Bron foto: Shutterstock

In ons gezin gebruiken we dagelijks apps. Mijn vrouw, mijn dochters en ikzelf vinden dat vooral heel handig en snel, maar ook overzichtelijk en doeltreffend. Voor ons is er eigenlijk niets nieuws aan. Maar wat gebeurt er wanneer ik voor mijn werk op pad ben? Dan worden me regelmatig vragen gesteld als ‘Apps bouwen voor mijn klanten? Waarom zou ik?’. Voor consumenten maakt de app deel uit van het dagelijks leven, voor veel bedrijven is het kennelijk nog ‘nieuw’. Voor hen is het belangrijk om te weten dat de overgrote meerderheid van onze jongeren tot 25 jaar liever een smartphone dan een tablet, laptop of computer gebruikt. En apps zijn onlosmakelijk met de levensstijl van deze doelgroep verbonden.

Die zogeheten millennials communiceren, kopen, reserveren, boeken en recreëren met hun smartphone. Zij zijn overigens niet de enigen die met een app geld overschrijven, een parkeerticket betalen, pizza bestellen, het weer volgen, de zwangerschap van Beyoncé volgen, files vermijden en een tafel reserveren voor een avondje uit met vrienden. Comfort staat voor ons allen centraal. Daarom is het goed om te weten dat je ook als bedrijf met apps het leven ingrijpend kunt vereenvoudigen en veraangenamen. Ik laat je graag zien hoe.

Verse software


Eerst en vooral: apps bouwen is nooit een doel op zich. Het is een steeds verder uitdijende kapstok waar organisaties snel, efficiënt en doelgericht veranderingen in de markt en nieuwe businessmodellen aan kunnen ophangen. Ze hebben dan ook steeds een tijdelijk karakter. Daarom noem ik het soms ‘verse software’: uitstekende kwaliteit, ontzettend bruikbaar, maar met een kortere houdbaarheidsdatum. Andere types software beschikken bovendien niet over die ene bijzondere eigenschap: met een app kun je heel simpel zelf een stuk digitalisering eens uitproberen. Dat is in de wereld van traditionele procesondersteunende software ondenkbaar. Precies om die reden zijn ook de leveranciers van dergelijke systemen nieuwe, cloud-gebaseerde platformen aan het ontwikkelen. Besluit je een app te bouwen, dan begin je letterlijk ‘s ochtends, om aan het eind van de  dag te zien of de oplossing waarde gaat toevoegen.

Stijladvies via de app

Een andere ondubbelzinnige uitnodiging om met apps te gaan werken komt van je eigen klanten en prospects. Hen écht centraal stellen betekent dat jij onder andere je communicatiekanalen volledig inricht naar wat zij het liefste gebruiken. Zo biedt SuitSupply via Facebook Messenger, Whatsapp en zelfs voor de Aziatische markt WeChat aan. De stylisten van Suitsupply geven direct advies over kleding die het beste bij je past. Zelfs in de winkel van SuitSupply kan je het resultaat zien van de "rating" die jij aan je stylist geeft.

De 5-sterren beoordeling zie je meteen op een groot scherm in de winkel. Maar ook hun Garmentor app is uniek. Die werkt trouwens met technologie van Salesforce. Heb je een maatpak dat wat bijgewerkt moet worden, dan kan je deze app gebruiken om je persoonlijke kleermaker te laten langskomen (via Uber). Jouw kostuum wordt bijgewerkt en de volgende dag weer afgeleverd op de locatie waar jij je op dat moment bevindt. Nogmaals, het draait in ‘The Age of the Customer’ om comfort voor die klant.

Proefballonnetje


Om apps optimaal te kunnen gebruiken moet je je processen digitaliseren, zodat je ze kunt openstellen voor al je gebruikers. Veel bedrijven staan nog niet zover, vooral vanwege het gebrek aan de voor integratie benodigde kennis. Terwijl je er echt maar een beperkt aantal mensen voor nodig hebt. Ook hier biedt de cloud soelaas, met de mogelijkheid om via low-code te programmeren Dat is een een applicatie-ontwikkelomgeving waarbij je weinig tot geen kennis nodig hebt van programmeertalen om jouw applicaties te ontwikkelen. Nu kunnen ineens veel meer mensen applicaties bouwen. Nu zijn er 40 tot 50 miljoen echt goede softwareontwikkelaars. Zij hebben straks 400 tot 500 miljoen businessanalisten nodig om goede apps te kunnen bouwen.

Stel dat we hén de tools geven om processen te digitaliseren, ze efficiënter in te richten met behulp van software… Bedenk dat voor veel bedrijven processen nog enkel uit papieren documenten bestaan. Niemand kan meekijken, en niets is terug te vinden. Met een app is dat ondenkbaar. Er zijn onnoemelijk veel gratis apps, waarmee je eigen mensen al snel een proefballonnetje kunnen oplaten. Zelfs met een gratis app bouw je een oplossing die zichtbaar kan maken wat de uiteindelijke opbrengst van je inspanning is. Heel snel en heel eenvoudig.

Voor je het weet denk je er hetzelfde over als ons gezin: we denken er niet meer over na en we willen niets anders dan apps.