“De grootste SEO-uitdaging voor marketeers is hun management overtuigen dat het een werk van lange adem is”

“De grootste SEO-uitdaging voor marketeers is hun management overtuigen dat het een werk van lange adem is”

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
“De grootste SEO-uitdaging voor marketeers is hun management overtuigen dat het een werk van lange adem is”

Is SEO dood of juist springlevend? De vraag stellen, is ze in feite beantwoorden. Alles begint met goede content maar als niemand deze leest wegens onvoldoende vindbaar, heb je er als auteur of bedrijf ook niks aan. Alvorens je van plan bent de koe bij de horens te vatten: search engine optimization is geen one shot, maar een werk van lange adem waar je pas na verloop van tijd de vruchten van plukt. Bloovi sprak met Kyrill Poelmans, oprichter van het Nederlandse webtexttool dat een handige tool is voor het schrijven van zoekmachinevriendelijke en conversie verhogende teksten en op die manier van elke copywriter en (online) marketeer een SEO-specialist maakt.

Langetermijneffect

“Je merkt wel dat SEO bij de meeste bedrijven op de agenda staat, wat uiteraard positief is. Toch blijft het voor marketing- en communicatieverantwoordelijken vrij lastig om tegenover het management te verdedigen waarom daar zoveel tijd en aandacht aan wordt besteed”, steekt Kyrill Poelmans van wal. “Veel bedrijfsleiders moeten nog overtuigd worden van de blijvende noodzaak ervan. Want dat het een werk van lange adem is, staat buiten kijf.”

Bij online campagnes is de impact meestal direct meetbaar, maar in geval van SEO weet je pas na enkele weken of zelfs maanden welke resultaten je daarmee behaalt. Bovendien is dat vaak niet een-op-een te meten, wat de bewijslast minder tastbaar maakt. Dat maakt dat het voor een marketeer soms een hele uitdaging is om daar van hogerhand voldoende tijd, budget en ruimte voor te krijgen. Men mag het niet vergelijken met bijvoorbeeld een AdWords-campagne waar je als bedrijf onmiddellijk traffic en mogelijks ook leads uithaalt, maar de positieve effecten van SEO - weliswaar op langere termijn - zijn er wel degelijk.”

De aanhouder wint

Ongeacht de grootte van je organisatie is het vooral een kwestie van doorzetten. “SEO heeft geen enkele zin als je daar niet continu mee bezig bent”, bevestigt Kyrill Poelmans. “Wanneer er extra budget moet worden vrijgemaakt voor een online content campagne, blijkt het voor bedrijven relatief makkelijk om meteen een aantal SEO basisstappen over te slaan aangezien die volgens hun redenering van ondergeschikt belang zijn. Nochtans biedt SEO dusdanig veel extra opportuniteiten dat het zonde is als je deze niet zou benutten. Wetende dat deze de slaagkansen van je campagne en dus ook de traffic naar je website aanzienlijk kunnen verhogen.”

"Uiteraard moet je als persoon of bedrijf eerst en vooral heel goed weten voor wie je gaat schrijven. De hamvraag is: welke doelgroepen wil ik met mijn content bereiken?"

“Daarnaast dwingt SEO je om goed na te denken over het onderwerp waarop je gevonden wil worden en hoe je die content gaat opzetten zodat het een set van bij elkaar horende artikels wordt. Dat zorgt ervoor dat Google goed kan begrijpen waar jouw website precies over gaat. De beste tactiek is nog altijd om eenzelfde onderwerp vanuit verschillende hoeken te belichten.”

Een hoge ranking in Google mag echter nooit een doel op zich worden”, waarschuwt Kyrill Poelmans. “Belangrijker dan rankings is het aantal bezoekers op je website en hoeveel mensen jouw artikels ook echt lezen. Een goede ranking helpt altijd om je website goed vindbaar te maken maar persoonlijk heeft een bezoeker daar geen boodschap aan. Die wil alleen een leuk en interessant artikel lezen.”

"Een goede ranking in Google helpt altijd om je website goed vindbaar te maken maar de bezoekers hebben daar persoonlijk geen boodschap aan"

Don’t fool Google

Eigenlijk moet het altijd een combinatie zijn van enerzijds goede SEO en anderzijds sterke, relevante teksten. “Google wordt steeds slimmer in het identificeren van websites die goede content brengen. Finaal is dat nog altijd het doel van een zoekmachine: mensen zo goed mogelijk helpen bij het vinden van de beste match op hun zoekopdracht”, aldus Poelmans.

“Wie vandaag in de top tien terecht komt, mag ervan uitgaan dat hij goede content te bieden heeft”

De oude SEO trucjes kan je maar beter vergeten, want die helpen al lang niet meer om je website goed te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google. “Vroeger kon je Google nog een beetje voor de gek houden, door op een bepaalde manier populaire keywords in je tekst te steken, maar dat die tijden zijn definitief voorbij. Sowieso mag SEO schrijven nooit ten koste gaan van de leesbaarheid van een tekst. Het kan nooit de bedoeling zijn dat een schrijver aan creativiteit inboet doordat hij zich in duizend bochten moet gaat wringen. SEO is voor alle duidelijkheid geen verstoring van je werkproces”, aldus de Nederlandse expert. “Je moet het echt zien als een toevoeging op de manier waarop je werkt waardoor je ook de kansen pakt om uiteindelijk beter gevonden te worden.”

"SEO is voor alle duidelijkheid geen verstoring van je werkproces, je moet het echt zien als een toevoeging op de manier waarop je werkt"

De SEO quick wins

Volgens Kyrill Poelmans komt het er op aan bepaalde zaken goed tegenover elkaar af te wegen. Hij verklaart zich nader. “Stel dat de SEO van je website goed is voor 500 bezoekers per maand en je ziet kansen om - met een resem relevante key words - je ranking in Google flink te verhogen tot een toptien plaats. Als je daarmee twee keer zoveel bezoekers aantrekt, dan kunnen die 500 extra bezoekers jou veel meer ROI opleveren dan dat je pakweg 300 euro uitgeeft aan Google Adwords."

"Vandaar dat ik aanraad om steeds die vergelijking te maken. Waar scoor je goed op? En kan ik de pagina’s en onderwerpen waarmee ik net niet in de toptien sta beter doen scoren door daar nog meer content over te schrijven? Of gewoon door bestaande artikels lichtjes aan te passen? Met Google Analytics en Google Search Console kan je heel goed inzichten verwerven over waar op dat vlak jouw nieuwe kansen liggen. Je ziet dat die bij heel veel bedrijven onbenut blijven om de eenvoudige reden dat ze die denkoefening nooit uitvoeren. Dat is jammer, want met één dag werk kan je al zeer goede resultaten bereiken.”

Mijn advies voor online marketeer is altijd: kijk goed naar hoe je website er nu voor staat en waar mogelijke quick wins zitten op SEO-gebied, zodat je met relatief weinig inspanningen op contentvlak toch nog meer ‘gratis’ verkeer kan genereren. Wat waarschijnlijk nog altijd doeltreffender is dan gewoon pay per click campagnes in te kopen.”

Wil je meer weten over de Content Ranking Index (CRI), een nieuwe functionaliteit binnen webtexttool? Daarmee verwerf je inzicht in hoe jouw site presteert op een set van zoektermen, en kan je meteen ook vergelijken hoe de concurrentie scoort. Altijd handig met het oog op een KPI rapportage aan het management. Neem dan snel een kijkje op de website.

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.