Al tien jaar combineert Shannon Lucas haar passie voor technologie met een enorme drive om het beste uit mensen te halen. Twee dingen die op het eerste gezicht misschien niet zoveel met elkaar te maken hebben maar beiden het potentieel hebben om de wereld te veranderen, aldus de Amerikaanse. En dat deed Shannon Lucas dan ook bij internationale organisaties als Cisco, Vodafone en T-Mobile. Vandaag helpt ze technologiebedrijf Ericsson om nieuwe markten aan te boren. Bloovi had een gesprek met haar.

Streven naar duurzaamheid

“Mijn persoonlijke missie is eenvoudig,” begint Lucas. “Het is mijn doel om bedrijven te helpen om duurzamer te zijn in al zijn vormen. Het is de reden waarom de telecomsector me zo aanspreekt: mobiele technologie kan een lokale markt helemaal doen openbloeien. Alle menselijke kennis in je broekzak, nieuwe businessmodellen, toegang tot leermiddelen voor jonge meisjes, middelen om lokale ondernemers te helpen. Je mag echt niet onderschatten wat voor een immense impact dat kan hebben. Ik ben dan wel eerder toevallig de telecom ingerold, maar ben er zeer bewust altijd gebleven.”

“Daarbij komt dat telecombedrijven vaak erg groot en internationaal zijn. Ze staan bekend als log en weinig innovatief, maar dat is een kwalijk vooroordeel. In grote bedrijven wemelt het van de getalenteerde ondernemers die maar al te graag het verschil willen maken voor hun werkgever. Die intrapreneurs zijn een geheim wapen waar vandaag nog te weinig mee gedaan wordt.”

De wondere wereld van de intrapreneur

Niet elke ondernemer staat namelijk aan het hoofd van zijn of haar eigen start-up, en daar zijn volgens Lucas verschillende goede redenen voor: “Dat kan om erg banale dingen gaan. Misschien heeft de persoon in kwestie net een huis gekocht, of een kind gekregen. Misschien hebben ze wel de passie en de ideeën, maar durven ze toch die stap in het duister niet te zetten. Als bedrijf kan je daar gretig gebruik van maken. Neem het risico weg en laat die mensen hun ding doen. Zo creëer je moeiteloos innovatie binnen je bedrijf.”

Neem het risico van het ondernemerschap weg en laat je mensen hun ding doen. Zo creëer je moeiteloos innovatie binnen je bedrijf

Je hebt eigenlijk niet zoveel nodig om met intrapreneurship te beginnen. Neus eens rond. Wie het bedrijf een beetje kent, zal al snel een handvol mensen kunnen aanduiden met zin om te ondernemen. Breng die mensen vervolgens samen, dat is stap één. Begin klein. Verdrink je initiatief niet in processen en werkgroepen, dat is nergens voor nodig. Laat de ideeën voor zichzelf spreken”, aldus Lucas.

“Wat je nog kan doen om dat intern ondernemerschap te stimuleren, is zorgen dat er ruimte en erkenning is voor nieuwe initiatieven en dat het voor werknemers gemakkelijk wordt om kennis en best practices uit te wisselen. Dat kan door een plaats en tijd te creëren waar die dingen mogelijk zijn, maar je kan ook gewoon zorgen dat je iedereen de juiste tools in handen geeft om dit deel van het proces succesvol te doorlopen. Het is erg belangrijk dat mensen zich veilig voelen op deze plekken, en dat ze er zonder angst kunnen experimenteren, zonder dat er een manager klaarstaat om hun ideeën meteen af te breken.”

Het is erg belangrijk dat mensen zich veilig voelen en dat ze zonder angst kunnen experimenteren, zonder dat er een manager klaarstaat om hun ideeën meteen af te breken

“Stap twee is om anderen mee over de streep te trekken, en dat in alle lagen van je organisatie. Als je hoger management niet overtuigd is, zal je nergens komen. Als je werknemers niet willen of durven meedoen, mag je het ook vergeten. Vaak is dat een kwestie van durven en duwen. Iets doen is hier belangrijker dan het perfect doen. Dat begrijpen bedrijven alsmaar beter en je ziet dat ze ook die stap durven zetten. Maar dan komt het gesprek over extra verloning of compensatie voor die interne ondernemers op tafel te liggen, en dat is vaak waar het schoentje knelt.”

Een nieuw verloningsmodel

“Het is natuurlijk een heikele kwestie”, toont de Amerikaanse zich begripvol. “Zijn er mensen binnen het bedrijf die zoveel meerwaarde creëren met hun initiatieven dat ze meer zouden moeten verdienen? En zo ja, hoe zal dat onthaald worden door de andere mensen binnen het bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je geen cultuur ondersteunt die ‘helden’ op een voetstuk zet en de rest in de kou laat staan? Geef je werknemers aandelen in de start-up die ze binnen jouw bedrijf hebben opgestart? Het zijn allemaal vragen waar bedrijven vandaag nog geen antwoord op kunnen of durven geven.”

Als je al je passie en tijd in een succesvol project stopt, wil je daar toch ook de vruchten van plukken?

“Nochtans wordt dat vraagstuk elke dag belangrijker. Velen opperen nu nog dat die ondernemerszielen intrinsiek gemotiveerd zijn en het ondernemen zelfs niet zouden kunnen laten. Daar is natuurlijk iets van aan, maar hoe zou je zelf zijn? Als je al je passie en tijd in een succesvol project stopt, wil je daar toch ook de vruchten van plukken? Dat argument lijkt me eerder een manier voor bedrijven om het prangende verloningsdilemma nog even in de koelkast te stoppen.”

Een gunstig klimaat

Daarnaast zijn er volgens Lucas nog andere elementen die een gunstig ondernemersklimaat binnen je organisatie kunnen bevorderen. Zo mag je de bedrijfscultuur niet onderschatten, vindt ze. “Veertig uur per week aan een bureau gekluisterd zitten en elke dag weer dezelfde taken aframmelen is niet meer van deze tijd. We moeten evolueren naar een liquid workforce, waarin mensen telkens weer de kans krijgen om zich te heroriënteren en bij te scholen.”

40 uur per week aan een bureau gekluisterd zitten en elke dag weer dezelfde taken aframmelen is niet meer van deze tijd

“Durf dat ook door te trekken naar je hele organisatie. Als iedereen binnen het bedrijf flexibel is, wordt de organisatie dat toch ook? Alles wat je bouwt moet in de huidige context passen. Geef je medewerkers continu feedback. Wees open en transparant. Managers doen soms zo geheimzinnig over hun strategieën, je moet dat durven loslaten. Zijn er mensen binnen je organisatie die niet akkoord gaan met je visie? Praat er dan over en deel je standpunten en redenering met hen. Zijn ze nog altijd tegen het idee gekant? Waarom zou je er dan mee doorgaan?"

"Stop met tijd te verspillen aan ideeën die nergens toe leiden. Met een oneindige stroom aan kleine, slimme ideeën vanuit alle lagen van je organisatie kom je er wel.”