Jaar na jaar groeit de Belgische e-commercemarkt met double digit-cijfers en niemand die eraan twijfelt dat deze positieve trend nog een hele poos zal aanhouden. Steeds meer landgenoten hebben de smaak van het online shoppen te pakken, en trekken daarvoor hun portemonnee alsmaar vaker open. Ter illustratie: in 2017 spendeerden we meer dan 10 miljard euro aan aankopen via webshops. Hoe ziet de toekomst van e-commerce eruit? Dat vind je in dit e-book terug

De taart mag dan wel steeds groter worden, de buitenlandse e-commercereuzen die het langst aan tafel zitten, blijven veruit de grootste slokoppen. Maar tegelijkertijd zien we ook het aantal online aanbieders in ons land groeien, in 2017 was dat met 25 procent tot ruim 20.400 Belgische webwinkels. Dat die stijging zich hoofdzakelijk situeert in het microsegment, zijnde e-tailers met een jaaromzet lager dan 100.000 euro, kan mogelijks verklaard worden doordat alsmaar meer fysieke winkels - ook kleinere - kiezen voor een omnichannel-strategie.

Klein of groot, wie de hoge verwachtingen van de digitale consument vandaag niet kan inlossen, is een vogel voor de kat. De uitdagingen voor de e-commerce markt zijn alleszins gigantisch groot. Dat komt doordat de digitale consument - al jaren verwend door de Amazons, Zalando’s en Coolblues van deze wereld - uitermate veeleisend is. Die bestelt enkel nog bij webshops die veel verder gaan dan louter producten verkopen en hem een onvergetelijke customer experience kunnen bieden. Met zijn hoge eisen drijft hij de online aanbieders ook op logistiek vlak tot het uiterste, en dan nog liefst aan scherpe prijzen.

Hoe je competitief kan worden en blijven in de sterk concurrentiële markt die e-commerce is, kom je allemaal te weten in dit inspirerende ebook.