Neil Armstrong en Buzz Aldrin werden in één klap wereldberoemd toen ze op 21 juli 1969 als eersten voet zetten op het maanoppervlak. Na de eerste maanlanding waren er nog tien astronauten die die eer mochten delen. Maar sinds 1972  heeft geen ziel het maanoppervlak van dichtbij gezien. Het werd stil rond ruimtemissies richting de maan. Bijzonder stil. Tot nu.

Google wil exploratie van de ruimte nieuw leven inblazen

Google wil de race naar de maan nieuw leven inblazen en heeft daarom haar schouders gezet onder de Lunar X Prize competitie. Een wedstrijd voor wetenschappers, ingenieurs en studenten waarbij verschillende teams proberen om een raket naar de maan te sturen. Het team dat als eerste in het opzet slaagt, krijgt 20 miljoen dollar. De tweede krijgt 5 miljoen dollar toegestopt. Daarnaast is er ook nog 5 miljoen dollar aan diverse prijzen te verzamelen.

Google’s doel: het inspireren van ingenieurs, wetenschappers en innovators van over de hele wereld om goedkope manieren te bedenken om de ruimte verder te exploreren.De teams moeten de technologie te bouwen én genoeg geld te verzamelen om hun missie te voltooien.

> Naveen is dé keynote spreker op WebTomorrow 2017. Zijn visie en een de think big mentaliteit, dat is wat hij de WebTomorrow bezoekers wil bijbrengen liet hij al weten. 

Van 16 teams zijn er intussen nog maar enkele overblijvers. De finalisten moeten een raket richting de maan sturen, waarna ze een landing craft minstens 500 meter moeten doen afleggen op het maanoppervlak. Dat alles moet in hoge kwaliteit gefilmd worden én live doorgestuurd worden naar de aarde. Hun doel: hun missie afronden voor het einde van 2017. De tijd dringt.

Een immigrant zonder bezittingen: nu ondernemer die raketten naar de maan stuurt

Ondernemers die het meest tot de verbeelding spreken zijn niet diegenen die blindelings geld nastreven, maar wel diegenen die dromen najagen. Die doorgedrevenheid is waar innovatieprocessen welig tiert. Een van dé ondernemers die in dit plaatje passen (naast soortgelijke ondernemers zoals Elon Musk, Steve Jobs en Richard Branson) is Naveen Jain, de founder van het bedrijf Moon Express - een van de vijf finalisten van Google’s Lunar X Prize. Het bedrijf nam al de Landing Prize (ter waarde van één miljoen dollar) én de Imaging Prize (250.000 dollar) voor zijn rekening en is goed op weg om als een van de allereersten te eindigen in de competitie. Ook bij het NASA’s Innovative Lunar Demonstration Data Program kaapte het bedrijf 500.000 dollar aan prijzengeld weg.

Hoe ongelofelijk het verhaal van deze X Prize ook is, het verhaal van Naveen Jain is dat ook:

“Ik ben steeds een dromer geweest. Ook toen ik naar de VS kwam met amper 5 dollar in mijn zakken stopte ik niet met dromen. Integendeel. Mijn doel is om het leven van mensen zoveel mogelijk positief te beïnvloeden,” zegt Jain. “Daarom heb ik besloten om het energieprobleem waarmee onze aarde kampt aan te pakken. Een gigantisch doel. Sommigen noemen me zelfs geschift. Maar ik geloof dat er iets aan kan worden gedaan.”

“Onze aardse problemen zijn eigenlijk makkelijk op te lossen. De ruimte heeft immers alle ingrediënten om onze huidige conflicten te ontmijnen. Een superkleine hoeveelheid maanstof - dat vol zit met het element Helium 3 - kan de energiecapaciteit van de aarde voor een volledig jaar voorzien."

> Bekijk alle tot dusver bekend gemaakte WebTomorrow 2017 sprekers. 

"Als ik kan landen op de maan, dit stof kan verzamelen én terug naar de aarde kan brengen… Stel je eens voor welke impact dat kan maken voor het leven op aarde,” vertelde Jain gepassioneerd aan regisseur J.J. Abrams.

Zelf heeft Naveen een groot aandeel in het succes van Moon Express. “Bij onze recente kapitaalinjectie van 20 miljoen dollar hebben we veel te danken aan Naveen,” vertelt Moon Express CEO Bob Richard. “Naveen investeerde zelf, maar heeft ook een pak andere investeerders kunnen overtuigen om een duit in het zakje te doen,” vertelde Richards aan Space News.

Intussen harkte Moon Express al 45 miljoen dollar aan investeringen bij elkaar en kon het ook rekening op de steun van het investeringsfonds van PayPal-founder Peter Thiel en andere prominente investeerders.

“Ondanks dat we goed bezig zijn is het niet ons doel om Google’s X Prize te winnen,” zegt Naveen. “Het zou een mooie mijlpaal zijn, maar is slechts icing on the cake.”

Tijd voor een nieuw tijdperk in de ruimtevaart

Met onze nieuwe kapitaalinjectie van 20 miljoen dollar hebben we nu alle resources om naar de maan te gaan,” zegt Moon Express’ CEO Bob Richard. “Het is ons doel om de sociale én economische invloedssfeer van de aarde naar de maan te brengen. Wij zien de maan als ons achtste continent en zijn klaar om een nieuw tijdperk van maan exploratie te lanceren. Zodat een nieuwe generatie van ingenieurs, wetenschappers en ondernemers binnenkort ook hun expertise naar de maan kunnen brengen.”

foto: shutterstock.com

Naveen Jain ziet de huidige periode rooskleurig in voor de ruimtevaart. De technologische ontwikkelingen maken het mogelijk voor Moon Express om landers én raketten te bouwen die een pak goedkoper zijn dan de doorsnee prijzen die gehanteerd worden in de ruimtevaart. “De lanceringskost van een Falcon 9 raket (een raket van Elon Musk's bedrijf Space X) lanceren kost al snel 50 miljoen dollar,” zegt Naveen. De kleinere raketten van Moon Express kunnen een maanmissie lanceren voor minder dan 5 miljoen dollar aan lanceringskosten. Een groot verschil als je weet dat een gemiddelde lanceringsprijs rond de 100 miljoen dollar per lancering ligt.

Moon Express heeft al toestemming gekregen van de Amerikaanse  regering voor de lancering van een ruimtemissie. Ook de maanlander is klaar. Het enige wat Moon Express nog niet heeft is een raket die grondig is getest. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op het bedrijf Rocket Lab uit Los Angeles. Op zich geen probleem, maar aangezien de lancering in Nieuw-Zeeland zou doorgaan én de regering daar nog geen groen licht heeft gegeven, zijn nog geen testvluchten kunnen doorgaan. Als Moon Express een rol van betekenis zou willen spelen in Google’s X Prize dan moet het vaart stoppen achter de lancering. Die moet immers voor 2017 gebeuren om kans te maken op de hoofdprijs van 20 miljoen dollar.

Benieuwd of Naveen het voor elkaar zal krijgen? Dan heb je geluk. Naveen komt de vorderingen van zijn project op 8 juni uit te doeken doen op het Bloovi event WebTomorrow in Gent. Naveen zal je dan alles vertellen over de vorderingen van Moon Express, zijn ondernemersverhaal én toekomstvisie voor de wereld. Kortom: een buitenkans om deze topper in levende lijve te zien!