Hoe cloud computing en machine learning steeds meer ingang vinden in de wereld van digitale fotografie:

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Hoe cloud computing en machine learning steeds meer ingang vinden in de wereld van digitale fotografie:

Met de intrede van de digitale camera brak voor fotografen een heel nieuw tijdperk aan. Vanaf dat moment hoefden zij niet langer de donkere kamer in te duiken om vol spanning het eindresultaat van hun ‘derde oog’ te kennen. Technologieën zoals cloud computing en machine learning steken steeds meer de kop op. Veel minder enthousiast zijn de nostalgische fotografieliefhebbers, zij vinden de ‘shift to digital’ maar niks en betreuren het verdwijnen van wat zij de ‘echte fotografie’ noemen. Onterecht, vindt beroepsfotograaf Kris Van de Sande. “Het is allemaal veel makkelijker en toegankelijker geworden, dat zeker, maar een goede fotograaf ziet nog altijd dingen waar anderen geen oog voor hebben. En die eigen stijl kunnen ze bij de nabewerking nog verder uitvergroten.

Van je passie je beroep maken

“Nabewerking is noodzakelijk voor elke foto”, klinkt het stellig. En Kris Van de Sande (31) kan het weten. Sinds hij in 2011 van zijn passie zijn beroep maakte, bouwde deze gepassioneerde commercieel fotograaf uit Antwerpen met zijn digitale camera een indrukwekkend klantenportfolio op. Op de lange lijst met referenties staan heel wat klinkende namen uit binnen- én buitenland. “Mijn opdrachten zijn heel divers: de ene dag ben ik in een pretpark beelden aan het schieten voor een klant, een andere keer word ik door een bedrijf gevraagd om corporate headshots of ergens op locatie een campagnebeeld te maken.”

Vijftien jaar geleden ontdekte hij zijn passie voor fotografie. Het eerste toestel waar hij mee aan de slag ging, was een digitale camera met floppy disk. “Met een maximale opslagcapaciteit van tien foto’s die dan ook nog eens de laagste resolutie hadden, niet veel groter dan een postzegel”, herinnert hij zich goed. “Toen kon je je foto’s enkel maar met Photoshop nabewerken. Op het moment dat ik mijn eerste spiegelreflexcamera aanschafte, kwam Adobe Lightroom net uit. Voor mij was dat een verademing omwille van de niet-destructieve beeldbewerking. Ik schiet uitsluitend in RAW-formaat, wat eigenlijk wil zeggen dat mijn beelden niet door de camera zelf bewerkt worden waardoor ik achteraf zelf betere nabewerkingen kan doen. Lightroom werkt met een database, waarin alle bewerkingen worden vastgelegd en dus ook de originele foto bewaard blijft. Dat betekent ook dat ik uit oude fotobestanden met de huidige software vandaag veel mooiere resultaten haal.”

Kris Van de Sande

De charme van een mislukte foto

Met de komst van de digitale fotografie verdween de charme van een mislukte foto. Sommige mensen hunkeren dan ook naar de tijd toen er enkel analoge toestellen waren om een moment op de gevoelige plaat vast te leggen. Diezelfde nostalgici vinden de digitale fotografie met al haar bewerkingsmogelijkheden maar niks. Flauwekul, vindt Van de Sande. “Van Ansel Adams, Amerika’s grootste natuurfotograaf, is geweten dat die in zijn donker kamer soms tot honderden verschillende versies van zijn foto’s ontwikkelde. Eigenlijk is dat net hetzelfde wat Adobe Lightroom vandaag doet met zijn niet-destructieve beeldbewerking. De raw-beelden die een digitale camera vastlegt, zijn redelijk vlak (geen kleurdefinitie, geen diepte,…). Vandaar dat iedere fotograaf nog steeds zijn stempel kan drukken in de digitale donkere kamer. Er gaat geen enkele foto onbewerkt naar buiten.”

>>> Bekijk hier de tutorials van Adobe Lightroom

“Dat het vandaag makkelijker is geworden om mooie beelden te schieten, zal ik zeker niet ontkennen, maar er komen nog altijd heel wat skills aan te pas. Licht en belichting bijvoorbeeld zijn nog altijd van groot belang voor de kwaliteit van je beelden, dat is niks veranderd in vergelijking met vroeger. Een goede foto valt of staat met de juiste lichtinval.”

"De raw-beelden die een digitale camera vastlegt, zijn redelijk vlak. Vandaar dat iedere fotograaf nog steeds zijn stempel kan drukken in de digitale donkere kamer. Er gaat geen enkele foto onbewerkt naar buiten."

Een goede fotograaf is een ziener

Wat maakt iemand in het digitale tijdperk nu tot een uitstekende fotograaf, wetende dat je elke minder geslaagde foto meteen kan wissen op je toestel? “Geef een goede fotograaf een iPhone en hij zal er gegarandeerd mooiere foto’s mee maken dan iemand die de skills niet heeft. Uiteraard blijft ook de technische kennis belangrijk, maar een goede fotograaf ziet dingen waar anderen geen aandacht voor hebben. Je zou het ons ‘derde oog’ kunnen noemen.”

En de perfecte foto, hoe ziet die eruit? “Ik vind dat elke foto, los van de technische vereisten, vooral een verhaal moet vertellen. Als zo’n beeld ook nog eens een emotie losweekt, dan heb je volgens mij de perfecte foto. Het werk van Annie Leibovitz benadert de perfectie. Ook de Canadese fotograaf Joey Lawrence beheerst dat perfect. Vakmanschap is dus cruciaal maar het ontwikkelen achteraf blijft net zo belangrijk omdat je daarmee een nog persoonlijker toets aan je foto’s kan geven.”

"Vakmanschap is dus cruciaal maar het ontwikkelen achteraf blijft net zo belangrijk omdat je daarmee een nog persoonlijker toets aan je foto’s kan geven"

Fotobewerking en -beheer

Een cloud based fotobewerkingsprogramma, Kris Van de Sande was al langer vragende partij. Zijn gebeden, die hij midden vorig jaar via een blogpost wereldkundig maakten, werden aanhoord. “Nu kan ik vanuit elke locatie en op elk moment foto’s bewerken, beheren, opslaan en delen. Voor iemand die veel reist, zoals ik, is het gewoon zalig om op je hotelkamer, in de luchthaven of in, de persruimte van een muziekfestival meteen beelden te kunnen uploaden en bewerken die ik dan nadien op een andere apparaat gewoon weer kan oproepen.”

Een tweede groot voordeel van zo’n cloud-gebaseerde fotografiedienst is de gigantische opslagcapaciteit. “Geen overdreven luxe voor iemand met een archief van zomaar eventjes 300.000 beelden”, lacht Van de Sande. En dan is de technologie die via machine learning automatisch zoekwoorden koppelt aan objecten in een foto, zonder dat je die zelf hoeft te taggen, best handig om dat allemaal te gaan beheren. Of hoe cloud computing, AI en machine learning ook in de wereld van digitale fotografie steeds meer ingang vinden...

Ook benieuwd naar de nieuwe Adobe Lightroom CC? Neem hier alvast een kijkje en ontdek hoe de toekomst van digitale fotobewerking er vandaag uitziet. Al overtuigd? Klik dan hier voor een free trial.

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.