te matchen. Welke rol ziet Maddens in die context nog weggelegd voor CrossCast? “De juiste skills op het juiste moment is maar één aspect van matchmaking. Mensen zijn sociale dieren, de culturele klik is minstens even belangrijk. Daar blijft de human touch onmisbaar.”

“Je kan een freelancer behandelen als iemand die tijdelijk een nood komt invullen. Maar als je met hem omgaat zoals je idealiter ook met vaste medewerkers omgaat, kan de samenwerking veel meer output opleveren. Een goede onboarding, heldere briefings, regelmatige informele evaluatiemomenten, kennis delen, ruimte voor overleg en experiment,… In zo’n omgeving zal het rendement van freelancers verder reiken dan hun passage in een bedrijf.”

Ben jij ook op zoek naar freelance talent? Neem dan snel een kijkje op de website van CrossCast en wie weet vind je de schwung in jouw bedrijf die je zoekt.

Waarom freelancers voor schwung zorgen in bedrijven: “Ze dagen de status quo uit en schudden ingedommelde collega’s opnieuw wakker”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CrossCast

Connecteer met 28.296 abonnees