Bron foto: Shutterstock

Plots is VR daar en dan is er ook nog AR en MR en wat zijn serious games? Ik vroeg me af of dat nu werkelijk een technologie is die blijft of dat het ook wel zal overwaaien, zoals de curved screens of de Pokémon hype. 
In de Starbucks Coffee Corner in de Zuiderpoort in Gent, vroeg ik Stefan Colins hoe dat nu eigenlijk zit met die nieuwe technologie. Hij heeft zowat alle AR en VR devices in z’n Vigorstudios liggen en heeft verschillende projecten lopen met grote bedrijven in verschillende sectoren. Wat kunnen we verwachten het komende jaar en waar komt al die virtuele realiteit ineens vandaan?

Je hebt net Vigorstudios in het leven geroepen, een VR, AR, MR en serious gaming studio. Is de vraag naar deze nieuwe technologie wel bestaande in België? Zijn we er klaar voor?  

Vigorstudios is inderdaad volledig gefocust op drie nieuwe technologieën. Laat ons beginnen met serious games. Er wordt al een geruime tijd gekeken naar wat serious games - of ook wel eens applied games genoemd - kan betekenen voor bedrijven maar ook voor scholen en andere educationele instellingen. Deze games hebben namelijk als doelstelling om de spelers zelf iets bij te leren. Dat kan een handeling zijn, maar evengoed kunnen ze kennisoverdracht als doel hebben of zelfs gedragsverandering stimuleren. Afhankelijk van de vraag van onze klanten, bieden we bedrijven ondersteuning in het bedenken, ontwikkelen en uitrollen van dergelijke games. 

Hoe past virtual, augmented en mixed reality dan in die doelstelling?

VR, AR en MR zijn technologieën die eigenlijk perfect aansluiten bij wat serious games wil bewerkstelligen: mensen op een immersieve manier iets laten ervaren. In games kan je meteen feedback geven en zo de gebruiker beter en de spelers op een accuratere manier begeleiden.

Het VR, AR of MR aspect zorgt ervoor dat we de technieken uit serious gaming kunnen combineren met de bijna levensechte virtuele ervaring en zo de gebruiker in een bijna reële situatie trainen.

Meer en meer zien bedrijven het nut van deze nieuwe technologie in. We doen er dan ook alles aan om mensen en bedrijven zoveel mogelijk te sensibilisering en duidelijk te maken dat deze technologie hier is om te blijven. Het is geen trend of tijdelijke hype. Het is een technologie die stilletjes aan maar zeker een vaste plaats in ons dagelijks leven zal krijgen.

Je hoort wel eens dat VR en AR devices nog te duur zijn en ze daarom niet doorbreken in de markt, dat motion sickness de consument tegenhoudt om VR te gebruiken op grote schaal. Is dat iets waar bedrijven ook mee bezig zijn?

Er spelen inderdaad een aantal aspecten een rol in de doorbraak van deze nieuwe technologie. Eerst en vooral: hoe meer mainstream deze technologie wordt, hoe goedkoper dergelijke toestellen zullen worden. Alles hangt er natuurlijk van af voor welke systemen VR en AR toepassingen worden gemaakt. Er zijn al virtual reality brillen te koop bij retailers zoals Action en Aldi. Zo eentje waar je je smartphone in kwijt kan en waar je kan proeven van wat virtuele realiteit kan bieden. Wij hebben een hele reeks brillen in onze studio, dus ook die kregen er een plaats.

“Hoe meer mainstream deze technologie wordt, hoe goedkoper de devices zullen worden.”

Een andere belangrijke eigenschap van virtual reality is de graad van realisme in de beelden die de gebruiker te zien krijgt. Daarvoor heb je wel wat computer power nodig. Vandaar dat systemen zoals de HTCVive en de Oculus Rift gekoppeld moeten worden aan krachtige computers die high quality beelden realtime naar de bril versturen. Deze toestellen kosten uiteraard meer maar worden ook vaker ingezet voor professionele toepassingen.

Dan is er ook nog VR sickness. Een deel van diegenen die een bril opzetten is er gevoelig voor, dat is gewoon de realiteit. Je hersenen worden namelijk geprikkeld maar je lichaam blijft vaak gewoon stilstaan tijdens een virtuele ervaring. De sector wordt er echter steeds beter in om de beelden realistisch in de VR bril weer te geven, waardoor onze hersenen er beter mee omspringen en minder kans bestaat misselijk te worden. Het is voor ons van uiterst belang om performante applicaties te bouwen die rekening houden met een aantal basisregels om motion sickness zoveel mogelijk te beperken.

Er werd voorspeld dat 2016 het jaar zou worden voor VR. Was dat zo?

Ja en nee. Heel wat bedrijven kwamen als eerste in aanraking met VR. Hierdoor is de verspreiding van VR-toestellen plots in een stroomversnelling gekomen en zag je het voorbije jaar in een korte periode degelijke systemen in verschillende elektrozaken opduiken.

“Bedrijven zoals Sony die met de Playstation 4 ook een VR headset hebben uitgebracht, hebben bijgedragen aan de plotse opkomst.”

Anderzijds wisten veel bedrijven nog niet echt wat ze nu precies met die interessante technologie konden gaan doen. Bovendien bestaat nog altijd de perceptie dat VR zeer duur is, terwijl dat zeker niet altijd het geval is. Alles hangt er vanaf wat je precies wil gaan faciliteren met VR of wat je eventueel zelf wil gaan vervangen. Denk maar aan het trainen van technisch personeel, het testen van procedures of het samenstellen van nieuwe producten.

Wat verwacht je voor 2017 in de sector?

VR en zeker AR zal verder boomen. Bedrijven beginnen er zich bewust te worden van de mogelijkheden van VR en AR. We doen er als creative studio ook alles aan om use cases met onze (potentiële) klanten te bedenken. Cases geënt op hun business. VR en zelfs AR zullen niet enkel hun weg vinden in de game sector maar in zeer veel andere sectoren, die vandaag al heel voorzichtig hun eerste babystapjes maken met VR en AR.

Welke evolutie heb je gezien in AR? Zijn er nieuwe sectoren waar toepassingen mogelijk geworden zijn?

Iedereen zet momenteel in op alles wat virtual reality is. Maar wij geloven dat AR nog groter zal worden dan VR. Onze ogen en hersenen hebben het soms moeilijk met langere periodes van virtuele ervaringen. Kortere, doelgerichte zaken zijn anderzijds perfect mogelijk in VR.

“Ik raad niemand aan om in de echte wereld met een VR bril auto te rijden.”

Waarom is AR de grote kanshebber om sneller door te breken volgens jou?

Augmented reality voegt digitale content toe aan de echt wereld. Dat wil dus zeggen dat je zowel kan werken aan je bureau of met een bepaald toestel en tegelijkertijd gebruik kan maken van AR. Je kan sporten én gebruik maken van een andere AR toepassing. Kortom AR verrijkt ons leven op veel verschillende manieren.

“De mogelijkheden zullen de komende jaren alleen maar exponentieel toenemen.”

Virtual reality moet concurreren met de tijd die iemand uittrekt om bijvoorbeeld TV te kijken, een boek te lezen of een film te bekijken. Onze tijd zal dus herverdeeld moeten worden in dit of-ofverhaal als we VR gebruiken, terwijl AR een en-enverhaal is.

We merken dat de automotive en de health sector heel hard begint in te zetten op deze technologieën, wat geen onverwachte wending is. Als je bovendien weet dat zowel Google als Apple in het “geheim” bezig zijn met een AR device die eyetracking aan boord heeft, dan kan je je best inbeelden dat de mogelijkheden de komende jaren alleen maar exponentieel zullen toenemen. Boeiend!

Welke sector zal in 2017 het meest door de nieuwe technologie geaffecteerd worden?

Zoals eerder aangehaald, zie ik naast de game industrie, de health, automotive en maakindustrie grote kanshebbers waar deze technologie efficiënt zal ingezet worden. In marketing bijvoorbeeld zal deze technologie er voor zorgen dat mensen nog persoonlijker kunnen benaderd worden. Maar zover zijn we nog niet. We moeten er allereerst voor zorgen dat we goede technologie combineren met relevante content. En dan volgt de rest vanzelf.

Zullen de devices minder log worden?

Hoe meer de technologie op punt zal gezet worden hoe minder groot de brillen en randapparatuur moeten gemaakt worden. Er zijn momenteel talloze experimenteren met betere schermen die in de headsets worden geïntegreerd. Het verfijnen van deze technologie zal er in resulteren dat de grootte afneemt.

“We gaan het nog even moeten stellen met elektronisch uitziende duikbrillen die echter wel in staat zijn om mensen naar een totaal nieuwe wereld te transporteren.”

Ook devices die AR-specifieke technologie aan boord heeft, zoals de Lenovo Phab 2 pro, zijn nog wat lomp of groot. Maar ook hier zullen de komende jaren nog enorme stappen in gezet worden. Tot zolang gaan we het moeten stellen met elektronisch uitziende duikbrillen die wel in staat zijn om mensen naar een totaal nieuwe wereld te transporteren.

Google Tango is net uit. Wat betekent dat voor augmented reality?

Volgens ons toch wel een belangrijke gamechanger voor AR. We kwamen op MWC in Barcelona als eerste in contact met Google Tango. Een concept dat met heel wat heisa werd aangekondigd. Toen nog een nieuwkomer, ondertussen beschikken we over de Lenovo Phab 2 pro. 1 van de 2 Google Tango devices met augmented reality mogelijkheden aan boord.

“Je kan de technologie van Google Tango vergelijken met de technologie die de Hololens van Microsoft aan boord heeft.”

De technologie waarover deze devices nu beschikken, zal de komende jaren ook mainstream worden en zich uitbreiden in nieuwe devices. Een Tango device scant voortdurend de omgeving en is zo in staat om objecten uit de echte wereld op te meten, virtuele 3D-objecten in de wereld toe te voegen of zelf zonnestelsels tevoorschijn te brengen. Engage, explore and enjoy.

Lopen we binnenkort allemaal met augmented reality op onze smartphones rond?

Dat de technologie snel evolueert weten we als geen ander. Met AR zijn we in staat om uitzonderlijk accurate beeldherkenning in te zetten. Dat kan gaan over het herkennen van een kader in een museum of het herkennen van complexere 3D-objecten zoals een standbeeld of ander object. Alles is mogelijk. Maar natuurlijk zijn er nog een aantal obstakels en uitdagingen die je als bedrijf moet durven nemen.

Het is een cliché en ik gebruik het niet graag als voorbeeld, maar Pokémon Go, is een voorbeeld van hoe een game (of app) op de juiste manier gebruik maakt van augmented reality. De app is op een dusdanige manier gebouwd dat mensen er eigenlijk niet bij stilstaan dat hun smartphone dient als een venster op de digitale wereld.

“Met een smartphone die een camera aan boord heeft, tegenwoordig zowat alle nieuwe smartphones, beschik je over een groot gamma aan AR mogelijkheden.”

Devices zoals Google Tango en andere toestellen zoals smart glasses zullen er voor zorgen dat de ervaring met AR alleen maar matuurder zal worden.

En wat met MR?

VR is virtueel, wat je nu ook ziet. Je krijgt CGI (Computer-generated imagery) of door camera gefilmde 360°-beelden te zien en een VR-headset op je hoofd. Zo wordt je digitaal naar een andere wereld gestuurd. Je bent even been- en armloos en je moet je digitaal volledig overgeven. AR voegt content toe aan een bestaande wereld. Er wordt een laag bovenop de camera van je device gelegd als het ware.

“De hololens, hét AR-device bij uitstek kan en zal bedrijven transformeren.”

Voor bepaalde zaken is dit zeer toepasselijk maar soms wil je echt in de wereld aanwezig zijn. Daarvoor kunnen we nog een stapje verder gaan. MR of mixed reality geeft je namelijk de kans om in de echte wereld actief interactie te hebben met digitale content. Bekijk een digitale showroom alsof je er echt in rondloopt, design je volgend product volledig in 3D en bekijk dit in detail alsof het product echt bestaat of bekijk alle details van een MRI-scan zonder enig detail te missen.

Zelf hebben we ook nog heel wat plannen. We faciliteren vandaag heel wat workshops. Zo ondersteunen we bedrijven die zich afvragen wat VR, AR en MR voor hun business kan betekenen. Het is boeiend om te zien hoeveel bedrijven in allerlei verticals actief nadenken over hoe ze deze technologie innovatief maar doeltreffend kunnen inzetten. We trokken onlangs bijvoorbeeld naar Zwitserland waar een hele reeks topmarketeers samenkwamen. We dompelden hen in de wereld van VR, AR en MR. Voor ons was het minstens even leerrijk als voor de deelnemers. We startten met een korte presentatie om toe te lichten wat deze technologie nu precies inhoudt, waarna ze zelf VR en MR applicaties testten. We sloten de dag af met een brainstormfase, volledig geënt op de noden van het bedrijf met als doelstelling een aantal use cases te bedenken die voor hen relevant zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Augmented- & Virtual Reality staan op het programma van WebTomorrow 2017.
Nu 100€ Super Early Bird korting op alle tickets
(korting verloopt op 31 maart`17).
Info & tickets zie: www.webtomorrow.gent

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -