In z’n nieuwe biografie ‘Finding My Virginity’, beweert Branson al meer dan 25.000 pitches gehoord te hebben. De man weet dus wel het een en ander over pitchen. Volgens hem is dit het geheim van een goede pitch.

Kort en krachtig

“De beste ideeën moeten niet altijd vergezeld worden van gedetailleerde financiële plannen of ingewikkelde businessvoorstellen,” vertelt Branson. “Soms kan je ze al uitschrijven op de achterkant van een bierviltje… Als jouw uitgeschreven idee niet past op een envelop, is het waarschijnlijk een slecht idee. Hou het kort, scherp, maar toch volledig.”

Volgens Branson willen investeerders eerst en vooral ‘the bigger picture’ zien voor ze de details willen weten. Een goed storyteller begint met de grote lijnen, details volgen dan later wel. “Jouw hoofdidee moet je ondersteunen door drie of vier korte, simpele boodschappen. Dat alles moet passen op een envelop, bierviltje of een servetje.”

Idee op een bierviltje

Hij haalt daarbij de anekdote aan met Brett Godfrey, die in 1999 de CFO van Virgin Express was. Als Australiër die in Engeland leefde, kreeg heimwee naar zijn thuisland en wou er graag terug gaan wonen. Het is zo dat Godfrey het idee kreeg om Virgin naar Australië te halen.

Hij besloot zijn idee aan Branson te pitchen. Toen hij belde naar Branson, vroeg Godfrey of hij soms - letterlijk - een minuut de tijd had om naar zijn voorstel te luisteren. Zijn idee had hij genoteerd op een bierviltje.

Toen Godfrey zijn plannen uit de doeken deed, zag Branson er onmiddellijk brood in. Hij vroeg voor een meer gedetailleerd plan, dat Godfrey hem ook bezorgde. Het plan zat goed in elkaar, dus gaf Branson groen licht. In 2000 werd Virgin Blue opgericht, met slechts twee vliegtuigen in haar vloot. Vandaag is het de tweede grootste luchtvaartmaatschappij in Australië, en leeft het verder onder de naam Virgin Australia Airlines.

Ga jij het advies van Branson opvolgen? 

Bron: Richard Branson Blog - “Alberto Hazan e Richard Branson" by Daniela Zoppi is licensed under CC BY SA 3.0