Brouwerij De Brabandere nam de voorbije maanden via Digital Masters Academy een jobstudente onder de arm om haar digitale marketing-luik te versterken. Een win-win voor beide partijen, vinden zowel werkgever als jobstudent. “Young potentials krijgen de kans om nog beter te ontdekken wat ze graag doen en waar ze nu echt sterk in zijn. En voor bedrijven is het een unieke kans om in razendsnel veranderende tijden vlotter digitale skills binnen te halen.”

Een digital native pur sang

Laura Pille is een van de circa vijfduizend die via Digital Masters Academy van Bloovi Me en Google studeren combineert met een eerste werkervaring. Ze loopt stage op de marketingafdeling van de West-Vlaamse Brouwerij De Brabandere. Daar wordt onder andere andere Bavik Super Pils, Wieze en het tijdens het klassieke wielervoorjaar alom aanwezige ‘koersbier’ Kwaremont gebrouwen.

“Brouwerij De Brabandere scoort sterk in alles wat offline marketing is, maar we zochten nog versterking voor het online gedeelte”, legt commercieel directeur Hans Denecker uit. “Hoe meer verschillende competenties in ons marketingteam, hoe groter de meerwaarde. De digitalisering is ongelooflijk dominant en gaat razendsnel, en we hebben het einde van die hele evolutie nog lang niet gezien. We beschikken over een team van jonge ondernemende mensen die zo goed mogelijk op de hoogte proberen te blijven van de veranderende wereld, maar binnen een kmo heb je nu eenmaal niet de tijd en de middelen om je in elke nieuwe technologie te verdiepen.

“Laura studeert digitale communicatie en marketing. Ze is op school een jaar lang dag in, dag uit bezig met digitale marketing. Zij is dus wél op de hoogte van alle nieuwe technologieën en alle nieuwe trends. Laura telt 24 lentes, en is in tegenstelling tot de meeste medewerkers van Brouwerij De Brabandere een echte digital native. Sociale media zijn een verlengstuk van haar leven, ze staat daar niet meer bij stil. Ze ademt digital. Voor haar maakt het niet uit of communicatie of marketing online of offline is, ze maakt dat verschil zelfs niet meer. Ook onze consumenten switchen voortdurend tussen online en offline, dus moeten wij dat als merk eveneens doen. Het maakt de mensen die ons bier drinken niet uit of ze het nu tegenkomen op sociale media of op grote affiches langs het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Als digital native helpt Laura ons om onze digitale reflex te versterken en alles wat we doen offline én online door te trekken. Om één overkoepelende merkbeleving te creëren.”

Volwaardig lid van het team

Laura voelde zich vanaf dag één een volwaardig lid van het marketingteam van Brouwerij De Brabandere. “Ik mocht onmiddellijk meedraaien en verantwoordelijkheid opnemen”, vertelt ze. “Geen koffie halen en geen hele dag documenten afdrukken. Ik mocht van meet af aan mee brainstormen, en ik merkte dat er ook geluisterd werd naar mijn mening en mijn ideeën. Ik heb me eerlijk gezegd nooit een stagiaire gevoeld, ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een volwaardig lid van het team ben. (lacht) Mijn collega’s noemen me ook gewoon ‘collega’. Geen afstand.”

“Dat was een conditio sine qua non”, bevestigt Hans Denecker. “Wij hebben niets aan iemand van wie we voortdurend het handje moeten vasthouden. Daar hebben we geen tijd voor. We hebben Laura veel verantwoordelijkheid gegeven, en ze is daar onmiddellijk heel erg goed mee omgegaan.”

Laura’s stage overlapte deels met de Vlaamse wielerklassiekers, die voor de brouwerij levensbelangrijk zijn op marketingvlak. Vooral het Karemont-bier, genoemd naar de scherprechter van de Ronde van Vlaanderen, positioneerde zich dit jaar meer dan ooit als hét koersbier. Laura droeg daar haar steentje aan bij. “Kwaremont was heel erg zichtbaar tijdens de koers. Ik heb mee nagedacht hoe we ook op Instagram en op Facebook niet alleen zichtbaarheid konden creëren, maar ook consumenten konden engageren. We hebben bijvoorbeeld veel gewerkt met Instagram live tijdens de koers. En als ik afga op het gebruik van de hashtag ‘#kwaremont’ denk ik wel dat we er ook online in geslaagd zijn om van Kwaremont hét koersbier te maken.”

Digitaal talent insourcen

De stage van Laura loopt stilaan ten einde. Ze vertrekt meteen daarna voor vier maanden naar het buitenland, maar Digital Masters Academy en haar passage bij Brouwerij De Brabandere hebben haar naar eigen zeggen beter gewapend voor de zoektocht naar een job die ze bij haar thuiskomst moet aanvatten. “Hoeveel het onderwijs hen ook vertelt, schoolverlaters tekenen bij hun eerste job toch altijd in voor iets dat ze eigenlijk niet kennen”, merkt Hans Denecker. “Ze weten niet hoe het eraan toe gaat in een bedrijf. Ze kennen één aspect, maar het zijn nog niet de allrounders die ze op de werkvloer noodgedwongen moeten zijn. Het kost een paar maanden, vaak zelfs een paar jaar, tijd om te ontdekken wat ze nu echt graag doen en waar ze nu echt goed in zijn. Maar die tijd krijgen ze meestal niet. Digital Masters Academy geeft hen de kans om veel beter te weten welke richting ze nu echt uit willen. Dat kan de richting zijn van hun stage, maar dat kan evengoed een totaal andere richting zijn. Hier maken ze kennis met de realiteit, hier krijgen ze een veel accurater beeld van het werkende leven.”

“Maar het werkt natuurlijk in beide richtingen. Ook bedrijven hebben er veel aan. Elke aanwerving is een risico. Hoe goed je kandidaten ook screent, hoeveel gesprekken je ook voert, het blijft altijd een beetje een gok om iemand te rekruteren. Digital Masters Academy helpt ons om de profielen die we zoeken nog scherper af te lijnen, om nog beter te weten welke competenties we al in huis hebben en waar de lacunes nog zitten.

“Bedrijven gaan meer dan vroeger talent insourcen. De technologie gaat sneller, we moeten korter op de bal spelen, profielen en functiebeschrijvingen veranderen voortdurend. Met de steun van Digital Masters Academy kunnen we de inhaalbeweging die soms nodig is versneld maken. Het is een efficiënte manier om kansen te geven aan jong talent én tegelijkertijd een specifieke digitale expertise tijdelijk binnen te halen. De termijn van de samenwerking is ook perfect: voldoende lang om het voor bedrijven de moeite te maken om jonge mensen te onboarden, en lang genoeg om de pas afgestudeerden toe te laten om op echte projecten te werken en resultaten te zien.”

Net als Brouwerij De Brabandere interesse om digitale skills binnen te halen in je bedrijf én tegelijkertijd young graduates beter te wapenen voor de arbeidsmarkt? Neem dan snel een kijkje op de website van Digital Masters Academy!