Het gaat Teamleader voor de wind. De Gentse scale-up, waar inmiddels 160 medewerkers aan de slag zijn, haalde eind vorig jaar nog 10 miljoen op en lanceerde in mei van dit jaar nog een eigen app-platform. “Teamleader moet blijven groeien - ik zou het erg vinden moesten we in een soort ‘onderhoudsmodus’ belanden”, vertelt CEO Jeroen De Wit aan Bloovi-schrijfster Magali De Reu. Als no-nonsense ondernemer blikt hij terug op de groei van het bedrijf, en licht hij een tipje van de sluier over zijn succesgeheimen.

Waardegedreven bedrijf met zinvolle innovaties

De Wit richtte (samen met kompanen Willem Delbare en Mathias De Loore, nvdr) Teamleader op vanuit de overtuiging dat kmo’s en ondernemers ook de middelen verdienen die vanzelfsprekend zijn voor grotere bedrijven. Altijd al wilde hij simpelweg ondernemers ondersteunen in het proces van lead tot facturatie. Voor investeerder Fortino was die muurvaste visie een drijfveer om in het bedrijf te investeren. Ook de ambitie is even groot als 5 jaar geleden: de scale-up wil Europese marktleider worden in het kmo-segment. “Ondernemers hebben doorgaans de passie om hun expertise te delen”, start de CEO zijn verhaal. “Maar om hun bedrijf te laten groeien, hebben ze focus nodig. Ik denk dat Teamleader daar als enabler werkt: met onze oplossing voor CRM, sales, projectmanagement en facturatie zorgen we ervoor dat ondernemers zich echt kunnen toespitsen op hun business.”

“Als bedrijf staan we vaker stil bij onze waarden. Klanten werken niet met Teamleader vanwege onze coole technologie. Nee, we maken hen productiever”

De jongste jaren kwam Teamleader’s eigen brandpunt te liggen op productiviteit. Voeg dat samen met het belang van ‘focus’, en je krijgt de zogeheten why (het waardegedreven model volgens de gouden cirkel van Simon Sinek, nvdr) van het bedrijf. “Als je wil dat een bepaald publiek zich identificeert met je merk, dan moet je regelmatig stilstaan bij wie je bent, welke waarden je hanteert en wat je wil bereiken”, licht De Wit toe. “Klanten werken niet met Teamleader omdat we een ‘coole CRM-tool’ bieden. Nee, we willen hen productiever maken. Dat is een van onze voornaamste waarden die we nu uitdrukkelijker naar buiten willen brengen. Als start-up is het belangrijk om regelmatig je kernboodschap kritisch onder de loep te nemen.”

De Wit beschouwt Teamleader’s befaamde ‘why’ dus als de basis van alles. Hij gebruikt het als vertrekpunt voor de langetermijnstrategie, waar op haar beurt kortetermijndoelstellingen uit voortvloeien. “Aan het einde van de week evalueer ik telkens hoe ik heb bijgedragen aan ons, maar ook mijn eigen hoger doel”, lacht hij. “Als ondernemer ben je met twintigduizend dingen tegelijk bezig, dus moet je er streng over waken dat die ook effectief zinvol zijn. Die bewustwording houdt mij zelf ook scherp.”

Volgens de Gentenaar geldt hetzelfde voor innovaties. Zo lanceerde Teamleader onlangs haar eigen ‘marketplace’, waarmee gebruikers andere productiviteitsapps aan de software kunnen koppelen. “Vernieuwing gebeurt hier niet zomaar - wij hadden altijd al het doel om van product naar platform te evolueren”, stelt De Wit. “In mijn omgeving gebeurt er heel veel rond Internet of Things en artificiële intelligentie, maar voor een kmo is dat allemaal niet belangrijk. Voor het gros van de klanten zijn wij de eerste stap in het digitale transformatieproces. Waarom zouden wij dan als een bende zotten zomaar op elke nieuwe trend springen?

Menselijke aanpak voor grote uitdagingen

Als groeiend bedrijf kom je telkens voor grotere uitdagingen te staan. Daar deinst De Wit niet voor terug: “De ervaring leert mij dat je uitdagingen die je op het moment zelf ongelooflijk zwaar vond in hindsight eigenlijk niet zó moeilijk waren. Zo gaat het altijd, en op die manier ben je ook in staat om nieuwe challenges de baas te kunnen. In het begin was dat het laten schalen van onze sales, het betreden van nieuwe markten en plots gaat dat over het aantrekken van vakspecialisten met ervaring. Uitdagingen overwinnen is hier een mindset. En als die vroegtijdig raakt ingebakken in je organisatie, dan lukt het je heus wel om telkens weer een trapje hoger te gaan. Voor ons betekende dat in het begin veel iteraties. In een start-up kun je veel experimenteren - je test prijzen, je bouwt features, voert ze soms weer af en ga zo maar door. En hoe groot we ook worden, ik zal nooit vergeten waar we vandaan komen. In het begin hadden we geen geld, amper 8 collega’s en reden we heel België rond om klanten aan te trekken - niemand kende ons toen.”

“Het heeft weinig zin om als een bende zotten op elke trend te springen”
Het Teamleader team

Wanneer ik De Wit vraag hoe hij een team van in totaal 160 medewerkers mee aan boord krijgt van zijn ambitieuze visie, hoeft hij niet lang na te denken. “Iedereen neemt het bedrijf serieus, maar het moet vooral menselijk blijven”, zo luidt zijn antwoord. “Als CEO spendeer ik best veel tijd aan de bedrijfscultuur en het team. Ik ben nog steeds betrokken bij praktisch elke aanwerving - zeker wanneer het om sleutelposities gaat rond het product. En daar moet je constant aan werken. Ik mag dan wel de grote lijnen van de organisatie uittekenen, ik vind het hoe dan ook belangrijk om one of the guys te blijven. Die bereikbaarheid is een troef, naar zowel de collega’s, klanten en investeerders toe: zij zijn tot op heden nog steeds de reden dat Teamleader bestaat. Sommige ondernemers durven die derde partij uit het oog te verliezen. Maar ook de relatie tussen ondernemer en investeerder moet goed zitten. Daarom moet je niet enkel naar geld op zoek gaan, maar naar iemand met know-how en een netwerk waar je op kunt meesurfen. En vooral: iemand die de waarde van je onderneming voor de zijne neemt. Letterlijk en figuurlijk.”

Of het nu gaat om investeerders, medewerkers of klanten: door veel samen te komen en een transparante cultuur op te zetten, wil De Wit iedereen toegang geven tot the bigger picture. “Op die manier houd ik ook gewoon de vinger aan de pols of alles goed loopt”, voegt hij daar aan toe. “Begrijp me niet verkeerd - aan micromanagement doe ik niet mee en ik ben de eerste om successen te vieren. Ik wil gewoon continu waken over de snelle, duurzame groei van dit bedrijf en blijven inzetten op de persoonlijke ontwikkeling van onze mensen. Zo krijg je een zelfsturende organisatie vol thought-leaders. Dat is opnieuw die waardegedrevenheid, maar zo’n menselijke benadering kan ook een keerzijde hebben. Toen Willem het schip verliet (Delbare ruilde begin 2016 Teamleader in voor een andere uitdaging, nvdr), kwam dat wel hard aan. We zijn dit bedrijf samen gestart met het idee om dat ook tot een goed einde te brengen. Zijn beslissing heb ik meteen gerespecteerd - toch was het redelijk ingrijpend. De organisatiestructuur en de manier van werken veranderden, maar we wilden niet dat onze klanten daarvan de gevolgen zouden dragen. Samen hebben we intensief naar een oplossing gezocht, en we zijn daar ook in geslaagd. Dat bevestigt dat Teamleader erin slaagt de juiste mensen aan te trekken. Mensen met een stand-up mentaliteit, intrapreneurship en een zekere verantwoordelijkheidszin.”

Ondernemersgezind België

Dat Teamleader voor andere ondernemers dikwijls een voortrekker is, beschouwt De Wit wel als een compliment “Ik denk dat Teamleader zich onderscheidt door haar goede strategische uitvoering”, vertelt hij daarover. “En daar wil ik mij op blijven focussen, vergezeld door de nodige dosis optimisme. Ik onderneem graag, en begin altijd met evenveel enthousiasme aan de dag. Ik geef wel eerlijk toe dat ik vroeger sterker begaan was met het hooghouden van een bepaalde schijn. Als beginneling wil je jezelf bewijzen. Vroeger trok ik bijvoorbeeld een maatpak aan als ik aan tafel ging met een investeerder. Nu draag en doe ik gewoon waarin en waarbij ik me comfortabel voel. Elke ondernemer moet volgens mij niet zozeer kijken naar de start-up bubble, maar naar zijn eigen agenda. En erop toezien dat hij zichzelf is en dat ook blijft.”

“België een kleine markt? Dat is een cliché dat ondernemers zélf moeten doorbreken”

Over die welbepaalde start-up bubble en het Belgisch ondernemerschap ziet De Wit soms negatieve uitlatingen, wat naar eigen zeggen een spijtige zaak is. “Als bedrijf hebben we geen last van de clichés die me soms om de oren vliegen”, vindt hij. “We zijn een scale-up, maar hebben - in tegenstelling tot wat je vaak leest - bijvoorbeeld geen moeite om over de landsgrenzen heen te kijken. Sowieso waren we gedwongen om dat redelijk snel te doen - we hebben de ambitie om Europese marktleider te worden. Logischerwijs zijn we in meerdere landen actief en hanteren we voor Teamleader een multilokale strategie. Elke markt kent niet alleen een andere taal, maar ook een aparte productgerichte aanpak en een team. Maar ook in België zelf heb je zoveel vrijheid - al 5 jaar lang timmer ik aan de weg van Teamleader zonder veel verantwoording te moeten afleggen. Ja, mensen tewerkstellen is duur maar je krijgt er wel talent en engagement voor terug. In sommige landen ligt de loonkost lager, maar is het personeel minder loyaal. En ik weet niet of dat een betere optie is. Wat ik ook dikwijls hoor, is geklaag over de kleine schaal van België. Het feit dat we een kleine markt hebben, zit vooral in de mensen hun hoofd. Dat is een cliché dat je zelf als ondernemer moet doorbreken, wat wij bij Teamleader doen door vooral naar ons eigen bedrijf en onze eigen groei te kijken. Je kunt veel discussiëren over de verbeteringen die ons land nog kan maken, maar dat heeft geen zin - je verliest er toch enkel tijd door. Daarom houd ik mij simpelweg niet bezig met de negatieveling uit te hangen over dit land. België is echt wel mee en biedt genoeg voor ondernemers, alleen moet je niet toekijken en analyseren wat er kan mislopen. In andere woorden: je moet dingen doen en je geluk soms zelf gaan afdwingen.”