Consumenten zoeken naast pure prijspromoties steeds meer naar inspirerende belevingscontent

Consumenten zoeken naast pure prijspromoties steeds meer naar inspirerende belevingscontent

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Consumenten zoeken naast pure prijspromoties steeds meer naar inspirerende belevingscontent

Belgen zijn gehecht aan hun promotiefolders. PromoButler begon die tien jaar geleden als eerste digitaal te verzamelen. Ondertussen jagen elke maand twee miljoen bezoekers via de website op koopjes. PromoButler nam voor zijn tiende verjaardagsfeest de brand publishers van Gicom onder de arm, naast een eigen PromoZine lanceren ze ook ook een gloednieuw InfoZine vol belevingscontent te lanceren. “Moderne retailers willen hun klanten ondersteunen en inspireren, ze willen een strik rond hun promoties doen.”

Met PromoButler en Gicom slaan twee pioniers in hun vakgebied de handen in elkaar. PromoButler biedt retailers al tien jaar een platform aan om hun promotiefolders online te verspreiden. In een tijd waar papieren folders nog dé regel waren, begon PromoButler die digitaal te verzamelen en aan te bieden. Consumenten kunnen zich inschrijven om een eigen pakket aan folders en promoties samen te stellen, en zo een gepersonaliseerd aanbod te ontvangen via e-mail.

Twee miljoen bezoekers

We zijn de voorbije tien jaar fors gegroeid”, legt CEO Mark Lens uit. “Elke maand bekijken twee miljoen bezoekers de aanbiedingen op onze website, en al meer dan 300.000 mensen krijgen een zelfgekozen pakket aan folders en promoties via mail toegestuurd. Ondertussen gebruikt 75 procent van de retailers in België onze website om hun aanbiedingen te promoten. Lidl, Dreamland, Brico,…, het zijn allemaal trouwe klanten van PromoButler.”

"Ondertussen gebruikt 75 procent van de retailers in België onze website om hun aanbiedingen te promoten"

Belgen blijven gehecht aan hun folders, maar we hebben de laatste tien jaar wel een duidelijke verschuiving gezien van papier naar online. Hoeveel mensen hebben een sticker op hun brievenbus dat ze geen promotiefolders willen? En die 300.000 spontane opt-ins van gebruikers die via onze website promotiepakketten via e-mail willen ontvangen, zijn ook een teken aan de wand. Duurzaamheid is één van de kernwaarden van PromoButler: door folders en promoties digitaal aan te bieden, hebben we de voorbije tien jaar heel wat bomen kunnen redden.”

Voorlopers in content marketing

Het sprak voor zich dat het nieuwe magazine waarmee PromoButler zijn tiende verjaardag viert een digitaal magazine moest zijn. Dat past in het DNA van het bedrijf. Daarvoor ging het in zee met het Antwerpse contentbureau Gicom. Nog zo’n pionier in zijn vakgebied.

“Gicom bestaat al 38 jaar, wij deden al aan content marketing lang voor iemand er voor het eerst die term opplakte”, legt COO Ine De Parade uit. “De oprichters zijn al die jaren de drijvende kracht achter Gicom. Ze zijn nog elke dag op kantoor, en nog altijd even gepassioneerd door brand publishing.”

Eerste eigen digitale publicaties

Voor PromoButler zijn de digitale magazines die het samen met Gicom gaat maken een primeur. “Het is de eerste keer dat we een eigen digitale publicatie lanceren”, verduidelijkt Patricia Verbovsek, COO bij Netmedia Europe, het bedrijf boven PromoButler en wepublish. “We doen dat met een dubbel doel. We geven onze klanten een extra online medium om hun communicatie te versterken en te optimaliseren, en we kunnen de bezoekers van onze website tegelijkertijd extra veel promoties en inspiratie aanbieden.”

PromoButler lanceert meteen twee digitale publicaties. “Om te beginnen, zullen we vier keer per jaar een PromoZine maken. Een manier om onze klanten en bezoekers extra te soigneren, met een spervuur aan speciale promoties. Met dat PromoZine begeven we ons op redelijk vertrouwd terrein, we borduren voort op de website.”

“Daarnaast roepen we ook een InfoZine in het leven. We mikken daarbij vooral op belevingscontent. Retailers die dat nu al doen – Lidl neemt bijvoorbeeld ook recepten op in zijn promotiefolders – boeken daar heel goede resultaten mee. Je boort een nieuwe doelgroep aan, voorbij de pure koopjesjagers, en je bouwt een andere band op met je bestaande klanten. Er zijn ook bedrijven en merken die niet met folders werken, die kunnen we dankzij de twee nieuwe concepten toch in de verf zetten. ”

Eén vlag

PromoButler en Gicom zijn volop aan het brainstormen over de content van de digitale magazines, die natuurlijk ook zal afhangen van wat de adverteerders willen. Nog dit jaar willen ze een eerste editie van het InfoZine publiceren. “De naam, de look and feel en de cover liggen min of meer vast”, verduidelijkt CCO Nancy van der Velden. “We willen de content duidelijk scheiden van de promoties, maar tegelijkertijd consistentie en herkenbaarheid brengen in beide magazines. De kleuren zullen bijvoorbeeld verschillen, maar beide magazines zullen bij de lezers meteen hetzelfde belletje doen rinkelen. Verschillend, maar toch duidelijk onder dezelfde vlag.”

De ‘geëditorialiseerde’ folders zitten alleszins in de lift. Steeds meer merken willen meer doen dan alleen maar producten aanbieden. Ze willen hun klanten, of het nu hobbykoks of doe-het-zelvers, centraal zetten en niet hun producten. Dat doen ze door de klant te inspireren en te ondersteunen. Eigenlijk doen we met het InfoZine een heel grote, mooie strik rond de promoties van de adverteerders.”

Gedrag capteren en content doseren

Gicom is gegroeid vanuit papieren magazines, maar zag als één van de eersten belangrijke voordelen in digitale magazines. In 2010 brachten ze hun eerste digitale magazine uit. “De mogelijkheden schieten intussen de hoogte in. We kunnen experimenteren met verschillende formaten, video’s integreren, gebruikers vragen om hun eigen recepten te delen, kortom het magazine veel interactiever maken. Het magazine is niet ‘klaar’ op het moment dat het van de drukpersen rolt, een digitaal magazine kan voortdurend blijven leven.”

"Bij een papieren folder is het altijd een beetje koffiedik kijken wat nu precies het effect is. Wij hebben de tools om de impact van de digitale promoties continu gedetailleerd te tracken"

Bij PromoButler zien ze nog een tweede belangrijke troef aan een digitaal magazine. “Bij een papieren folder is het altijd een beetje koffiedik kijken wat nu precies het effect is. Wij hebben de tools om de impact van de digitale promoties continu gedetailleerd te tracken. Dat zullen we ook bij de digitale magazines doen. Adverteerders weten zwart op wit wat hun ROI is.”

“Het laatste jaar hebben we ook fors ingezet op machine learning. We capteren het gedrag van de bezoekers van onze website, en we kunnen onze content daar steeds beter op afstemmen. We gaan steeds nauwkeuriger weten welke bezoekers pure koopjesjagers zijn en welke bezoekers een echte beleving wensen. Zo kunnen we gedoseerd en gericht de content tonen waar ze naar op zoek zijn. Een dergelijke aanpak gaat de impact van deze twee nieuwe concepten alleen maar verhogen.”

Meer weten over het PromoZine en InfoZine van PromoButler? Meld je dan aan via deze link en ontdek hoe jij jouw consument kan bereiken op een inspirationele manier.

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.