“De sleutel tot overleven is blijven innoveren”, “Darwin zei het al: niet de grootste maar wie zich het beste aanpast aan de gewijzigde omstandigheden, heeft het meeste kans om te overleven”, “Innovate or die”. Het zijn maar enkele voorbeelden van zinnen die in bijna elke presentatie op ons worden losgelaten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan je in hemelsnaam innovatief blijven in een wereld die zelf steeds sneller verandert? Hieronder enkele tips die alvast bij ons borg staan voor voortdurende innovatie.

1. Luister naar je klanten (en hun klanten)

Een eerste voorwaarde voor innovatie is: niet op je lauweren rusten. Het volstaat niet om één goed idee te hebben of met één product als eerste op de markt te komen. Innovatie betekent dat je voortdurend de vinger aan de pols houdt over wat leeft bij de klant, en vooral over wat hen morgen zal bezighouden. Twintig jaar geleden was SaaS (Software as a Service) een gedurfde keuze, en kon je hiermee het verschil maken tegenover de concurrentie. Maar wie vandaag innovatief wil zijn, kan allang niet meer op zijn SaaS- of cloud-lauweren rusten, nu zelfs de allertraditioneelste spelers op een cloud-first model zijn overgeschakeld.

Tegenwoordig volstaat het niet om naar de klanten te luisteren, je moet hen ook helemaal centraal stellen. Een customer-centric model houdt niet alleen in dat medewerkers alle relevante klantinformatie ogenblikkelijk terugvinden, maar ook dat de klant zelf de nodige informatie steeds binnen handbereik heeft. Last but not least: ook alle bedrijfsprocessen moeten rond die klanten en hun klantenbeleving draaien.

In een wereld waarin de klant steeds veeleisender wordt, is dat een belangrijke voorwaarde voor succes: geef de klanten wat ze willen en wat ze nodig hebben, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Een eenvoudig principe, maar met grote gevolgen voor de hele organisatie en voor het productaanbod: meer dan ooit zijn integratie en flexibiliteit cruciaal voor het succes van een organisatie, en van het platform waarop ze haar producten en/of diensten aanbiedt.

2. Denk als een start-up

Het is één ding om naar de klant te luisteren. Het is iets totaal anders om diens wensen ook echt te kunnen vervullen. Soms hoef je dat helemaal niet te kunnen: als klanten om een nieuw soort brood komen vragen, verwijzen we hen graag naar een (innovatieve) bakker. Maar het wordt pas echt uitdagend en interessant als je uit je comfortzone wordt gelokt.

Wat wil de klant? De feedback die we het vaakst krijgen: 'Wij willen een antwoord op vragen die we nog niet hebben gesteld. We willen suggesties aangereikt krijgen voor nieuwe oplossingen waar we zelf nog nooit aan hadden gedacht.' Het is wel duidelijk waar deze behoefte vandaan komt: bedrijven als Netflix en Amazon slagen al jaren erin om hierop in te spelen. Maar ook in een business-context kan die behoefte worden ingevuld met de juiste AI-motor bovenop een centrale en geïntegreerde bedrijfsdatabase.

Op diezelfde manier kan je ook kijken naar recente technologieën zoals IoT, VR en AR en alle evoluties inzake sociale netwerken en mobiele technologie. Wat zijn de limieten van deze technologieën en hoe kunnen we die inzetten om onze klanten nog blijer en efficiënter te maken? Door voortdurend te kijken naar de markt om je heen en door na te denken en te experimenteren met de mogelijkheden die opduiken (zoals elke start-up ter wereld) blijf je niet alleen jezelf vernieuwen maar soms ook de hele wereld om je heen.

3. Groeiende mensen maken groeiende bedrijven

Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor innovatie: medewerkers moeten niet alleen hun bedrijf heruitvinden, maar ook hun product- en dienstenaanbod, hun klanten en partners en hun totale ecosysteem. En bovenal: iedereen moet voortdurend werken aan het heruitvinden van zichzelf. Niemand oefent nog dezelfde job uit als tien jaar geleden, en bijna niemand herkent zijn job van vijf jaar geleden nog. We moeten voortdurend evolueren om relevant te blijven, binnen en buiten onze organisatie. Het belang van voortdurend leren en van gerichte opleidingen is alleen maar toegenomen, en ‘self-learning’ speelt hierin een steeds grotere rol. We willen immers allen leren op ons eigen tempo en op de voor ons geschikte momenten. Een bedrijf dat innovatief wil blijven zal dus ook aan die behoefte een passend antwoord moeten bieden.

Een uitstekende manier om hierin te voorzien is het opbouwen van een uitgebreid aanbod aan online cursussen die klanten, partners en medewerkers kunnen doornemen waar en wanneer het hen het beste uitkomt. Zo wordt continu leren een tweede natuur voor iedereen binnen het ecosysteem. Zo kan je ook de studentengemeenschap aanspreken: hoe sneller zij vertrouwd raken met jouw producten en innovaties, hoe eerder zij zelf hieraan kunnen bijdragen. Zo ben je idealiter gewapend voor nog vele jaren meer van innovatie.