Microsoft-CEO Satya Nadella heeft het technologiebedrijf uit Redmond een nieuw elan gegeven. De glorieperiode die het technologiebedrijf onder Bill Gates kende, brokkelde af nadat Steve Ballmer de teugels in handen had. Maar Nadella lijkt erin te slagen om Microsoft compleet heruit te vinden. Niet alleen financieel gaat het het technologiebedrijf voor wind, ook de werkcultuur is drastisch veranderd. In een interview met FastCompany legt Nadella uit welke veranderingen hij doorvoerde binnen Microsoft. Een blik op de managementstijl van een van de meest succesvolle CEO's van het moment:

Nadella verbaast vriend & vijand

Dat Nadella tot een rijtje van absolute top-CEO’s behoort staat buiten alle kijf. Als je de cijfers analyseert, heeft de Microsoft-topman in amper 3,5 jaar de marktwaarde van het technologiebedrijf met 250 miljard dollar doen toenemen. Dat is meer dan de gecombineerde groei in marktwaarde van Uber, Airbnb, Netflix, Spotify, Snapchat én WeWork in dezelfde periode. Een ongelofelijk resultaat waar slechts enkele CEO’s zoals Cook, Bezos & Zuckerberg over kunnen meespreken. Los van de marktwaarde gooien ook de producten van Microsoft steeds meer hoge ogen. Wat een paar jaar geleden nog wishful thinking was, is vandaag realiteit. Zo haalt de Microsoft Surface tegenwoordig een hogere klantentevredenheidscore dan de Apple iPad. Een straffe stoot. Meer zelfs: volgens insiders wist Satya Nadella vriend én vijand te verbazen met deze resultaten. Zelfs senior executives die deel uitmaken van het Microsoft bestuur hadden niet verwacht dat het zo’n vaart zou lopen.

De Surface Pro

De succesformule van Nadella? Tijdens een interview met Fast Company kwamen enkele straffe karaktertrekken van de nieuwe Microsoft-topman naar boven die ongetwijfeld een rol spelen in de steile opgang die Microsoft momenteel doormaakt. We hebben de opvallendste voor je samengevat.

Een compleet andere managementstijl

"Bill Gates & Steve Ballmer waren niet de personen die het kantoor binnenliepen en mensen complimentjes gaven over hun werk," legt Nadella uit aan FastCompany. Het ging eerder als volgt: "Ik ga je 20 dingen vertellen die fout zijn gelopen door jou." Toch vindt Nadella die directe manier van communiceren niet slecht. Het is net daarom dat Bill Gates nog steeds adviseur is bij Microsoft en feedback geeft op producten. Maar het verschil in managementstijl kan niet groter zijn. Zo is Nadella veel voorzichtiger en hecht hij enorm veel belang aan empathie. "Je moet begrijpen wat bepaalde personen drijft, waarom ze doen wat ze doen en wat ze boeiend of frustrerend vinden," zegt Nadella.

Volgens de Microsoft-topman is die aanpak succesvol op de werkvloer, maar ook erbuiten. Zo past Microsoft die filosofie ook steeds meer toe op producten. Microsoft moet alsmaar relevanter zijn voor verschillende doelgroepen. Een voorbeeld is dat mensen met een bepaalde handicap ook Microsoft-producten vlot moeten kunnen gebruiken, net zoals iedereen. Die aanpak zorgde voor een nieuwe wind waardoor de cultuur binnen Microsoft ook een drastische wending kreeg. Mensen moeten er minder over eieren lopen, en er meer focus is op wat de klant écht wil.

Het belang van fantastische mentoren

"Ik heb ongelofelijk veel geleerd toen ik het aanbod van Netflix-CEO Reed Hastings aanvaardde om Netflix-meetings bij te wonen," vertelt Nadella. "Ik werkte al heel mijn leven bij Microsoft en zag dat als een handicap. Dankzij Reed (toen actief in de raad van bestuur bij Microsoft) heb ik kunnen proeven van de manier van werken bij Netflix, waar beslissingen erg snel worden genomen op basis van nieuwe data." Nadella, toen topman van Microsoft Bing, was een tijdje bij tal van Netflix-meetings aanwezig en keek zijn ogen uit. Later, toen hij Microsoft Azure moest leiden, stopte hij met het bijwonen van de meetings, maar implementeerde hij veel van deze learnings toen hij werd gekozen als Microsoft CEO.

Tegen de stroom inzwemmen

De eerste keer dat Satya Nadella als Microsoft CEO op een podium stond, was toen hij bekend maakte dat hij een gloednieuwe versie van Microsoft Office voorstelde die specifiek gemaakt was voor Apple's iPad. Er was geen grootser gebaar mogelijk om een nieuw tijdperk in te luiden dan op die manier. "Microsoft gaat niet langer over het feit dat je één apparaat moet gebruiken. Wij willen relevant zijn op eender welk apparaat of platform," verduidelijk de Microsoft-topman aan FastCompany. Een schril contrast met het verleden, toen Microsoft de grenzen van het ecosysteem streng bewaakte. Door innovatieve versies van Word, Excel en PowerPoint te lanceren op de iPad -zelfs voor deze features op Microsoft tablets beschikbaar waren- toonde aan dat het technologiebedrijf een fundamenteel nieuwe richting had ingeslaan. Deze gedurfde zet van Nadella toont daadkracht en is een statement dat onmiddellijk aangeeft waar het nieuwe Microsoft precies voor staat.

Nadella was daarom ook niet beroerd om Microsofts befaamde 'mission statement' aan te passen. Bill Gates uitte het destijds als "een pc op elke bureau en in elke huiskamer met daarop Microsoft software." Nadella paste deze visie aan naar "Elke persoon en elke organisatie op deze planeet helpen om meer te kunnen bereiken." De dagen dat Microsoft (niet altijd even succesvol) op elke trend sprong zijn daarmee ten einde. Het nieuwe Microsoft krijgt daardoor een strategischere focus en kiest enkel om in te zetten op specifieke dingen die hun mission statement versterken.

Leren uit je fouten is belangrijker dan falen

Iedereen herinnert zich wellicht de losgeslagen AI-chatbot Tay van Microsoft, die op Twitter stevig van leer trok en racistische opmerkingen de digitale ether in slingerde. Menig CEO zouden zo'n voorval snel in de kiem smoren door de verantwoordelijke met de vinger te wijzen -en misschien zelfs ontslaan- en het project stop te zetten. Niet Satya. Naar verluidt was hij diegene die het net opnam voor het specifieke Microsoft-team die de Twitter-bot had gemaakt. "Soms is het nodig om mensen te steunen wanneer iets is foutgelopen", vindt Nadella.

Op een dag tijd ging de bot van kwaad naar erger toen hackers zo'n 96.000 racistische tweets in zijn richting stuurden. "In de ochtend was de bot nog een slimme uitvinding, tegen de avond was dat een pak minder," getuigt Lili Cheng -het hoofd van Microsofts FUSE Labs- aan FastCompany. "Satya was heel lief voor ons team. Hij vertelde ons dat we moesten doorbijten en dat hij er voor hen was ondanks alle commotie," aldus Chen. Kort daarna lanceerde Microsoft een nieuwe bot Zo, die sterk op Tay leek, maar dan zonder de mogelijkheid dat internet trolls het gedrag van de bot zouden kunnen beïnvloeden.

"Het belangrijkste is dat we leren uit fouten en daardoor een pak slimmer worden," klinkt het bij Nadella. Meer weten over de nieuwe koers van Microsoft onder Nadella? Het volledige interview van FastCompany kan je hier lezen.