Ziekenhuizen verzamelen tonnen data over hun patiënten, maar die sijpelen slechts mondjesmaat door tot bij de artsen. De Leuvense scale-up LynxCare ontwikkelde software om die vele miljoenen data te minen en de relevante data in één oogopslag beschikbaar te maken voor de dokter. Die technologie leverde LynxCare vorig jaar een nominatie op voor de Rising Star Award van de Technology Fast 50 van Deloitte, nu is het piepjonge bedrijf vanuit San Francisco de VS aan het veroveren. “Binnen een paar jaar vindt iedereen het onverantwoord om patiënten te behandelen zonder ten volle gebruik te maken van alle beschikbare data om de zorg te verbeteren.”

Als we LynxCare-oprichter Georges De Feu aan de lijn krijgen, is het ochtend bij hem in San Francisco. Al een jaar lang pendelen hij en zijn co-founder Dries Hens afwisselend tussen België en de Verenigde Staten. Het gaat hard voor LynxCare. Wat amper drie jaar geleden begon als een proefproject in het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) is ondertussen uitgebreid naar acht andere ziekenhuizen. In België en in de Verenigde Staten.

Want overal ter wereld kampen ziekenhuizen volgens Georges De Feu en Dries Hens met hetzelfde huizenhoge probleem: ze verzamelen enorme hoeveelheden data, waar vervolgens niets mee gebeurt. “We hebben een achtergrond in de farmasector en de medische wereld. Overal waar we kwamen, hoorden we van artsen dezelfde bijna gefrustreerde reactie: ziekenhuizen weten in theorie heel veel over hun patiënten, maar in de praktijk blijkt het onmogelijk om deze data efficiënt te gebruiken om de zorg te verbeteren. Ziekenhuizen verzamelen data, maar het op grote schaal analyseren van die data blijkt een grotendeels manueel huzarrenstukje – zelfs binnen afdelingen binnen een en hetzelfde ziekenhuis.

"In deze digitale tijden is het ronduit onaanvaardbaar om géén beroep te doen op de data die voorhanden zijn"

“Artsen varen grotendeels blind. Ze moeten op hun kennis en ervaring berusten om een ingreep uit te voeren of een behandeling voor te stellen. In het AZ Delta werken we samen met de dienst cardiologie en het diensthoofd dokter Dujardin. Als je weet dat één op tien patiënten binnen het jaar na een cardiologische ingreep sterft, is het toch cruciaal om te weten welke patiënten overlijden en waarom ze overlijden. De data hieromtrent zit vast in de wirwar van verslagen en informatie systemen en er zijn vandaag tijd nog middelen om deze data efficiënt in te zetten.

In deze digitale tijden is het ronduit onaanvaardbaar om géén beroep te doen op de data die voorhanden zijn. Artsen willen weten welke factoren het succes van een behandeling bepalen. Ze willen inzichten halen uit al die data, om de zorg voor hun patiënten continu te verbeteren.”

Artificiële intelligentie loslaten op het data lake

LynxCare heeft software ontwikkeld die alle data waarover ziekenhuizen beschikken ontleedt. “We bundelen alle data die ziekenhuizen hebben – over afdelingen en systemen heen – in één gigantisch data lake”, legt Georges De Feu uit. “Vervolgens gaan we al die data minen. We laten er artificiële intelligentie op los om er alle relevante gegevens voor de behandeling van een patiënt uit te halen. Die bundelen we en stellen we ter beschikking van de artsen.”

“Stel dat een arts een orthopedische operatie moet uitvoeren. Nu moet hij voor die ingreep voortgaan op de antwoorden van de patiënt, op zijn parate kennis en ervaring”, in het beste geval op basis van goed gestructureerde notities van de vele voorgaande consulten. Met onze software kan een arts op een snelle, betrouwbare manier alle data minen die een invloed hebben op het resultaat van de ingreep. Heeft de patiënt voorgaande operaties achter de rug? Heeft hij implantaten? Neemt hij medicijnen? Zijn er symptomen van osteoporose? Al die data maken we in één oogopslag beschikbaar voor het optimaliseren van de zorg.”

Minder papierwerk, meer patiëntenzorg

LynxCare wil van artsen opnieuw fulltime artsen maken, benadrukt Georges De Feu. “Veel dokters zijn gefrustreerd omdat ze zoveel tijd verliezen aan papierwerk. Daar passen wij een mouw aan. Ze moeten niet meer grasduinen in dossiers. Die informatie rolt gewoon uit hun computer.”

"De tijdswinst is enorm. Een mens zou minsten 15 jaar bezig zijn om diezelfde data te verwerken"

Bij het AZ Delta hebben we 48 miljoen datapunten – uit consultatieverslagen, laboverslagen, onderzoeken, studies,… - op drie dagen tijd beschikbaar gemaakt door al die data te minen met artificiële intelligentie. We hebben het eens uitgerekend: een mens zou minstens vijftien jaar bezig geweest zijn om diezelfde data manueel te minen. De tijdswinst is enorm. Artsen krijgen opnieuw de handen vrij om te doen wat ze graag doen en waar ze goed in zijn. En al deze dat is nu beschikbaar, analyseerbaar, om de zorg continu te verbeteren.”

“Maar de allergrootste winst is voor de patiënten. Ze krijgen niet alleen artsen die meer tijd voor hen vrij kunnen maken, ze krijgen ook artsen die beter geïnformeerd en beter voorbereid zijn. Die nog altijd terugvallen op hun ervaring en hun kennis, maar ondersteund met betrouwbare data uit hun centrum. Die veel beter kunnen inschatten welk resultaat een bepaalde behandeling of een bepaalde ingreep geeft, en die nadien ook snel kunnen bijsturen en optimaliseren waar nodig. Data kunnen de zorg énorm verbeteren.

Van Leuven naar San Francisco

Een jaar geleden haalde LynxCare 1,2 miljoen euro op om richting San Francisco te trekken. Dankzij het Prins Albertfonds en Belcham heeft de scale-up er een business manager, Elke De Witte. Voordien deed zij haar post-doctoraat aan een van de gekendste medische centra in die regio UCSF Medical. De selectie voor Alchemist, een van de grootste en belangrijkste acceleratoren van Silicon Valley, deed het Amerikaanse avontuur helemaal in een stroomversnelling belanden.

“We hebben juist DemoDay achter de rug, waarbij we mochten pitchen voor de belangrijkste investeerders van de Valley”, blikt Georges De Feu terug. “We zitten stilaan aan onze laatste maand bij Alchemist. We willen België en Europa zeker niet opgeven, maar de Verenigde Staten hebben natuurlijk een paar grote voordelen. Het is een immense markt met één zorgsysteem, één taal,… Dat maakt het voor bijzonder schaalbare technologie als de onze natuurlijk extra aantrekkelijk.”

De Rising Star als ijsbreker

De nominatie voor de Rising Star Award van de Technology Fast 50 van Deloitte was een belangrijk breekijzer om bij Amerikaanse bedrijven een voet tussen de deur krijgen, vertelt Georges De Feu. “De award heeft ook buiten België bekendheid en uitstraling, en onze nominatie heeft ons zeker geholpen. Het is geregeld een ijsbreker gebleken. Het heeft ons op de radar gezet bij klanten en investeerders.”

“We merken ook dat we geregeld opduiken in lijstjes à la ’10 startups to look out for’. Voor de opstellers van die lijsten is de Rising Star Award een belangrijke inspiratiebron. Een nominatie is een kwaliteitslabel.”

Ben jij benieuwd wie de genomineerden zijn van Deloitte’s 2018 Technology Fast 50 en Rising Star? Ontdek het via deze link.