Vandaag werd in Flanders Expo het startschot gegeven voor WebTomorrow. Meer dan 1000 aanwezigen - waaronder ondernemers, marketeers en evangelisten - zakten af naar Gent voor een flinke dosis inspiratie. Hoewel we met een vat vol inzichten huiswaarts keren, kozen we er voor jou de top 3 uit. Hieronder lees je hoe wij dag 1 van WebTomorrow beleefden!

#1 Dankzij AI gaan we van personalisatie naar personificatie

Toegegeven, IBM had al een straffe indruk gemaakt door WebTomorrow in te luiden met haar eigen robot ‘Pepper’. En toen de Britse Jeremy Waite, IBM’s marketing visionair zijn intrede deed, leek het publiek al helemaal verkocht.

bron: Twitter

Waite vertelde een en ander over de toekomst van AI in marketing. In een notendop kwam het erop neer dat AI ‘s werelds slimste assistent is die je binnen handbereik kunt hebben. Klanteninzichten vergaren middels personalisatie via marketing automation? Dat heeft volgens Waite slechts een succesratio van 15% - vergelijkbaar met een bezoekje aan een casino. Personalisatie is dus passé. Wel aan de orde: personificatie. Daarmee kun je de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen zonder zijn data nodig te hebben. De man was enorm trots om dit meteen toe te passen op groot scherm. Zo gaf hij een overzicht van de gemoedstoestand van het aanwezige publiek, aan de hand van percentages.

Nog niet helemaal overtuigd van de kracht van AI op marketingniveau? Waite gebruikte een quote van de bekende Simon Sinek om zijn visionaire kijk te laten doordringen: “The goal is not to do business with everybody who needs what you have. The goal is to do business with people who believe what you believe.”

#2 Succes draait niet rond geld hebben, maar eerder rond impact maken op de maatschappij

Naveen Jain was misschien wel dé favoriet van het grote publiek. Tijdens zijn talk wond hij er geen doekjes om: als je geen impact maakt op andermans leven, dan ben je voor de maatschappij niets meer dan een parasiet. De ondernemer spoorde iedereen in de zaal aan om morgen al te bepalen wat zijn of haar moonshot is. En daar meteen ook voor te gaan. Daarvoor moet je niet letten op de huidige situatie, maar op de meest ideale. ‘Never look at things the way they are, but look at things the way you want them to be!’

Want het zijn niet de grote overheden die wereldproblemen oplossen, wél ondernemers. Zij begrijpen volgens Jain waar de exponentiële revolutie echt om draait. De van oorsprong Indische spreker deed daar nog een schepje bovenop en linkte zijn visie aan opvoeding. ‘Make sure your kids are curious’, zo klonk zijn inspirerende oproep.

#3 Elke generatie vereist een aangepaste marketingaanpak

Bert Hendrickx, gespecialiseerd in digital research en innovatie, had het over marketing doorheen verschillende generaties. De rode draad blijft wel dezelfde: inspire, trigger, engage.

  • Inspiratiefase: om je doelklanten te inspireren, moet je hen eerst kennen Deze generatie is het gewend om zelf op zoek te gaan naar informatie. Dat komt doordat het onderwijssysteem ondermaats is. En dat wil deze generatie op eigen houtje klaarspelen door op zoek te gaan naar richtingaangevende content. Zoals ‘how to’s’ op YouTube.
  • Triggerfase: vandaag de dag willen consumenten worden benaderd als een individu. Geen massacommunicatie, eerder massapersonalisatie. Daarin vervult technologie een onmiskenbare rol. Om maar een voorbeeld te geven: de huidige generatie schuwt een bijna lege batterij en trage wifi.
  • Engagefase: in de derde en laatste fase is het de bedoeling om per kanaal te beantwoorden aan de verwachtingen van je klant. Online en mobile-first maar ook offline, omdat je daar ervaringen kunt aanreiken die in een online omgeving niet mogelijk zijn. Zolang bedrijven op elk kanaal maar consistent handelen! “Als je jongere generaties aan je bedrijf wil binden, dan moet je inzetten op connected advertising”, vertelde Hendrickx.

Nood aan meer inzichten? Check dan morgen de Bloovi website voor een verslag van dag 2 van WebTomorrow!