De wereld van social media staat niet stil- social media evolueren snel, zeer snel. En dat houdt niet alleen opportuniteiten in, maar ook gevaren. Nieuwe mogelijkheden komen en gaan alsmaar sneller. De uitdaging? Tijdig inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen, want de attention span blijft dalen. Door deze nieuwe opportuniteiten maak je alvast kans om je aandacht te verbreden.

Hieronder delen we een zestal social media marketing trends die ook voor kmo’s wel eens een heel belangrijke rol kunnen gaan spelen in 2018.

1. Chatbots zorgen voor een betere en snellere klantenservice

Chatbots zijn dit jaar al sterk geëvolueerd, en dat zal zich in 2018 alleen maar verder doorzetten. Meer en meer bedrijven experimenteren namelijk met bots en live chats.

Zo zie je bijvoorbeeld regelmatig op verschillende websites een pop-up verschijnen van een persoon die vraagt of hij jou kan helpen bij jouw zoektocht, of je meer informatie wenst over een bepaald product, of je op de hoogte wil gehouden worden van de nieuwste aanbiedingen?

Dankzij deze chatbots kan er onmiddellijk persoonlijke interactie ontstaan met je doelgroep wanneer nodig. Ze kunnen meteen hulp bieden bij een probleem of antwoorden op vragen, en dat is in essentie waar de huidige consument vandaag naar op zoek is.

Consumenten verwachten namelijk een totaalervaring waarbij een één-op-éénbenadering voorop staat, en waarbij ze 24 uur op 24 worden bijgestaan.

2. Video blijft doorgroeien

We zagen het al in 2017, maar in 2018 zal de aanwezigheid van video nog belangrijker worden.

In een mobile-first cultuur trekken spelers als Facebook en LinkedIn steeds meer de kaart van video, en dat hoeft niet te verbazen. Het afgelopen jaar werd er zelfs voor maar liefst 100 miljoen uur per dag naar video gekeken op Facebook!

Daarnaast worden video’s meer gedeeld dan tekst en afbeeldingen gecombineerd, zorgen ze ervoor dat mensen bepaalde dingen beter onthouden en werkt het zonder problemen op mobiel.

Consumenten gaven het afgelopen jaar trouwens ook aan dat alleen adverteren niet meer volstaat om hen te overtuigen van een product, merk of dienst.

Luchtige video’s met een verhaal dat vertrouwen en emotie uitstraalt… Dat is wat hen over de streep trekt om een merk aantrekkelijk te vinden!

Hieronder alvast enkele aandachtspunten bij het maken van een social video:

  • Hou het kort en bondig: hoe langer je video duurt, hoe kleiner de kans dat je doelpubliek die helemaal tot het einde uitkijkt.
  • Zet voldoende in op emotie: verschillende marktonderzoeken hebben aangetoond dat consumenten een emotionele band met een merk belangrijk vinden. Het toont de menselijke kant achter een bedrijf, wat de overweging tot aankoop sterk kan beïnvloeden.
  • Veel mensen kijken video zonder geluid: voorzie bij voorkeur dus ondertiteling bij jouw video.

3. Tijdelijke content

Met de komst van Snapchat, Instagram en Facebook Stories werd het gebruik van tijdelijke content steeds populairder. Het principe van deze tijdelijke content? Je deelt foto’s of video’s via een verhaal dat 24 uur lang te bekijken is. Daarna verdwijnt het verhaal.

Verschillende webshops en winkelketens maken gebruik van dit type content om bijvoorbeeld de lancering van een nieuwe collectie te tonen, terwijl andere bedrijven dit gebruiken om vluchtige ‘behind the scene’-momenten de wereld in te sturen.

Op welke manier tijdelijke content ook wordt gebruikt, we verwachten dat deze trend zich zal doorzetten omdat het authentiek is, toont wat er in real-time gebeurt en aanzet tot meer engagement.

Vergeet tijdelijke content niet op te nemen in je strategie en zorg dat mensen je verhaal niet overslaan. Op een korte en krachtige manier je verhaal vertellen, is de sleutel tot succes.

4. Influencer Marketing blijft populair

Influencer marketing is momenteel meer dan hot en de kracht zit in de geloofwaardigheid.

Vooral op Instagram zie je veel influencers met talloze volgers. Zo promoten bijvoorbeeld producten of diensten vanuit hun eigen ervaringen of gebruik. Soms in combinatie met tijdelijke kortingscodes of acties. Authenticiteit blijft hier de cruciale factor in het succes.

Door de toename aan populariteit, verwachten we dat de relatie met je influencers nog belangrijker zal worden. Influencers krijgen alsmaar meer keuzemogelijkheden. Zorg met andere woorden voor een goede match (denk hierbij aan inhoud en wederzijdse verwachtingen) en bouw op een duurzame manier aan je relatie.

5. Livestreaming

Ook livestreaming was het afgelopen jaar al enorm aanwezig, maar dan voornamelijk bij de eindconsument. Denk maar aan celebrities die live streamen vanop hun vakantiebestemming, influencers die aanwezig zijn op exclusieve evenementen, enz.

De doorbraak bij bedrijven daarentegen staat pas op de agenda voor 2018, dankzij nieuwe advertentievormen die het mogelijk zullen maken om je livestream vooraf aan te kondigen en te promoten.

Bovendien is livestreaming het middel bij uitstek voor bedrijven die in 2018 meer willen inzetten op storytelling en de totaalbeleving van de consument. Zo kun je bijvoorbeeld bij de lancering van een product live gaan in een verkooppunt.

6. Augmented Reality (AR)

Augmented Reality is op zich geen nieuw gegeven, maar de laatste jaren kreeg het wel een enorme boost via social media. Het waren zelfs meer specifiek de AR-selfie filters van Snapchat die een echte hit werden, en dat ging ook de makers van Instagram niet voorbij.

Nog niet zo lang geleden bracht het platform soortgelijke AR-varianten op de markt voor haar gebruikers. En met succes!

In 2018 wordt zelfs verwacht dat Snapchat en Instagram filters zullen lanceren die gebruikers toelaten om selfies te nemen met een vriend of celebrity via AR.

De zes social media marketing trends voor 2018 op een rij:

  • Chatbots zijn cruciaal voor een betere en snellere klantenservice.
  • Video wint almaar meer aan belang. Deze format wordt meer gedeeld en kan rekenen op een betere retentie.
  • Tijdelijke content laat toe om op een korte en krachtige manier aan storytelling te doen.
  • Influencer marketing blijft doorgroeien. Denk aan de relatie met je influencers.
  • Livestreaming is een slimme tactiek voor storytelling en het creëren van totaalbelevingen.
  • Via het gebruik van Augmented Reality kan je verder inwerken op die gewenste totaalbeleving.

Welke trends neem jij mee in 2018?