Bron foto: Shutterstock

Garrett Mehrguth, columnist en CEO van Directive Consulting, heeft 6 rollen onderscheiden die elk marketingteam zeker zou moeten hebben. Naast die 6 rollen verwijst hij naar 2 extra rollen die de organisatiestructuur versterken. In 2017 is digitale marketing alomtegenwoordig en zelfs een cruciaal onderdeel geworden van de marketingstrategie van bijna elke onderneming, ongeacht de bedrijfstak. De vraag die ons blijft bezighouden, is: welke rollen (of mensen) heb ik nodig in mijn team om succesvol te zijn?

Hieronder gaan we de verschillende rollen schetsen die nodig zijn in een digitaal marketingteam, evenals twee rollen die waarschijnlijk ontbreken en waarom je ze nodig hebt.

Rol 1: Onderdirecteur van marketing

De onderdirecteur van marketing is een coach. Dat is een essentiële rol die bekleed kan worden door iemand uit de organisatie of door een extern persoon. Die persoon is verantwoordelijk voor het beheren van de budgetten en het communiceren over de waarde van het marketingteam naar het management. De meest succesvolle teams beschikken over een onderdirecteur die ook een voorbeeldfunctie bekleedt.

Het wekelijks opstellen van KPI’s is één van de belangrijkste taken van een onderdirecteur. Daarnaast moet hij ook communiceren over het marketingteam naar het management toe. Ook moet hij budgetten beheren en agentschappen sterk maken. Als laatste taak moet hij een merk-evangelist zijn, wat inhoudt dat hij blogs moet schrijven, spreken op evenementen, podcasts uitzenden en actief zijn op sociale media.


“De meest succesvolle teams beschikken over een onderdirecteur die ook een voorbeeldfunctie bekleedt”

Rol 2: Marketing manager

Deze rol is één van de meest misbruikte en onbenutte rollen in het marketingteam. Marketing managers hebben altijd heel veel verschillende taken, waardoor de kwaliteit lager zal liggen en de resultaten eronder zullen lijden.

Marketing managers moeten communiceren op een manier die past bij de algemene strategie van een organisatie. Alles wat buiten deze strategie valt, moet maar even wachten of door een andere rol op zich genomen worden. Snelgroeiende marketingteams beschikken over rollen die door gespecialiseerde individuen worden ingenomen. Deze personen mogen niet geïsoleerd worden, maar moeten betrokken worden in het proces. Ook moeten ze gefocust zijn en over voldoende tijd beschikken om hun belangrijkste doelstellingen te behalen.

Bron foto: Shutterstock


Rol 3: Pay-per-click specialist

Deze rol wordt vaak uitbesteed aan agentschappen, maar steeds meer bedrijven opteren hier voor iemand binnen de organisatie. De pay-per-click-specialist is jouw ROI-tijdreiziger. Hoewel het bij sommige campagnes maanden kan duren voor ze inkomsten genereren, zorgt een pay-per-click specialist ervoor dat je je ROI binnen een veel kortere tijd kent.

Een pay-per-click (PPC) specialist moet iemand zijn met een financiële basiskennis die het rendement van advertenties begrijpt en die snapt hoe bedrijven werken op vlak van geld. Een PPC-specialist moet zich vooral bezighouden met nieuwe campagnes te lanceren en zoekwoorden te optimaliseren. Ook moet hij de kwaliteit en impressies beoordelen en slechte advertenties pauzeren of volledig stopzetten.


“Een PPC-specialist zorgt voor een veel kortere tijdspanne voor Return On Investment”

Bron foto: Shutterstock


Rol 4: CRO-ontwerper

De waarde van jouw merk, software, bedrijf of product wordt vooral beoordeeld door de kwaliteit van jouw creatie. Ook resultaten van reclamecampagnes en algemene inspanningen sterk worden beïnvloed door het ontwerp. Het is wel zo dat te weinig teams zich richten op het communiceren over de CRO-waarde naar hun ontwerpers toe. De CRO-waarde is de Conversion Rate Optimization, het optimaliseren van het aantal conversies.

Om ontwerpteams te leren werken met CRO, werd een aanpak opgezet. Zo moeten ontwerpers meerdere versies maken van elke webpagina. Idealiter zou elke variant compleet verschillend moeten zijn.
Een CRO-ontwerper moet nieuwe advertenties testen en split tests ontwerpen voor bestemmingspagina’s. Ook moet hij bouwen aan een interactieve inhoud en afbeeldingen herontwerpen. 

Rol 5: SEO-specialist

Jouw publiek begrijpen, trends analyseren en je bedrijf positioneren is fundamenteel voor marketingteams én SEO. Een SEO-specialist zorgt ervoor dat je website beter scoort, maar kan je ook helpen bij het ontdekken van nieuwe kansen.

Onderzoek naar keywords is enorm belangrijk. Die gegevens vertellen je met welke bedrijven je concurreert en naar wat jouw consumenten op zoek zijn. Door de verschillende behoeften van jouw publiek te kennen, kan je je product versterken. Dit soort gegevens is niet alleen belangrijk voor sales, maar ook voor andere afdelingen.

Een SEO-specialist moet zich specialiseren in het bouwen van nieuwe links en nieuwe inhoud. Hij moet ook content promoten en trends opvolgen. Het analyseren van cijfers en rapporten behoort ook tot zijn takenpakket.

“Door de verschillende behoeften van jouw publiek te kennen, kan je jouw product versterken”


Rol 6: Ontwikkelaar

Een ontwikkelaar is hét geheime wapen voor succes in marketing. De kwaliteit van jouw website heeft een directe impact op uw hoofdkenmerk. Met een sterke ontwikkelaar kunt u in weken, en dus niet in jaren, van ideevorming naar uitvoering gaan. Helaas krijgen veel ontwikkelaars slechts een beperkte vrijheid. Het is zelfs soms zo dat ontwikkelaars zowel aan productontwikkeling als aan ‘websitewijziging’ moeten doen.

Een ontwikkelaar moet eerste en vooral interactieve inhoud produceren. Daarnaast moet hij samenwerken met ontwerpers en de snelheid van de website optimaliseren. Tenslotte moet hij de functionaliteit verbeteren.

Bron foto: Shutterstock

Twee extra rollen


Rol 7: Virtuele assistent als data-onderzoeker

Data zorgen voor de beste inhoud. Helaas hebben de meesten van ons geen tijd om sites te scrapen, informatie te ordenen en gegevens handmatig te verzamelen. Dat is het moment waar virtuele assistenten (VA’s) op de voorgrond komen. Ze moeten behandeld worden als ‘datawetenschappers’ die gegevens verzamelen, statistieken opstellen en contacten beheren.

“Virtuele assistenten zijn datawetenschappers die gegevens verzamelen, statistieken opstellen en contacten beheren”

Rol 8: Account-based content marketeer

Deze laatste rol id de meest kritische rol, maar wordt vaak verwaarloosd. De account-based content marketeer zal inhouden wijzigen naargelang het type klant. Hij zal deze inhouden vervolgens promoten naar een relevant publiek. Omdat tijd van cruciaal belang is, wordt hij ondersteund door een virtuele assistent. Die assistent verzamelt gegevens en vergroot de flexibiliteit en financiële haalbaarheid.
Als account-based content marketeer moet je verschillende taken op jou nemen. Je moet kiezen welk publiek je wil targeten en hun grootste behoeftes en interesses identificeren. Daarnaast heb je de taak om deals af te sluiten, vergaderingen op te zetten en inhoud te publiceren.


Bovenstaande 8 rollen kunnen een grote impact hebben op jouw organisatie. Door deze rollen te implementeren, kan een organisatie evolueren en efficiënter werken. Wat denk jij hierover en welke rollen zou jij invoeren? Laat het ons zeker weten!