Chamath Palihapitiya kwam in 2007 aan boord bij Facebook en schopte het tot Vice President User Growth. “Ik heb spijt van de rol die ik bij het bedrijf heb gespeeld. We hebben iets gebouwd dat onze maatschappij uit elkaar drijft en de manier waarop we met elkaar omgaan negatief beïnvloed.”

Palihapitiya deed de bekentenis tijdens een interview bij de Amerikaanse Stanford Universiteit. “Wat ik jullie kan adviseren,” vertelde hij de studenten, “is dat je sociale media - niet alleen Facebook - het best links laat liggen. We laten ons drijven door likes, hartjes en shares. Dopaminekicks die puur te maken hebben met het nastreven van korte geluksmomenten die eigenlijk niets betekenen hebben,” vertelde de ex-Facebook topman. “Dit gedrag heeft een duidelijke invloed op de manier waarop onze maatschappij werkt en de manier waarop we met elkaar omgaan. Het is een tijdperk waar foutieve informatie, eigenbelang en disinformatie de plak zwaaien. Dit is geen Amerikaans probleem - en het is ook niet de schuld van de Russen - het is een wereldwijd probleem.”

Tijdens zijn uitleg geeft Chamath Palihapitiya een voorbeeld van hoe fout het tegenwoordig kan gaan. “In India werden berichten rondgestuurd over zogenaamde kidnappers. Het resultaat: 7 onschuldige doden. “Weet je, ik gebruik geen sociale media meer, en mijn kinderen blijven al helemaal weg van die shit,” klonk het overtuigend.

Ondanks dat Facebook en consoorten volgens Palihapitiya ook voor veel positieve zaken in de wereld gezorgd hebben, is er ook iets enorm fout aan de hele sociale media-hype. “We hebben immers we een tool gecreëerd waar enkele slechte actoren de macht krijgen om het grote hoeveelheden mensen te bespelen, en ze aan te zetten om op een bepaalde manier te handelen. Het is echt een barslechte evolutie.”

Naast Palihapitiya uitte ook Facebook-investeerder van het eerste uur Sean Parker zijn bedenkingen bij sociale media. Zij staan niet alleen. Steeds meer mensen uit de technologiesector en daarbuiten klagen de manier aan waarop Facebook aan psychologische beïnvloeding doet. Onlangs hadden we bij Bloovi een gesprek met webpsychologe Nathalie Nahai, die tijdens het interview ook haar bezorgdheid uitte over de stijgende macht van sociale netwerken.

Ook een ex-productmanager bij Facebook, Antonio Garcia-Martinez, klapte uit de biecht en gaf toe dat Facebook publiekelijk liegt over de manieren waarop ze data verzamelen en personen nu al beïnvloeden. Martinez schreef er zelfs een boek over - Chaos Monkeys - over zijn bezigheden bij het sociale netwerk.

In tijden waarin social media een cruciale rol speelt in het verspreiden van fake news (met alle gevolgen van dien) en het beslechten van presidentsverkiezingen komt de macht van sociale media steeds meer onder vuur te liggen. De oproep van Palihapitiya komt dus op het juiste moment. De vraag is of mensen er gehoor naar zullen hebben.

Bron: De Morgen