De zomervakantie is voorbij, een nieuwe generatie jonge talenten studeerde net af en betreedt momenteel de arbeidsmarkt. Daarnaast is het, samen met het nieuwe jaar, de periode waar het meest naar jobs wordt gezocht. Veel bedrijven zien echter nog niet het ware potentieel van deze nieuwe lichting young professionals, zegt Karen Van der Aa van First Floor: “Bedrijven willen hen het liefst in de door hen vertrouwde kaders dwingen, maar dat werkt natuurlijk niet. Niet bij deze generatie, die zo opvallend anders is dan alle voorgaande.” Een gemiste kans, zegt Van der Aa. Volgens haar heeft deze generatie immers alle kwaliteiten om bedrijven net de toekomst in te trekken. Zij heeft er dan ook haar missie van gemaakt om de brug te vormen tussen bedrijven en young professionals.

Karen Van der Aa wacht ons op achter een laptop in een hippe koffiebar, de natuurlijke habitat van millennials. Haar bedrijf First Floor is dan ook gespecialiseerd in het tewerkstellen en begeleiden van deze jonge generatie, die momenteel massaal op de arbeidsmarkt aanwezig is. Noem First Floor echter niet zomaar het zoveelste rekruteringsbureau, want dan gaat ze steigeren. “Recruiters hebben tegenwoordig geen al te mooie reputatie: ze zouden gewoon cv’s doorschuiven en alleen maar oog hebben voor de eigen marges. Soms klopt dat beeld, soms ook niet. Maar het is hoe dan ook niet hoe ons model in elkaar zit.

First Floor biedt HR en jonge marketeers met maximum 5 jaar werkervaring door middel van een consultancy-traject een veilige context om te groeien, leren en experimenteren. Heel concreet bieden we onze consultants gedurende dit traject opleidingen en personal coaching, brengen we hen in contact met verschillende bedrijven en blijven we hen begeleiden terwijl ze aan de slag zijn bij onze klanten. Dat is echt een totaal ander verhaal dan iemand met één gesprek screenen, een cv doorsturen en de klant de rest laten doen.”

Wandelende sponsjes

Als we Van der Aa vragen wat deze aanstormende generatie dan zo waardevol maakt voor bedrijven, gaan haar ogen onmiddellijk glanzen. “Het is een generatie die voortdurend wil bijleren, die geprikkeld wil worden. Ze staan ontzettend hard open voor persoonlijke en professionele groei. Het zijn net wandelende sponsjes. Ze zijn creatief en denken voortdurend out of the box. Het zijn ook echte teamplayers. Dat is interessant voor bedrijven, want daardoor hebben ze fantastische ideeën.”

Het is de instant-generatie, ze willen snel impact en concrete resultaten

“Bij voorgaande generaties zie je vaker dat mensen de nood voelen om zich individueel te bewijzen. Dat ziet deze generatie anders: zij zijn veel meer gericht op het gemeenschappelijke doel dan op zichzelf. Dat maakt dat ze heel makkelijk communities inschakelen en van nature informele groepjes gaan vormen om een probleem meteen aan te pakken. Het is de instant-generatie, ze willen snel impact en concrete resultaten. Ze durven daarbij al eens lak hebben aan hiërarchie, wat soms voor die veelbesproken generatieconflicten kan zorgen. Het is maar hoe je het bekijkt: als problematisch gedrag of als nieuwe manier van werken.”

Anderzijds geeft Van der Aa ook toe dat de huidige young professionals af en toe behoorlijk high maintenance kunnen zijn. “Hun voortdurende verlangen naar nieuwe kennis en naar zelfontplooiing, hun ongeduld en nood aan een team, … Het zorgt ervoor dat ze erg veel begeleiding nodig hebben en op dat vlak veeleisend zijn. Het zijn minder zelfstandige plantrekkers, wat mijn generatie dan weer wél was.”

Veel bedrijven zijn er echter niet klaar voor om zoveel begeleiding, coaching en opleiding aan te bieden. Daarom doen wij dat in hun plaats. We coachen onze starters wekelijks, bieden hen maandelijks trainingen en voorzien binnen First Floor op geregelde tijdstippen intervisie-momenten waar ze onderling ervaringen uitwisselen. Zo bieden we hen de feedback waar ze zo hard naar hunkeren, inclusief die soms confronterende spiegel.

Veel bedrijven zijn er echter niet klaar voor om zoveel begeleiding, coaching en opleiding aan te bieden. Daarom doen wij dat in hun plaats

Dat is een interessante win-win: starters kunnen zichzelf ontwikkelen, en bedrijven genieten van al hun voordelen zonder de nadelen. Na een traineeship van 2-3 jaar bij ons stromen ze uit en staan ze professioneel stevig in hun schoenen, volledig klaar om het marketing- of HR team van de klant te vervoegen. Niet alleen qua skills en ervaring maar vooral ook met een stevige portie zelfinzicht. Toch een van dé competenties van de toekomst.”

Een pleidooi voor meer marketing in HR (en omgekeerd)

Hoewel veel millennials momenteel afstuderen of al een paar jaar op de markt zijn, slagen veel bedrijven er nog onvoldoende in hen aan te trekken. Dat heeft volgens Van der Aa alles te maken met de communicatie van bedrijven. “Millennials hebben vaak een totaal andere kijk op het leven en op hun carrière dan de mensen die hen moeten rekruteren. De HR-communicatie is niet op deze doelgroep afgestemd en veel marketing van bedrijven speelt onvoldoende in op de drijfveren van deze jongeren, nochtans ook hun consument.”

“Daarom ben ik een groot voorstander van een betere samenwerking tussen HR en marketing en specialiseert First Floor zich hier bewust in. Veel bedrijven rekruteren bijvoorbeeld nog heel klassiek. Heel praktisch, met een beschrijving van wat zij nodig hebben. Ze zouden beter communiceren vanuit een marketingstandpunt: wat wil onze doelgroep? Hoe moet je die het best benaderen?

Dat klinkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar sla de gemiddelde vacaturetekst er maar eens op na. Hoeveel van die teksten zijn echt vanuit de beoogde doelgroep - een zogenaamde candidate persona - geschreven? Hoeveel recruiters durven echt inzetten op de nieuwe, meer digitale vormen en kanalen, zoals YouTube, Instagram of zelfs TikTok? Zelfs de doorgaans trendgevoelige marketeers worstelen met de snelheid waarmee alles vandaag evolueert. Bovendien veroveren de millennials ook aan recordtempo de consumentenmarkt. Ze zijn eigenlijk niet meer de consument van morgen, dat zijn ze vandaag al! Wie is dus beter geschikt om je HR of Marketing team up to date te houden dan diezelfde millennial? Die denkt en ademt van nature-digital en agile, om toch de twee veelgebruikte termen te noemen.”

To pingpong or not to pingpong

Young professionals aantrekken is niet altijd makkelijk. Hen bijhouden is nog moeilijker, waarschuwt Van der Aa. “Deze generatie young professionals vindt speelse bedrijven aantrekkelijk. Maar ze vinden het nog veel belangrijker om authentiek te zijn en een echt verhaal te hebben. Ik ben blij dat bedrijven stilaan beseffen dat het niet is omdat je een pingpongtafel hebt staan, dat je daarom ook een aantrekkelijke werkgever bent. Waardevolle employer branding gaat zoveel verder dan een trendy laagje vernis. Ze verlangen authenticiteit. Een verhaal waarin ze zich herkennen en waar ze aan willen bijdragen. Ze willen bovenal een menselijke werkomgeving, die hen als uniek ziet en benadert.”

De technische vaardigheden, persoonlijkheid, maturiteit en gezonde ambitie van Stephanie, hebben ons na haar project overtuigd om ze als vaste medewerker aan te werven.
-
Abdel Bouddount, HR Business Partner Mediahuis

Anderzijds vindt Van der Aa dat gebrek aan trouw aan een bedrijf niet per se negatief. “Mijn generatie hamert op vlak van HR nog altijd heel hard op retentie. Persoonlijk geloof ik daar niet meer in. Dat is niet de toekomst. Deze generatie wil geen tien jaar meer bij hetzelfde bedrijf zitten, hoe goed of leuk hun werkgever ook is. Ze denken heel projectmatig. Ze streven naar resultaten, en eens dat resultaat is bereikt, kijken ze uit naar een ander project.”

“Is dat negatief? Ik denk het niet. Maar het vraagt nieuwe structuren. Radicaal anders durven kijken naar tewerkstellen. Enkel zo kan je écht van hun volle potentieel gebruik maken. Concreet? Bedrijven hebben vaste pijlers nodig op strategisch en managementniveau. Maar op alle andere niveaus zijn ze veel beter af met flexibele mensen, die roteren en telkens met creatieve, frisse ideeën aankomen, mee met de nieuwste trends. Dat is exact wat die jonge generatie te bieden heeft én wat zij zelf zoeken. Win-win dus. En laten we toegeven, we hebben niet alleen strategen nodig, maar ook gewoon goede en - toch ook niet onbelangrijk - betaalbare uitvoerders. Bedrijven moeten flexibeler durven omspringen met hun personeel.”

Wanneer we afscheid nemen, vat Van der Aa First Floor samen als “een verantwoorde formule om jong talent zoveel mogelijk te laten roteren en ervaringen opdoen. Liefst in verschillende bedrijven. Zo leren ze operationeel de kneepjes van het vak én zichzelf grondig kennen. Gedurende die periode zijn ze voor bedrijven de ideale, flexibel inzetbare talentpool op operationeel niveau, tot ze klaar zijn voor de meer strategische rollen en daar dan doordacht een lange-termijn keuze in kunnen maken. Dát komt retentie ten goede die, naar mijn mening, ook pas op dat niveau een factor mag zijn. De grote meerwaarde voor bedrijven is daarnaast dat ze zichzelf voortdurend scherp en wendbaar houden.”

Is jouw bedrijf attent voor jong talent? Doe hier de test en ontvang een exclusief rapport van ons onderzoek en uw persoonlijke score! In afwachting van het rapport al nood aan jong HR of marketing talent? Neem dan een kijkje op de website.