Iedereen heeft wel een of meerdere merken en bedrijven waar je steeds met plezier naar terugkeert en die je telkens weer aanbeveelt bij vrienden. Natuurlijk gaat het dan meestal over de kwaliteit van de producten, maar minstens even belangrijk is de dienstverlening errond.

Uit ons eigen onderzoek weten we dat klanten op zoek zijn naar consistente, gepersonaliseerde ervaringen, over alle kanalen en toestellen heen. Als ze zich inschrijven op een nieuwsbrief of zich engageren op een sociaal platform, verwachten ze in ruil een persoonlijke aanpak. Die kan je enkel bereiken als je de beschikbare data strategisch - lees: met mate en met relevante boodschappen - benut. Dan pas kan je de klanten het gevoel geven dat ze belangrijk zijn en deel uitmaken van de familie. Een familie die bestaat uit alle medewerkers van het bedrijf maar ook uit alle klanten die samenkomen op sociale netwerken om hun liefde voor het merk te delen, maar ook tips en advies om producten nog beter te benutten.

De kracht van events

In de B2B-wereld is die merkentrouw en het enthousiasme om over merken en bedrijven te praten minder evident. Maar daar bestaan dan weer andere manieren voor, zoals nationale of internationale user events. Bij Salesforce zijn deze events, zoals Dreamforce en de World Tour, steeds het hoogtepunt van het jaar. Het is daar dat onze community en klanten elkaar ontmoeten en ervaringen delen. Dan gebeurt er ook iets magisch: klanten beginnen spontaan de verhalen te vertellen waar wij ook trots op zijn, zonder enige aansporing of dwang van ons. Zo creëren ze een impact die we met onze eigen marketing nooit zouden kunnen bereiken. En die passie, dat enthousiasme, vindt zijn weg naar de sociale media, zodat we ook daar een virtueel podium voor enthousiaste klanten zien ontstaan.

Maar die magie ontstaat niet helemaal vanzelf. Ook daar is het zaak om een ervaring op maat te maken, op basis van de beschikbare data. Elke prospect, elke partner en elke klant krijgt van ons een programma en een event-ervaring aangereikt, van registratie tot follow-up achteraf, waarmee ze het meeste uit het event kunnen halen. Zo worden ze een deel van onze grote familie, voelen ze zich gewaardeerd en belangrijk, en - last but not least - halen ze er ook de nodige voordelen uit.

Het succes van deze strategie - klantendata gebruiken om de klant een optimale eventbeleving te bezorgen - hangt op meer dan één manier af van de juiste technologie. Natuurlijk moeten de gegevens correct en optimaal worden ingezet, wat een krachtige database vergt en een geavanceerde AI-motor. Maar deze vergaarde kennis moet dan leiden tot de juiste informatie, die dan ook nog op een gebruiksvriendelijke manier wordt aangereikt.

En daar wringt vaak het schoentje, want hoe krijg je een event als Dreamforce, met (vorig jaar) 170.000 registraties en meer dan 2.000 sessies, samengeperst in één app die de aanwezigen feilloos en zonder frustraties doorheen het programma van de vier dagen loodst? Frustraties die vaak worden veroorzaakt door last-minute wijzigingen en annuleringen.

De kracht van technologie op events

Ons antwoord op deze uitdaging: de nieuwe Salesforce event app, die het beste van alle Salesforce-technologie bundelt in één mobiele toepassing. De kracht van de database en analytics wordt gekoppeld aan onze knowhow inzake mobiele toepassingen en de flexibiliteit van ons platform. Zo kan je moeiteloos:

• Zoeken naar sessies op naam van de sessie of de spreker

• Details over de sessie lezen, inclusief locatie en richtingaanwijzing

• Chatter feeds bekijken en eraan deelnemen

• Je vooraf (op basis van de suggesties) opgestelde agenda en geselecteerde sessies bekijken

• Algemene event-informatie raadplegen: algemene programma, praktische informatie over de locatie, transport, maaltijden, wifi, enzovoort

• Switchen tussen verschillende Salesforce events

Deze event app wordt net zoals elke andere app beoordeeld op verschillende criteria: aantal gebruikers, de frequentie waarmee ze de app gebruiken, en hun oordeel in de App Stores. Dit oordeel was gemiddeld erg positief, maar de feedback helpt ook om de app nog beter te maken voor het volgende event, en dus ook de gebruikerservaring voor het gehele event te verbeteren.

Enthousiasme in drie stappen

Innovatieve technologie die leidt tot tevreden klanten en eindgebruikers. Tevreden klanten die bijeenkomen op onze events om hun enthousiasme te delen en nieuwe inspiratie op te doen. Een app die, mede dankzij feedback van gebruikers, alle aanwezigen helpt om die events nog beter te beleven. Zo krijg je ook als B2B-bedrijf trouwe en enthousiaste klanten.

Het lijkt eenvoudig, maar dit werkt enkel als je twee basisprincipes stevig omhelst. Ten eerste: een voortdurende drang naar innovatie, om oplossingen en events voortdurend te verbeteren. Ten tweede: een diep in het DNA vervatte drang om klanten, partners en het hele ecosysteem een zo aangenaam en productief mogelijke ervaring te bezorgen, of het nu onze oplossingen of onze events betreft.

Mede daarom zijn we blij dat de volgende Dreamforce met rasse schreden nadert. Het biedt ons de mogelijkheid om al onze oplossingen - inclusief de event app - en onze tevreden klanten met u te delen, en vooral ook om naar u te luisteren en te leren hoe we u nog beter van dienst kunnen zijn. Afspraak dus in San Francisco op Dreamforce 2017, of op een van de lokale events achteraf!